9 457 läst ·
10 svar
9k läst
10 svar
taxeringsvärde och lån?
hänger de ihop på något vis?
kan man få lån på 500 000 till en fastighet som har ett taxeringsvärde på 200 000?
kan man få lån på 200 000 till en fastighet som har ett taxeringsvärde på 500 000?
har taxeringsvärdetr någon som helst inverkan på ett eventuellt lån?
kan man få lån på 500 000 till en fastighet som har ett taxeringsvärde på 200 000?
kan man få lån på 200 000 till en fastighet som har ett taxeringsvärde på 500 000?
har taxeringsvärdetr någon som helst inverkan på ett eventuellt lån?
Det finns ett indirekt samband. Taxeringsvärdet ska motsvara 75% av marknadsvärdet, även om det inta alltid stämmer. Och banken tittar
ju bl.a. på marknadsvärdet när de bestämmer hur mycket du får låna. Sen finns det andra saker som spelar in - din egen ekonomi t.ex.
Men det finns inget absolut samband, som någon slags formel där man stoppar in det ena värdet och får ut det andra.
ju bl.a. på marknadsvärdet när de bestämmer hur mycket du får låna. Sen finns det andra saker som spelar in - din egen ekonomi t.ex.
Men det finns inget absolut samband, som någon slags formel där man stoppar in det ena värdet och får ut det andra.
Formellt sett finns det inget samband. Det enda som betyder något är hur mycket banken är beredd att låna er med fastigheten som säkerhet.Solstice skrev:
Å andra sidan tittar banken förstås på taxeringsvärdet, och lär inte utan vidare acceptera 500kkr i lån med 200kkr taxeringsvärde.
Det är ingen rättighet att ta lån, så banken kan alltid neka utan vidare motivering. Även _med_ lånelöfte kan de faktiskt neka om de tycker att fastigheten inte är tillräcklig säkerhet för lånet, även om det är ovanligt - det beror förstås på var i landet ni vill köpa.Solstice skrev:
Den stående rekommendationen är att prata med er bank, och eventuellt se till att få ett lånelöfte. Det betyder inte att ni har bundit er för just den banken, utan bara att de tycker era tillgångar/inkomster är tillräckligt stora för ett lån på X kr.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
I ett relativt populärt område, om kalkylerna är ok för er, med tanke på inkomst, andra lån etc, så bör ett lån under taxeringsvärdet genrellt sett vara ok, men som sagt prata med banken, skall ni låna en mindre summa ( i sammanhanget) så kan dom nog svara på om det är möjligt relativt snabbt...Solstice skrev:
/K
okej, och ett lånelöfte är ett "löfte" som visar hur mycket man kan ta lån på vid köp av ett eventuellt hus, utan att ha något särskilt hus i åtanke?
och i så fall så går det inte att köpa ett dyrare hus än vad lånelöftet visar även om det skulle vara ett "kap"
exempel:
lånelöfte 500 000
taxeringsvärde 700 000
köpeskilling 600 000
det är alltså inte möjligt?
eller viker sig banken då de ser at det är ett "kap" och de lätt kan få igen pengarna vid en ev försäljning?
och i så fall så går det inte att köpa ett dyrare hus än vad lånelöftet visar även om det skulle vara ett "kap"
exempel:
lånelöfte 500 000
taxeringsvärde 700 000
köpeskilling 600 000
det är alltså inte möjligt?
eller viker sig banken då de ser at det är ett "kap" och de lätt kan få igen pengarna vid en ev försäljning?
Är det ett konkret fall du funderar på eller spekulerar du bara i största allmänhet?
Ett hus är värt exakt så mycket någon är villig att betala för det. Taxeringsvärdet är ett schablonvärde, som är tänkt att indikera husets marknadsvärde, men inte nödvändigtvis gör det. Men om husets pris skiljer sig markant från det pris taxeringsvärdet indikerar, kan man åtminstone fundera på varför.
Om du fått ett lånelöfte på 500000 kan du inte bara köpa ett hus för 600000, oavsett hur bra affär du gör. Du har ju helt enkelt inte de pengarna. Men du kan naturligtvis ta upp en förnyad diskussion med banken. Eller med några andra banker, för den delen. De lånar ju ut pengar med ett konkret hus som säkerhet och stirrar sig inte blinda på ett taxeringsvärde.
Ett hus är värt exakt så mycket någon är villig att betala för det. Taxeringsvärdet är ett schablonvärde, som är tänkt att indikera husets marknadsvärde, men inte nödvändigtvis gör det. Men om husets pris skiljer sig markant från det pris taxeringsvärdet indikerar, kan man åtminstone fundera på varför.
Om du fått ett lånelöfte på 500000 kan du inte bara köpa ett hus för 600000, oavsett hur bra affär du gör. Du har ju helt enkelt inte de pengarna. Men du kan naturligtvis ta upp en förnyad diskussion med banken. Eller med några andra banker, för den delen. De lånar ju ut pengar med ett konkret hus som säkerhet och stirrar sig inte blinda på ett taxeringsvärde.
andersmc skrev:Är det ett konkret fall du funderar på eller spekulerar du bara i största allmänhet?
jag spelkulerar bara i största allmänhet, jag vill få ett hum om hur allt fungerar osv, då jag går i husköpartankar, och jag har ju hittat mitt drömhus, men vägen dit är lång, och det är mycket att göra när man väl köpt huset. det är därför jag ställer massa dumma frågor, själva köpet av huset är nog inga problem men vidare sedan, med pengar till renovering osv... det är en annan sak.
Förr i tiden var det vanligt att man skrev in klausuler i kontraktet om att det bara gällde under förutsättning att köparen lyckades sälja sin bostad och/eller att man fick lån. Idag har säljarna inte längre lust att ta den risken (åtminstone inte i storstäderna). När du skriver kontrakt kommer du alltså att vara helt bunden vid köpet (besiktningar och eventuella fel är en annan sak).Solstice skrev:jag spelkulerar bara i största allmänhet, jag vill få ett hum om hur allt fungerar osv, då jag går i husköpartankar, och jag har ju hittat mitt drömhus, men vägen dit är lång, och det är mycket att göra när man väl köpt huset. det är därför jag ställer massa dumma frågor, själva köpet av huset är nog inga problem men vidare sedan, med pengar till renovering osv... det är en annan sak.
Det finns principiellt ingenting som hindrar dig att skriva på ett kontrakt för t.ex. 1 miljon helt utan lånelöfte, men om du sen inte lyckas få lån och bryter kontraktet kan det bli _mycket_ dyrt. Det handlar inte bara om att handpenningen ryker, utan du blir skyldig att ersätta säljarna för hela deras förlust. Om de i teorin bara lyckas få ut 800,000 av nästa köpare så kommer du att få betala 200,000 i skadestånd, och dessutom alla mäklarkostnader för den nya försäljningen. För att undvika sådant strul för säljaren brukar mäklarna ofta vilja veta om du har lånelöfte.
Det är alltså inte för bankens utan _din_ skull det är viktigt att ha lånelöfte. När du ber om ett lånelöfte skall du normalt lägga det på den högsta nivå du kan tänka dig/har råd att köpa för - det kostar inget i det stadiet.
Om det efter det sen kommer ut ett dyrare fynd är det ointressant - det har ni ju redan bestämt att ni inte har råd med, hur bra affär det än vore
Räntor och lånebelopp förhandlar ni inte om förrän ni tecknar lånet, och det är först då ni förhandlar med flera banker för att få ner kostnaderna.
När det kommer till kritan måste du och banken vara överens om att det är en bra affär för bägge parter att de lånar pengar till dig som du kan köpa hus för. Ett lånelöfte innan man börjar jakten på hus är bra, för då är ekonomin genomlyst och ni vet var ni har varandra.
Köper du ett renoveringsobjekt kan det mycket väl vara så att banken ställer högre krav på kontantinsats så att du i alla fall klarar renoveringen bit för bit med egna pengar, innan huset värderas om och kan belånas mera. När något säljs under taxeringsvärdet larmar det i alla varningsklockor, för det är svårt att bedöma vad en omfattande renovering kostar, och vad som måste göras. Hur väl genomgånget är huset är en vanlig fråga, för om det visar sig efter att man redan renoverat för flera hundratusen att huset i alla fall måste rivas, eller blir dyrare än ett nybygge, så riskerar kreditförlusten att vara ett faktum.
Köper du ett renoveringsobjekt kan det mycket väl vara så att banken ställer högre krav på kontantinsats så att du i alla fall klarar renoveringen bit för bit med egna pengar, innan huset värderas om och kan belånas mera. När något säljs under taxeringsvärdet larmar det i alla varningsklockor, för det är svårt att bedöma vad en omfattande renovering kostar, och vad som måste göras. Hur väl genomgånget är huset är en vanlig fråga, för om det visar sig efter att man redan renoverat för flera hundratusen att huset i alla fall måste rivas, eller blir dyrare än ett nybygge, så riskerar kreditförlusten att vara ett faktum.
Klicka här för att svara