Hej!

Har ev tänkt bygga hus framöver. Bor nu i brf. Min fråga:

Sålde 2005 en bostadsrätt och gjorde en vinst. Sökte preliminärt uppskov. Flyttade in i en hyresrätt som i september 2006 användes i ett byte till en bostadsrätt. Kommer sannolikt bli vinst även vid försäljningen av denna andra bostadsrätt. När jag i typ oktober 2007 ev ska bygga hus, måste uppskovet på skatten från den första bostadsrättsförsäljningen betalas tillbaka till staten? I Skatteverkets broschyr "Försäljning av bostadrätt" på sidan 16 står det om återföring men det som står är inte klargörande. Kan man ha 2 uppskov att använda i köp av nästa bostad?

Är även lite oklar över detta med priset på ersättningsbostaden. För att få helt uppskov tycker jag mig ha förstått att priset på ersättningsbostaden ska vara minst lika högt som försäljningssumman på ursprungsbostaden. Sen har jag hört några gånger någonting annat som jag inte har förstått, typ att vinsten från försäljningen av den första bostaden måste adderas på summan som ersättningsbostaden ska kosta för att få fullt uppskov??? Eller om det var något med återföringen av uppskovet????

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.