Vi ska snart göra om våra lån från byggkreditiv till "vanliga huslån" och funderar på fördelningen rörligt/fast?
Banken (Swedbank) tyckte att vi kunde ha allt rörligt men jag käner mig lite osäker och vill kanske säkra upp lite eftersom jag tror att räntan kan fortsätta att gå upp.
Hur tänker ni andra som har lån? Vågar man ha allt rörligt?
Laja
Beror på många faktorer ,storlek på lån, inkomst, vad man tror om framtiden ( arbetslöshet, framtida räntenivåer m.m...), men det där vet du säkert redan.
Vi har delat upp lånet i tre delar där en är bundet på 5 år och den andra på 7 år och den tredje har vi rörligt som vi dessutom har en frivillig amortering på 1021:- / mån. ). Vi har bara bottenlån dessutom.
MEN vi skulle hittills tjänat på att haft allt på rörlig ränta, men eftersom vi är trygghetsnarkomaner så gillar vi att veta vad vi skall betala varje månad.
Har man, eller planerar att skaffa, barn så är det kanske lättare att planera föräldraledighet m.m ifall man vet vad lånen kommer att kosta en tid framåt.
Något som vi funderar mer på är vart elpriset tar vägen, eftersom vi har elvärme och dessutom rörligt pris.. Blir till att elda mycket i vår kamin..