Swetrot skrev:
Jag förstår inte riktigt din bitterhet. QUOTE]

Det kanske du har men räknar man lite på folks ekonomiska situation runt om så blir det kanske tydligare. Jag själv tittar på både min egen situation och folk jag känner och vet omständigheterna bosatta i ex Täby och de är minsann inga vinnare på detta förslag.

Många människor har trots allt ägt sitt boende i åtskilliga år varför detta mer är en skatt på inflationen än en skatt på kapitaltillväxt.

Man måste se vad tar i ena sidan av folk jämfört med vad de ger i lägre fastighetsskatt och räkna fram hur lång tid man måste bo för att den lägre fastighetsskatten skall kompensera för den högre latenta skatteskulden i form av högre realisationsvinstbeskattning på bostaden.

I flertalet fall handlar det om att bo kvar i 10 år och uppåt och först då möjligen gynnas av förslaget, men då kan vi ha hunnit byta regering och fått fastighetsskatten återinförd.

Helt klart, vilket många är överens om, är att detta skapar stor oreda för vanligt folk, såväl låg- som höginkomsttagare som äger sin bostad.

Till sist är det alltid nettoförmögenhet som räknas.

Lekkamraten skrev:
Swetrot skrev:
Jag förstår inte riktigt din bitterhet. QUOTE]

Det kanske du har men räknar man lite på folks ekonomiska situation runt om så blir det kanske tydligare. Jag själv tittar på både min egen situation och folk jag känner och vet omständigheterna bosatta i ex Täby och de är minsann inga vinnare på detta förslag.

Många människor har trots allt ägt sitt boende i åtskilliga år varför detta mer är en skatt på inflationen än en skatt på kapitaltillväxt.

Man måste se vad tar i ena sidan av folk jämfört med vad de ger i lägre fastighetsskatt och räkna fram hur lång tid man måste bo för att den lägre fastighetsskatten skall kompensera för den högre latenta skatteskulden i form av högre realisationsvinstbeskattning på bostaden.

I flertalet fall handlar det om att bo kvar i 10 år och uppåt och först då möjligen gynnas av förslaget, men då kan vi ha hunnit byta regering och fått fastighetsskatten återinförd.

Helt klart, vilket många är överens om, är att detta skapar stor oreda för vanligt folk, såväl låg- som höginkomsttagare som äger sin bostad.

Till sist är det alltid nettoförmögenhet som räknas.
Såklart man kommer att få betala reformen på ngt sätt !

Men samtidigt innebär detta en mer rättvis beskattning. Man skattar på en vinst, precis som aktievinster etc, och inte på ett boende som inte ger ngn inkomst !

Sen kommer ju en villaägare i Täby att tjäna 10 - 20 tkr per år på detta, och låt oss säga att man säljer villan med 1 mkr i vinst - så innebär 30% istf. 20% skatt att man får en merbetalning på 100 tkr - så 5- 10 år är så länge som man måste vara utan fast skatt för att tjäna in detta som du säger. Inte så lång tid i husägarsaammanhang för de flesta utom äldre väl ?!

Och som sagt principen är ganska viktig - om sen (S) inför skatten igen - well då drar dom förhoppningsvis ned reavinstskatten också = +-0 :)
Men jag skulel inte lita på det, det har varit ett jäkla rabalder om att ta bort den, och nu när den är borta så tycker "alla" helt plötsligt att den skall vara kvar ?!?! Kan media ha ngt med denna "vinkling" att göra ? ;)

/K

Jag tänkte väcka upp denna tråden igen, för nu har moderaternas ordförande i skatteutskottet föreslagit lite andra vägar. T.ex. att inte sänka skatten till 4500kr för alla, att höja lagfartskostnaden och att ta ut en avgift på uppskjutna reavinstskatter.

Riksdagen kommer inte klubba det hela förrän i höst, och om det kommer oväntade beslut kan det bli väldigt stressigt och jobbigt när många husägare och presumtiva husköpare får klart för sig vad beslut i sådana riktningar kan betyda.

Spontant känns det som att de har lite för bråttom med sakerna, fastighetsbeskattningen är något som har stor påverkan på många, och sådant är det synnerligen dumt att göra icke förankrad blockpolitik utav.

Hemmakatten
Jahaja, så den avskaffade fastighetsskatten som blev en kommunal fastighetsavgift blev en anka till slut, bara ommöblerade kostnader för fastighetsägare. Är jag förvånad - eller inte snarare....

Njae, de har väl fortfarande en del ambitioner, men jag gillar inte att de inte kan bestämma sig för hur lösningen skall se ut. Att den skulle vara självfinansierande har ju stått klart hela tiden.

Om man bestämmer sig för att höja lagfartskostnaden betyder ju det att pengarna måste upp på bordet i ett läge då man vanligen inte har så gott om dem, vilket är tvärtemot vad man sade sig vilja åstadkomma för ett par månader sedan...

Den här osäkerheten kan komma att göra det ganska glest på visningarna framöver, vem vill inte veta spelreglerna först, innan man gör sitt livs affär?

Det komiska är att Jeffrey Owens (OECDs skattechef) så sent som under en debatt i eftermiddags sa "När vi sitter här om fem år igen så kommer ni att ha återinfört fastighetsskatten i Sverige."

Jag hade dock trott att det skulle ta något längre än 5h :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.