5 346 läst ·
25 svar
5k läst
25 svar
Hjälp med råd om räntor
Sida 1 av 2
Hej på er allihopa
Vi kommer att ta ett lån på ca 1,8 milj och påbörjar nu vår kamp mot landets banker.
För närvarande har vi bästa bud ifrån Länsförsäkringar på 4.52 bundet 5 år.
Kom gärna med tips och råd, egna erfarenheter samt lite info om hur ni lyckats med ränte prutandet.
Tack på förhand / Milton
Vi kommer att ta ett lån på ca 1,8 milj och påbörjar nu vår kamp mot landets banker.
För närvarande har vi bästa bud ifrån Länsförsäkringar på 4.52 bundet 5 år.
Kom gärna med tips och råd, egna erfarenheter samt lite info om hur ni lyckats med ränte prutandet.
Tack på förhand / Milton
Generellt gäller:
- ställ bankerna emot varandra, återkom till dem flera gånger och låt dem bjuda "under" konkurrenten, gå sedan tillbaka till första och erbjud dem bjuda "under" det nya lägsta etc.,
- be att få offert på helt rörlig ränta i eget lager (dvs ej 3-mån) från samtliga och inte enbart de vanliga bindningstiderna,
(bankerna tog för ett antal år sedan bort denna möjlighet men har produkten kvar emot bl.a. företag) Bankernas marginaler är i själva verket bättre på dessa lån, och det blir billigare för er men av ngn outgrundlig anledning vågar de inte erbjuda kunderna detta öppet då det är lättare för er att byta bank)
Sist men inte minst, låt detta ta den tid det tar då det är lättförtjänta pengar. Lycka till!
- ställ bankerna emot varandra, återkom till dem flera gånger och låt dem bjuda "under" konkurrenten, gå sedan tillbaka till första och erbjud dem bjuda "under" det nya lägsta etc.,
- be att få offert på helt rörlig ränta i eget lager (dvs ej 3-mån) från samtliga och inte enbart de vanliga bindningstiderna,
(bankerna tog för ett antal år sedan bort denna möjlighet men har produkten kvar emot bl.a. företag) Bankernas marginaler är i själva verket bättre på dessa lån, och det blir billigare för er men av ngn outgrundlig anledning vågar de inte erbjuda kunderna detta öppet då det är lättare för er att byta bank)
Sist men inte minst, låt detta ta den tid det tar då det är lättförtjänta pengar. Lycka till!
Jag har just bundit 65% av lånen ca1900000sek i swedbank med start i november. vi fick räntesäkring samt fri uppläggning utan kostnad, räntan blev 4,52 på 5år samt 5,62 på 7år. byggkreditivet landar på 3,20
Lycka till!
Lycka till!
jag skrev fel på 7åringen det ska ju va 4,62, fy vad hemskt det såg ut!
Hej!
Nordeas dagsfärska räntor för oss:
2,2 MSEK i lån
helt rörlig (ej 3 mån) : 3,7
2 år: 4,13
3 år: 4,25
4 år: 4,33
5 år: 4,37
Då har vi dessutom våra försäkringar hos dem vilket ger liten extra kick.
Så fortsätt pruta!!
2,2 MSEK i lån
Så fortsätt pruta!!
Ifrån dagens förhandling med Swedbank erbjöds jag dessa räntor:
Rörlig 3mån: 3,6%
2 år: 4,13%
5 år: 4,43%
Lån på 1,5 miljon och jag tog allt rörligt.
Det är inte omöjligt att pruta lite till men då rör det sig om tiondelar och har man en bra bankman/kvinna så tycker jag nog att det kan vara värt någon tiondel extra. Jag är iallafall nöjd med dessa räntor
Rörlig 3mån: 3,6%
2 år: 4,13%
5 år: 4,43%
Lån på 1,5 miljon och jag tog allt rörligt.
Det är inte omöjligt att pruta lite till men då rör det sig om tiondelar och har man en bra bankman/kvinna så tycker jag nog att det kan vara värt någon tiondel extra. Jag är iallafall nöjd med dessa räntor
Bra att veta! Vi har inte förhandlat ännu så förhoppningsvis kan vi komma ner till samma nivå. Då vet jag iaf att vi kan pressa lite tillWeeBe skrev:
Hej,,
Var dessa inte förhandlade?? Om man läser om Nordeas räntor är det ju andra nivåer bla 4,72 för 5 år.
Har ni bra kontakter på banken kanske?
/ Milton
QUOTE=kungkokos;406842]Hej!
2,2 MSEK i lån
Så fortsätt pruta!![/QUOTE]
Var dessa inte förhandlade?? Om man läser om Nordeas räntor är det ju andra nivåer bla 4,72 för 5 år.
Har ni bra kontakter på banken kanske?
/ Milton
QUOTE=kungkokos;406842]Hej!
2,2 MSEK i lån
Så fortsätt pruta!![/QUOTE]
Hej,Milton skrev:
Vi har just nu lån på en bostadsrätt. Vi har en bra personlig bankman som är intresserad av att behålla oss som kunder. Dessutom är hon väldigt medveten om att hon hela tiden jämförs med andra banker. Detta var det första budet från henne och jag hoppas på att det finns lite mer marginaler. Vi får se nästa vecka...
Hoppar på tråden.
Om man nu skall bygga i höst/vinter förhandlar man om räntorna nu redan eller blir det en senare förhandling. Det måste ju vara bäst att göra det så fort som möjligt eftersom räntorna är påväg uppåt!?
Om man nu skall bygga i höst/vinter förhandlar man om räntorna nu redan eller blir det en senare förhandling. Det måste ju vara bäst att göra det så fort som möjligt eftersom räntorna är påväg uppåt!?
Vad jag har förstått förhandlar man om byggkredit när bygget ska igång men den stora förhandlingen om hela lånet kommer när bygget är klart.
Detta gör att en del som fått förseningar i bygget nu när räntorna är på väg upp har blivit dubbelt drabbade.
Detta gör att en del som fått förseningar i bygget nu när räntorna är på väg upp har blivit dubbelt drabbade.
Du kan ex genom swedbank binda dina räntor redan nu, men du behöver ett bygglov och en fastighetsbeteckning. Vi har bundit nu med start i nov 07. det känns skönt att veta vad vi får för räntekostnad redan nu när de kryper upp för varje vecka som går.danny_falun skrev:
Hej,
Snickar-Jonte vet du om det är samma förfarande med räntesäkrandet om man köper ett gammalt hus och får tillträde i Oct, som om man bygger ett nytt och räntesäkrar?
Enligt min bankman kan man inte göra så!
Kul att höra om andra har fått andra uppgifter.
/ Milton
Snickar-Jonte vet du om det är samma förfarande med räntesäkrandet om man köper ett gammalt hus och får tillträde i Oct, som om man bygger ett nytt och räntesäkrar?
Enligt min bankman kan man inte göra så!
Kul att höra om andra har fått andra uppgifter.
/ Milton
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Har absolut för mig att bankerna kan räntesäkra även om du inte tillträtt huset ännu. Om du har ett köpekontrakt klart och utan ev. villkor som kan göra att affären backas så borde det gå. Däremot så kan man ju inte räntesäkra innan man vet säkert att man kommer att ha något att låna på.
Där hade jag uppfattat det hela fel som tur är! Räntorna kommer nog att gå upp i långsam takt under en längre tid nu.
Hoppas vår tilltänkta tomtsäljare kan bestämma sig snart så man får komma igång med bygglovsansökan (fast här i uppsala tar det 2-4 månader inna man får svar
)
Hoppas vår tilltänkta tomtsäljare kan bestämma sig snart så man får komma igång med bygglovsansökan (fast här i uppsala tar det 2-4 månader inna man får svar