Vi håller på och tittar på en fantastisk villa med stor tomt, och vi har också i princip har bestämt oss för att slå till. Priset är saftigt, 3,5 milj, men läget är också bland de bästa i stan.

Idag fick vi dock reda på att 200 m bort (bakom ett skogsparti från villan sett) planerar man att bygga ett antal nya punkthus (uppemot 15 vån), både bostadsrätter och hyresrätter. Därtill har man tänkt att dra en cykelbana precis intill vårt tilltänkta hus. Denna cykelbana kommer förmodligen att bli huvudstråket för alla som ska cykla till centrum från det nya området. Från att ha varit ett skyddat läge kommer det plötsligt att börja röra sig en hel del folk i närområdet.

Det är ju ingen fråga om att detta kommer att påverka husets värde, frågan är bara hur mycket? Vi har inte spikat priset ännu. Vad tror ni? Tacksam för alla synpunkter.

Milkshaken
Personligen tror jag det kommer höja lite. Men lite beroende på vart ni bor.

Men om man ser möjligheterna, så är det ju ett attraktivt område tydligen eftersom det ska byggas mera...
Så jag tror i min enklaste tanke att det är positivt för er..

Tycker Milkshahen resonerar helt rätt. Men har ni tänkt genom vilken betydelse det nya bostadsområdet har för er? Ni måste ju vara berädda på anläggstrafik, sprängningsarbeten etc. under era första år i det nya huset. Anläggningstider kan ju bli längre än någon tänkt sig.

Hmm...
Tror ni ärligt att det är värdehöjande att ha hyresrätts-höghus 200 meter bort, att huset kommer ligga längs huvudstråket för genomfart - jämfört med ett "skyddat läge" idag? Och med hyresrätter? 15 vånings...?

Jag är kanske lite pessimist här och tror på en risk för sänkning, alternativt neutralt beroende på hur utsatt läget är. Risken finns ju alltid med nya områden att det blir dålig stämpel. Särskilt med hyresrätter.

Detta är dock omöjligt att räkna på i kronor.

Självklart kan det ju också bli värdehöjande om det med nybyggena kommer mera service (skola, mataffär, bussar et.c.) och det inte blir negativa vibbar från området et.c.

/b

I Norrbotten är det inget fel på hyresrätter som här i Skåne...

bjogul, det är inget fel på hyresrätter faktiskt. Se Torso i Malmö, hyresrätter. Drar den ner kringbyggnaderas värde? Nej då ;)

Har man en plank eller tjock häck mot stråk så är det nog lugnt!

Coolman skrev:
bjogul, det är inget fel på hyresrätter faktiskt. Se Torso i Malmö, hyresrätter. Drar den ner kringbyggnaderas värde? Nej då ;)

Har man en plank eller tjock häck mot stråk så är det nog lugnt!
De flesta hyresfastigheter är inte Turning Torso. Det gäller till och med för alla utan en att de inte är Turning Torso ;)

Jag gissar på att det i genomsnittsfallet är negativt, men det beror helt på vilken sorts hyresfastigheter som byggs och vad det innebär i övrigt. Blir servicen bättre i form av transportmöjligheter, affärer och kommunal service?

Vad gäller plan och tjock häck så är det helt klart en nackdel att man ska behöva det för att få lite lugnt.

Som sagt det är en balans, vissa faktorer kommr att påverka värdet uppåt andra nedåt.

På plussidan ligger att ni troligen får mer service i området (dagis, skola, butiker, busslinjer etc). Ett annat plus är att ju mer som byggs i närheten desto mer "integrerat" med den befintliga staden blir ert hus, kiommer att kännas mer centralt.

På minussidan ligger framförallt risken för att det blir ett område med sociala problem (den risken tror jag är mycket begränsad idag, men man har kanske alltid en liten oro för att det skall bli ett nytt Tensta). Det hade också troligen varit mycket sämre om huset hade legat i direkt anslutning till de nya hyreshusen, men nu har ni tydligen ett skogsområde mellan. Det kan ge fel känsla om man har en villa med hyreshus eller industrier på andra sidan gatan.

Vad gäller gångvägen utmed tomten, så skulle jag nog vänta och se innan jag gjorde alltför stora ingrepp för att förhindra störningar från den vägen. Nu tycker jag personligen att det är bara trevligt med folks om går förbi utanför, men om det utvecklar sig till ett stråk med ungdommar som passerar på Lördagskvällarna i lagom berusat tillstånd, och toalettbesök i trädgården så får man ju se över staket etc.

En viktig fråga tror jag är vad som händer med skogsområdet, hur ser det ut i planerna. Om det ex. är reserverat att bli allmäning eller liknade så är det bra. Men jag skulle nog kontrollera att det inte redan nu är inplanerat som nästa etapp av exploateringen.

Tack för synpunkterna! Besiktigade idag och det ser bra ut! :)

ordain skrev:
De flesta hyresfastigheter är inte Turning Torso. Det gäller till och med för alla utan en att de inte är Turning Torso ;)

Jag gissar på att det i genomsnittsfallet är negativt, men det beror helt på vilken sorts hyresfastigheter som byggs och vad det innebär i övrigt. Blir servicen bättre i form av transportmöjligheter, affärer och kommunal service?

Vad gäller plan och tjock häck så är det helt klart en nackdel att man ska behöva det för att få lite lugnt.
min erfarenhet av nybyggda hyresrätter är i princip enbart positiva:

1) för att få boende i en nybyggd hyresrätt krävs nästan alltid en längre kötid hos det aktuella bostadsbolaget / den kommunala bostadsförmedlingen.

2) nybyggda hyresrätter har oftast relativt höga hyror, jämfört med något gammalt sunkigt miljonprojekt...

vad jag menar med dessa två punkter är att ni nog iallafall inte ska behöva oroa är för att området kommer bli stökigt, bråkigt eller liknande pga de nya hyresrätterna, det brukar oftast vara pensionärer och barnfamiljer som har det bra ställt som hamnar i sådana hus... på gott och ont för vårt redan idag så segregerade land...

och vad gäller "genomfartstrafiken"... man kan också se det från andra sidan, istället för ett hus som ligger öde och där inbrottstjuvar härjar fritt får ni gratis bevakning :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.