1 266 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Fastighetsdeklaratin
Sitter med min fastighetsdeklaration och funderar på vad jag skall skriva i rutan "Nedlagd kostnad sedan föregående taxering" "Beräknade återstående kostnader"
Någon som har lite tips?
Det man fyller i, kan det påverka en framtida taxering?
Bygget är i stort sett färdigt....
Någon som har lite tips?
Det man fyller i, kan det påverka en framtida taxering?
Bygget är i stort sett färdigt....
Tänk på att deklarationen skall avse förhållandena den 1 januari 2007. Dvs. de kostnader du haft fram till dess och INTE de som uppkommit i år. Vad gäller beräknade återstående kostnader kan man nog vara lite svävande (dvs. i underkant), eftersom det är svårt att säga exakt vad det kommer att bli. (Det får du fylla i nästa år.) Nedlagda kostnader skulle jag vara ärlig med. Den dag du säljer är det viktigt att du har alla kostnader med, eftersom det är skillnaden mellan produktionskostnad och försäljningspriset som reavinst/förlusten beräknas på.
Är det altså det du anger nu som produktions kostnad som lägger grunden för det du skall betala i reavinst/förlust när du säljer???? Man ska även räkna in eget arbete och det kan ju bli ganska mycket om man skulle vilja ha upp produktionskostnaden lite.....
ante100 skrev:
Är detta något nytt? Eget arbete får väl inte inräknas för beräkning av reavinsten i framtiden?
Däremot är jag själv noga med alla nedlagda kostnader fram till 1/1-07, precis som Hemmakatten skriver, och dessa listar jag (inkl kvitton) noga även de närmaste åren för ett framtida underlag för reavinstbeskattning. Vilka produktionskostnader man har påverkar inte fastighetsskatten som ju baseras på deklarationens små elaka rutor (sjöutsikt, bastu, köksstandard etc).
Klicka här för att svara