Om man tittar på den långa 5 och 8 år räntan ligger den under de siffror på rörlig som många är rädda för (7% nämndes i början av tråden). Även om det är i längden billigast med rörlig kan man ju binda om man är orolig. Efter förhandling här hemma kommer vi att binda ca hälften (utgångsbuden var 100% rörlig mot 100% bunden...). Som det ser ut nu kommer man ju under 4.5% på dessa långa löptider. Och på 5 och 8 år borde ju sedan ens lön etc gått upp och likaså huspriser, om det inte inträffar ngt världskrig/fullständig miljökatastrof etc. Hoppas i alla fall jag nu när man sitter i denna sits!!!

Detta med räntor tål ju att diskuteras hur länge som helst... ;D

Det FARLIGA i situationen är ju hur man klarar av en eventuell påtvingad försäljning under en prissvacka. Skilsmässa o dylika otrevligheter.

Köp hus för 4 millar och priset doppar en 20-25 % vilket inte är osannolikt vid en höjning till kanske 6-7 %.
Har man då lånat i princip rubbet sitter man i skiten med en mille back. Jag lovar att det inte är kul!

Har en gång i tiden loosat lite drygt 300.000 på en husaffär och det tog en bra stund att knega ihop de pengarna till kronofogden innan man äntligen var av med det.
Kanske inte 300.000 är så mycket men i början av 90-talet med en ränta på 13.5 % så sved det bra i min plånbok i några år...  >:(

Vis av erfarenheten så bor jag idag i ett hus för ca miljonen och tål idag en 50%-ig värdeminskning utan att dö.

Tänk alltid in det värsta scenariot när ni lånar pengar, klarar du ett "sidolån" på en halv miljon om du tvingas ifrån huset och måste bo någon annanstans?

jaja...nu har jag varit pessimist nog...Räntan går säkert ner och huspriserna fortsätter uppåt i all evighet.

I kapitalismens namn

AMEN

Swedbank säljer en ny produkt, rörlig ränta med tak? den ligger på 4,75 idag och den gäller i 2 år men skulle räntan gå ner, sänks den med motsvarande. Vad är bakgrunden till en sådan strategi, en 5 åring är ju betydligt billigare förutsatt att inte den rörliga räntan sjunker, vilket den knappast lär göra de närmsta 2 åren, vad vet banken som vi inte vet? Det rimmar dåligt tycker jag. :-/

snickar jonte skrev:
Swedbank säljer en ny produkt, rörlig ränta med tak? den ligger på 4,75 idag och den gäller i 2 år men skulle räntan gå ner, sänks den med motsvarande. Vad är bakgrunden till en sådan strategi, en 5 åring är ju betydligt billigare förutsatt att inte den rörliga räntan sjunker, vilket den knappast lär göra de närmsta 2 åren, vad vet banken som vi inte vet? Det rimmar dåligt tycker jag. :-/
Det är taket som ligger på 4,75%, inte nuvarande räntan, och det gäller i 3 år. Lånet löper till rörlig ränta, men du garanteras att räntan aldrig går över 4,75%, oavsett vad som händer med räntorna.

Det är inte en direkt ny produkt, men bankerna satsar mer på det nu, eftersom det pratas mer om höjda räntor än på många många år och dessutom bankernas marginaler på bolån minskat såpass mycket att de måste försöka hitta på nya produkter som de kan ta bättre betalt för.

Nuvarande rörliga räntan med Swedbank om du väljer räntetak är 3,79%. Deras lägsta rörliga ränta utan räntetak just nu är 3,59%. Du betalar alltså en premie på 0,2% per år för att få en försäkran om att räntan aldrig går över 4,75%, vad riksbanken än hittar på.

Själv tycker jag att det är en dyr försäkring, och att det går att hantera riskerna på billigare sätt, men jag kan förstå att folk lockas av den, och bankerna luktar stora intjäningsmöjligheter, så det lär nog marknadsföras rätt hårt ett tag.

Jag tycker att det är bra att produkten finns, men tror inte att den egentligen är optimal för så många.

livrem för fegisar m a o.

tack för svaret!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.