Jag tror inte att du kan få så mycket bättre ränta någon annanstans idag ett relativt litet lån och fast ränta. Mellan 5 och 10 punkter är helt normalt idag efter min rundringning. Rabatt på rörligt är något helt annat.
Ring några andra så blir du snabbt varse.

HansG skrev:
Jag skulle nog fundera på att byta bank. Är bankens namn Nordea behöver du inte fundera. Byt genast!
Hans G
Hej!

Nordeas dagsfärska räntor för oss helt utan prutning:
2,2 MSEK i lån

helt rörlig (ej 3 mån) : 3,7
2 år: 4,13
3 år: 4,25
4 år: 4,33
5 år: 4,37

Då har vi våra försäkringar hos dem vilket ger liten extra kick.
Låter rätt bra väl? Någon som nyligen fått ränteerbjudanden vi kan jämföra?

/Alex

Vi har fått 0,25% sänkning på Nordea, förutom för den rörliga räntan

Själva rabatten säger väl inte så mycket, eller gör den? Är det inte hur som helst själva räntan som är det intressanta?

Självklart, men listprisern skiljer sig bara marginellt mellan olika banker, utom för den rörliga räntan där vissa kreditinstitur verkar lägga på en prutmån i sina listor.

Icke desto mindre så visar det sig att jag utan större ansträgning kan få ca 3 gånger högre rabatt om jag byter bank. Då räknar jag rabatt som skillnaden mellan min nuvarande listade ränta och den ränta som erbjuds på annat håll. Jämfört med rabatten min nuvarande bank erbjuder.

Som sagt i absoluta pengar gör skillnaden egentligen för lite för att motivera ett byte, men det är känslan av att bli utnyttjad.

Tycker ett byte är motiverat så fort du känner dig som du gör. Byt bank är mitt förslag.

Tja, jag hade haft samma bank "hela livet" när det var dags för oss att skaffa hus för sju år sedan. Mäklarens kalkyl sa att det inte var några som helst problem för lån och han hade sedan länge kontakt med två banker FSB och HB och mäklarens kalkyler var s.a.s godkända av bankerna.

Eftersom jag sparat så gott det gått under de år jag jobbat (var bara 24 år gammal när vi köpte hus) och lagt i fonder så fick jag ihop till litet under normal insats. Tyvärr inte hela insatsen på 15% eftersom vi köpte ett nybyggt hus, men nästan i alla fall. Inga problem sa kalkylen och mäklaren. FSB hade en ny person på huslån och denne person sa tvärstopp - exakt insats eller så blir det inget, här prutas inte någon procentenhet, 15% insats ska det vara.

Så ganska nedslagna gick vi till den andra banken tvärs över gången i köpcentrat, HB, och de förstod inte alls vad FSB pysslat med. Insatsen var inga problem, vi skulle t.o.m. ha kvar litet sparat för säkerhets skull. Knappa 10% räckte eftersom det var nytt och så. Å så litet rabatt på räntan förstås, utan att vi ens hunnit ta upp det... Bytte bank på fem minuter och skulle göra det igen om HB behandlade mig på samma sätt som FSB gjorde den gången.

Jag ser det som att jag köper en tjänst av banken och sköter de sig inte så tar jag mina affärer någon annanstans. Det är ju inte direkt så att det saknas banker som är villiga att ta hand om ens pengar.

Så, känner du dig illa bemött av banken - oavsett att banken också vill göra en bra affär - byt. Det skulle jag gjort.

/O

hempularen skrev:
Jag var och träffade vår nya bankman häromdagen.
Funderar på om det kanske skulle räcka med att byta bankman ... :) Om han nu är nying vill han kanske visa framfötterna. Det kan faktiskt betyda en hel del just vilken personlig bankman man har.

Tänkte rapportera resultatet. Min bankman fortsatte agera märkligt, kan säga att han försökte blockera mitt bankbyte.

Efter kontakt med hans chef (som blev, eller spelade chockad) fegade jag ur och tog den bekväma vägen. Stannar som kund, fick en helt OK ränta, ny bankman plus 1500 i kontant skadestånd för bankmannens agerande.

Just det där med skadeståndet blev jag förvånad över. Jag antog att ett sådant erkännanande skulle sitta mycket långt inne.

Jag skulle gissa att lite lägre ränta, byte av bankman samt 1500:- för att få behålla en kund var billigt. Undrar vad bankerna beräknar att det kostar att skaffa en ny kund?

hempularen skrev:
Jag är egenföretagare också, vill gärna ha en någorlunda bra buffert för sämre tider.
Det blir ju Ebberöds bank över det hela. Huset är din buffert. Om du inte anser att du kan investera pengarna till bättre avkastning än du betalar i ränta, ska du betala av huset. Du kan sedan - i fall det behövs - låna på huset senare. Om det behövs...

Jag har varit med om en liknande situation för några år sedan med lån på ca 800000 med usel ränta.. Tog då kontakt med banken och bad dem ge mig ett bättre bud, detta var i samband med att SBAB erbjöd bottenlån på 95 % av marknadsvärdet. Banken kom med ett mycket snålt erbjudande så jag ringde upp SBAB och bad dem ta över lånet. När papperen kom till min dåvarande bank ringde de upp mig och ville prata igenom detta. Men de hade fått sin chans och jag flyttade mina lån. Däremot så får lönekonton och liknande vara kvar i den gamla banken :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.