B
BobbyEwing: Beror ju på anledningen att lånet inte beviljas. Om lånet inte beviljas på grund av att säkerheten är otillräcklig (för höga lån i förhållande till en fastighets värde exempelvis) så räcker det med att du kan presentera en annan säkerhet, då behövs egentligen inte en medlåntagare, utan det räcker med pantbrev i dennes fastighet. Om anledningen är att banken bedömer att
2 svar · 2,9k läst
Micke78
Micke78: tips: det går att förhandla med mäklaren om upplägget för provisionen. När vi sålde vårt gamla hus så vi fick ner provisionen till 3% upp till vårt önskepris och där över så fick mäklaren 7%. .
8 svar · 7,9k läst
O
ordain: [citat] Bra inlägg! Det är precis som en tvångsamortering det blir, man amorterar via den höga räntebetalningen.
6 svar · 4,4k läst
B
Baritz: Hej...Vädertätt heter nog stommonerat...Vi bygger med LB-hus,Ugglan serien (deras billigare modell)....Dessa husmodeller är ganska mycket mindre än dina 250kvm,men kan kanske ge dig ett "huumm" om pris skillnaden vid olika moment..Jag vet att man har lite olika valmöjligheter där när det gäller husleveransen... Självklar skiljer det säkert en hel del i pris och olika "byggmoment" mellan
1 svar · 3,9k läst
C
Cyphera: Har du kollat Fiskarhedenvillan?
4 svar · 3,0k läst
Myrlejon
Myrlejon: Jag har lite svårt att förstå hur indexberäknas. Kan någon förklara detta för mig? Om jag har skrivit kontrakt ex 200710 så skall index börja räknas om jag inte avropar inom 6 månader. Men är det datum för avrop som gäller eller slutleverans när index sedan räknas ut?
0 svar · 5,5k läst
W
WeeBe: Jag brukar råda de som funderar i dessa banor att köpa det boende man vill ha och kan bo där i minst 10 år. Dessutom ska man noga fundera på vilken månadskostnad man kan tänka sig. Prislappen på själva boendet är relativt ointressant, det viktiga är vad månadskostnaden blir och om jag anser mig ha råd med den. Månadskostnaden beror ju på mycket annat än bara priset på objektet.
12 svar · 2,7k läst
M
MagDah: 12 februari höjde Riksbanken reporäntan med 0,25%, men dessutom har finansieringskostnaden för bankerna stigit de senaste månaderna på interbankmarknaden (STIBOR), så många banker har därför passar på att höja utlåningsräntorna för att inte göra förlust på nya lån. I effektiv ränta räknar banken troligen in kontraktsräntan (en avgift för att tillhandahålla en
1 svar · 2,5k läst
K
kjl: Hade jag och min sambo haft era löner hade jag inte vart ett dugg rädd för att låna så mycket, men det beror ju som sagt på hur man vill leva för övrigt...
9 svar · 3,1k läst
S
soeren: Tack käre Lukas! Din länk gav mig äntligen det svar jag efterlyst sedan länge, nämligen texten i "Prisindex för monteringsfärdiga trähus MT74". I nuläget är förhållandet att husleverantören av någon för mig okänd anledning ännu inte genomfört indexjusteringen för de slutgiltiga 10% jag betalat in. Leverans och tillträde till huset blev klart den 14 april. Tilläggas bör att
9 svar · 8,7k läst
Mikael_L
Mikael_L: Är det klart att ni behöver minireningsverk, eller vill ni bara ha lite koll på vad det kan bli i värsta fall. Med reningsverken får man inte glömma att driftskostnaden kan bli högre, med service och kemikalier. Men sök i vatten-avlopp -forumet sökord minireningsverk så finner ni lite mer trådar, som dessa: http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/82427-minireningsverk.html
5 svar · 3,0k läst
Q
Anonymiserad 23608: Om du är privatperson så skall du debiteras moms. Omvänd skattskyldighet gäller bara när en byggfirma fakturerar till en beställare som vanligtvis säljer den typen av tjänster. Beställaren ska då i sin tur betala in momsen till SKV. Regeln kom i somras och infördes för att minska momsfuskandet.
1 svar · 3,0k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Min erfarenhet är att nyckeln till om man skall jobba själv elelr hyra in är intresset Tycker man om att snickra och lära sig nya saker - gör det själv, annars hyr in. Jag bygger som hobby - så att det kostar i förlorad arbetstid får jag inte ihop - det är ju min fritid som jag lägger på byggandet. Tvärtom blir det en hobby som iof kostar pengar, men som i slutändan sparar
26 svar · 9,1k läst
·
J
JBa: I vårt avtal med vår generalentreprenör står inte ett ord om etableringskostnader för deras manskapsbod, förrådscontainer och byggnadsställning likväl kom det idag en faktura med posten på just denna etablering. Är det brukligt att man som byggherre står för entreprenörens etableringskostnader? Jag vet att jag som byggherre är skyldig att stå med bod och toamöjlighet åt
0 svar · 5,4k läst
loffes
loffes: [citat] Kanske kan du/ni titta i backspegeln om 5 år och tycka att 3.6 var en massa pengar men i förra veckan sålde grannen sitt för 5.... Nu tror jag inte att den framtida inflationen kommer bli lika hög som den varit historiskt så lika dramatiska prisökningar kommer säkert inte att ske men det är ändå en befolkningsökning och dom måste bo någonstans.
47 svar · 9,2k läst
it-snubben
it-snubben: När banken värderar om så gör dom det mycket till hjälp av siffror på papper. Ok, i det här fallet så är det ju faktiskt avtalat om att en värdering ska göras efter åtgärderna men ofta är det inte ens så att en värderare besöker huset. Därmed faller ju alla åtgärder gjorda av "fåfänga". Dessa är det ju ändå ingen värderingsman som ser och de är ju också endast
18 svar · 17,0k läst
J
jerydh: Besvarar frågan själv om det är någon annan som letar efter samma sak. Under "inköpspris" ska kostnader för tomt, lagfart etcetera redovisas. Därefter redovisas alla andra byggkostnader under punkten 2 "ny-, till- eller ombyggnad". mvh Joel
1 svar · 9,0k läst
Angelven
Angelven: [citat] Varför inte ? I ett begagnat hus slipper du: Grund som sätter sig så att badrumskakel och väggar spricker. Byggfusk (mögel och puts någon ?) eller vad sägs om stuprör som inte är kopplade till ngt annat än leran i backen... Inreda trädgård Lägga om alla elementrör för att de läcker som såll i alla kopplingar Lägga om tak för att limmet!?! inte höll för storm Bygga
12 svar · 8,6k läst
G
Gladh: Tillägg till investors inlägg. Fördelen med det danska systemet att de inte bryr sig överhuvudtaget hur du tar dig till jobbet, du har alltid samma avdrag varesig du går, cyklar, åker tåg, åker bil, flyger helikopter till jobbet. Så oberoend om du tar tåget till danmark eller bilen, så får du samma reseavdrag, och det är alltid snabbast vägen som gäller. Sedan har de tilllägg för
14 svar · 7,4k läst
W
WeeBe: Om det är rimligt eller inte vet du inte förrän du begärt offert från andra målare. Som jämförelse så betalade jag 16.250:- VITT för att tapetsera min nya villa på 130 m2 hösten 2006. Då ingick tapteter i den sk Byggsjuan, standardtapeter kan man säga. Han spacklade och tapetserade Vardagsrum, Hall, Kök, 3 sovrum samt allrum. Han spacklade, satt väv och målade tvättstugan och
7 svar · 16,1k läst
AmiOchDavid
AmiOchDavid: Tänkte försöka ta reda på ett ca pris för dränering av en sida av ett hus.. Det är ca 5-7 m brett och ca 1.5 m djupt.. Huset är nyligen dränerat på tre sidor.. så vi tänkte fixa sista sidan så fort vi kan om vi köper den... (vilket jag hoppas) :D Tacksam för snabba svar... :)
0 svar · 2,4k läst
S
Anonymiserad 48587: Man bör dock komma ihåg att bankernas kalkyler görs utifrån syftet att låntagaren alltid ska kunna betala tillbaka *deras* pengar, och eftersom bankerna har hög prioritet på sina fordringar så kan de i värsta fall strunta fullständigt i andra fordringsägare med lägre prioritet, t.ex. billån eller andra avbetalningar. Det innebär att de i sina beräkningar utgår ifrån att om man
3 svar · 15,1k läst
S
Sweed: TAck! Vilka glädjekalkyler man får:(
3 svar · 3,0k läst
J
jerydh: thank you! /Joel
5 svar · 4,3k läst
F
FlygelT: Banker kan vara svåra att ha och göra med. När vi skulle söka lån vårt hus så behövde vi borgensman och 10% i handpenning hos vår gamla bank( Swedbank). På en annan ( SEB) fick vi låna allt och vi fick loss pengar till renovering innan tomten hade blivit avstyckad och huset hade en egen fastighetsbeteckning.
17 svar · 12,2k läst
mycke_nu
mycke_nu: Tja, se skogen som ett antal extra ha tomt och sitt nöjd. Vår tomt har ett taxeringsvärde på ca en halv miljon per hektar. Skogen är taxerad till 16,000 per ha. De strandskyddade betesmarkerna som sträcker sig från tomten ner till havet är taxerade till 9,000 per ha. Svårt att klaga på det..
3 svar · 3,5k läst
Nyfniken
Nyfniken: Tack ordain!
12 svar · 7,0k läst
M
Mane: Vi har SHB. Reporänta +0,65%
30 svar · 8,3k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Golvvärme - vattenburn: Hur mycket som helst i princip - ändringar av uppvärmningssystem i gamla hur är ganska vanskligt. Renovering badrum, normalstort: 100 000 - 200 000 i stockholm (jag gjorde mitt för 8000 kr ... själv :)) Trägolv: mellan 250- 1000 kr/kvm + arbete Ek - menar du hela träden då ? ;) Kamin med allt - bygglov beroende på kommun. Priser mellan 20 000 - 50 000 kr + arbete
1 svar · 2,2k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Tyvärr finns det inga lathundar - speciellt inte i utbyggnaden av ett äldre hus - överaskningar kan dessutom dyka upp även om man har fått en offert. Det bästa är om du tar dit ett apr olika entrepenörer och begär offerter... Lathunden ÄR 10000-20000 kr/kvm - men visst jkan det ligag i de lägre klasserna om det inte är grund eller våtrum, el osv i det... /K
1 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.