Langbein
Vi vill bygga 1½-plan med källare 150 kvm bottenyta, men tomterna vi vill ha är så dyra och totalt ska det helst inte kosta mer än c:a 4,5 mkr inkl. tomt.

De ska vara 5 sovrum, vardagsrum, bad, toa och kök i mellanplan, övre plan förråd och i reserv, gärna innepool och varmgarage för minst 2 bilar i källaren. Men tomterna kostar 2,5-3 mille i rätt storlek och läge i 08, bara huset verkar gå på 4,5 även om man bara tar skalhus, utländskt material och utländska jobbare samt lite eget jobb?

En tomt för c:a en miljon och 8000:-/kvm att bygga, kan det gå ihop?

Mvh

Tomter för en miljon får du leta efter ute i Salem, Nynäshamn, Vallentuna eller så, om de inte består av 2-300 kubik berg som skall sprängas bort. Byggkostnader på 8kkr/kvadrat låter också lågt, då lär du få jobba mycket själv.

Langbein
Swetrot skrev:
Tomter för en miljon får du leta efter ute i Salem, Nynäshamn, Vallentuna eller så, om de inte består av 2-300 kubik berg som skall sprängas bort. Byggkostnader på 8kkr/kvadrat låter också lågt, då lär du få jobba mycket själv.
Letade och Vallentuna har snälla byggregler men något bonnigt läge, Tullinge Tumba verkar mer centralt.

Byggarea eller bruttoarea, det är väl Bra man ska räkna på kostnader?

Vill minnas att jag hade ett alternativ, proffs får resa skalet, kanske ett färdigt skalhus, sedan har man tid att gneta billigt.

Langbein skrev:
En tomt för c:a en miljon och 8000:-/kvm att bygga, kan det gå ihop?
(Med risk att föda trollposten)

Nej. Särskilt inte om du vill bygga "centralt" i 08-området. Om du lyckas bygga för det dubbla, dvs 2 miljoner resp. 16 000:-/kvm har du lyckats mkt bra. Särskilt med inomhuspool och varmgarage för två bilar...

Men å andra sidan tror jag du bara trollar...

Langbein
zno skrev:
(Med risk att föda trollposten)

Nej. Särskilt inte om du vill bygga "centralt" i 08-området. Om du lyckas bygga för det dubbla, dvs 2 miljoner resp. 16 000:-/kvm har du lyckats mkt bra. Särskilt med inomhuspool och varmgarage för två bilar...

Men å andra sidan tror jag du bara trollar...
Tro får du göra i kyrkan:)
En "Nykomling" som du ska nog akta sig lite med epitet.
Jag kollade kostnader här för 1½ år sedan på olika alternativ, en del var nere på 7000 inkl. Polen och Polacker eller självbygge, skalhus fanns att få för 10, färdiga stenhus 18 och de högsta uppåt 25 om jag minns rätt. Så jag ville skriva igen snabbt utan att läsa andra trådar, innan alla somnar, för vi kan köpa 2 för dyra tomter just nu varav en ska visas på söndag.

Båda har gamla små hus att bygga om eller riva, som jag skrev kostar de 2,5-3.

Titta här, Plockepinn "från 3000:-/kvm" men utan montör http://www.byggahus.se/linkcounter.php?id=126

Du undrar om det kan gå ihop. Det kan jag inte säga definitivt, men jag kan ge dig lite mer att ta med i beräkningarna. Jag har byggt för 7000/kvm, och då har jag gjort allt själv. Jag har även lagt ner mycket jobb på att hitta billigt material och kostnadseffektiva lösningar. Huset är inte på något sått lyxigt; definitivt ingen inomhuspool eller varmgarage. Det är IKEA-kök och i badrummen är det inte kakel utan plastmatta. De flesta kostnaderna härrör från drygt ett år sedan. Sen dess har byggmaterialet gått upp med upp till 50%.

Så jag tror att du klarar det för 8000/kvm om du:
1 Gör allt jobb själv
2 Väljer en betydligt enklare standard än vad som indikeras av din lista på önskemål
3 Lägger ner ännu mer jobb än vad jag gjorde på att hitta billigt material. Du kan till exempel köpa begagnad köks- och badrumsinredning eller plocka ner taktegel från rivningshus.

Langbein
andersmc skrev:
Du undrar om det kan gå ihop. Det kan jag inte säga definitivt, men jag kan ge dig lite mer att ta med i beräkningarna. Jag har byggt för 7000/kvm, och då har jag gjort allt själv. Jag har även lagt ner mycket jobb på att hitta billigt material och kostnadseffektiva lösningar. Huset är inte på något sått lyxigt; definitivt ingen inomhuspool eller varmgarage. Det är IKEA-kök och i badrummen är det inte kakel utan plastmatta. De flesta kostnaderna härrör från drygt ett år sedan. Sen dess har byggmaterialet gått upp med upp till 50%.

Så jag tror att du klarar det för 8000/kvm om du:
1 Gör allt jobb själv
2 Väljer en betydligt enklare standard än vad som indikeras av din lista på önskemål
3 Lägger ner ännu mer jobb än vad jag gjorde på att hitta billigt material. Du kan till exempel köpa begagnad köks- och badrumsinredning eller plocka ner taktegel från rivningshus.
Pool blir dyrare men knappast garage i källaren?
Alternativt får man hitta ett hus och bygga om, det verkar inte lätt att hitta rätt objekt. Vi har redan ett stort hus som är svårt att få till som alla vill ha det.

Gör en ordentligt kalkyl, med alla småkostnader inräknade och slå sedan på 20% så ser du nog iungefär på vart det landar

Pool är antagligen bara att glömma om du skall hålla priset nere, särskilt som försäkringsbolaget lär ha synpunkter om hur den skall uppföras (leg. våtrumssättare ?) vilket innebär att du troligen inte "får" göra det själv.

Sen om du gör resten själv så får du räkna på var arbetsinkomstbortfallet kostar också.

Tomtpriset är ju inte att göra så mkt åt- dåliga tomter är billigare, men ligger sämre till (och placeringen är ju det absolut vikitgaste eftersom det inte går att ändra på), och kan dessutom vara dyr att förbereda (en post som icke skall glömmas eftersom den allena kan uppgå till 100-tusentals kronor).

1 Miljon för en tomt på 900-1000 kvm i sthlm - well jag har inte set ngn tomt gå så lågt om man inte går ut i ytterområdena som tex åkersberga eller södertäljes förorter, men hittar du någon så kolla upp underlaget så du inte åker på väldigt dyra schaktningar eller sprängningar etc

/K

Langbein
klaskarlsson skrev:
Gör en ordentligt kalkyl, med alla småkostnader inräknade och slå sedan på 20% så ser du nog iungefär på vart det landar
Pool är antagligen bara att glömma om du skall hålla priset nere, särskilt som försäkringsbolaget lär ha synpunkter om hur den skall uppföras (leg. våtrumssättare ?) vilket innebär att du troligen inte "får" göra det själv.
Sen om du gör resten själv så får du räkna på var arbetsinkomstbortfallet kostar också.
Tomtpriset är ju inte att göra så mkt åt- dåliga tomter är billigare, men ligger sämre till (och placeringen är ju det absolut vikitgaste eftersom det inte går att ändra på), och kan dessutom vara dyr att förbereda (en post som icke skall glömmas eftersom den allena kan uppgå till 100-tusentals kronor).
1 Miljon för en tomt på 900-1000 kvm i sthlm - well jag har inte set ngn tomt gå så lågt om man inte går ut i ytterområdena som tex åkersberga eller södertäljes förorter, men hittar du någon så kolla upp underlaget så du inte åker på väldigt dyra schaktningar eller sprängningar etc
/K
För 1½ år sedan med en tomt för drygt 2, var det visst en kalkyl på 6 utan Polacker etc., vi tvekade då marknadspriset verkade vara 4,5. Vi har bara brandförsäkring med högsta självrisk. Man ska nog inte bygga på arbetstid, bara på fritid, därför övervägdes skalhus, så gör vi resten när vi har tid. På båda tomterna nu står det redan mindre hus att ev. bygga på och till. För c:a 1,5 verkar man kunna på en hyfsad tomt eller så blir det långt ut, den vi ville ha kostade 2,7 och blev osåld.

Dyra hus verkar ha ökat mest om man ska jämföra, jag har sett en del som har ökat 10 miljoner på 10 år ungefär.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.