Aji skrev:
Ungefär hur mycket skilde det i pris (kr eller %) mellan vad ni uppskattat att renoveringen skulle gå på kontra vad nybygget kostade?
Uppskattat pris på renovering + tillbyggnad var 1,0 miljoner. Kostnad för nybyggnation blev ca. 1,5 miljoner + extra kostnader för bergvärme, altan, inteligent elsystem, ryggåstak, etc som vi lade till när vi byggde nytt.

Vi var själva byggherrar och upphandlade all entrepenad. Det var samma snickare, plåtläggare osv. som monterade huset och som gav offerter på renoveringen. Vi körde allt på löpande räkning så det är viktigt att se skillnaden på det uppskattade priser för renoveringen och den verkliga kostnaden för nybygget. Den verkliga kostanden för nybygget stämde dock väldigt bra med den uppskattade för nybygget.

Haft samma funderingar och det slutade med bedömningen "hur mycket kan man göra själv" och vad får jag för mitt gamla hus.
Har man kunskapen så är det optimala att ta tjänstledigt och jobba själv. Räkna bara hur mycket du måste jobba för att få en hundralapp efter skatt för att betala en hantverkare, och hur mycket tid han kan ge för samma hundring.
Har man inte goda kunskaper i byggnadsteknik så vågar man inte bygga nytt själv, men skall man renovera kan man göra mycket själv om man inte har tummen mitt i handen. Därför är det många som väljer det alternativet, "egen tid kostar inget"...
Man måste dock tycka att det är roligt att renovera/bygga, det är många äktenskap som rämnar mitt i ett renoverings/byggprojekt.
Skall man hyra in allt jobb så är renovering + utbyggnad i regel inte mycket billigare än att bygga nytt. Att riva i gamla saker tar tid, ibland mycket tid!
Det betalas ofta ganska mycket för hus med renoveringsbehov, så har man då möjligheten att sälja det gamla huset för en bra penning så är slutsatsen självklar->bygg nytt oavsett om hur mycket du skall/kan göra själv.
Köpte själv ett ruckel för 200 000:-, renoverade, lärde mig, byggde ut, lärde mig mera. Kontentan av fritiden (och eget intresse försås) är idag ett hus som värderas till 2.5Msek. Men det tog 15 år...men då är det bara (periodvis) fritid, tog alldrig tjänstledigt.
Byggde nyligen ett fritidshus, med de kunskaper jag fått så hyrde jag ett par polska snickare som jag arbetsledde, tog lång semester och jobbade själv samtidigt-> ett hus till halva priset av bästa anbud jag fick i början av projekteringen.

rolsie skrev:
.....Det betalas ofta ganska mycket för hus med renoveringsbehov, så har man då möjligheten att sälja det gamla huset för en bra penning så är slutsatsen självklar->bygg nytt oavsett om hur mycket du skall/kan göra själv.
Med facit i hand kan jag konstatera att köparna av vårt gamla hus från 1947 betalde ett högre kvm pris än vi för vårt nya! :) :) :)
Det första köparna gjorde efter köpet var en omfattande renovering...

men låg inte det gamla huset då bättre i läge? Oftast så ligger ju äldre bebyggelse i mera attraktiva områden. MEr centralt, bättre kommunikationer etc.

Absolut inte! Vi bor iofs på landsbyggd, vår nya tomt är något större där baksidan inte gränsar mot någon annan tomt, ligger mer naturskönt, avskilt på återvändsgata, 600m från Vänerns strand. Busshållplats 200 m från huset. Dagis 500 meter. Skola årskurs1-6 1,5 km.
Vi har iofs 2km längre in till det lilla samhället med affärer, bibliotek, vårdcentral mm men jag tycker att det strandnära och natursköna läget kompenserar detta ganska så duktigt!:D

Vi har väl haft tur...:)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.