Hejsan

Vi är i full gång med ett nybygge och håller på att trixa med banken angående lån. Vi kommer bygga ett 1,5 planshus med oinredd övervåning, vilken vi har för avsikt att få färdigställd inom en två årsperiod.

Det vi har funderingar kring är hur man ska göra med lånen. Ska man låna till hela bygget, ca 2,8 miljoner och spara eventuella övriga kostnader som är svåra att spekulera kring eller ska man låna det egentliga beloppet på ca 2,6 miljoner för huset utan pengar för en inredd övervåning?

Idag så har vi en bostadsrätt som vi hoppas få ut ca 100 000 kr på som man även kan lägga på nya huset. Frågan här är om man ska använda dessa pengar till att betala av topplånet eller om man ska lägga dem till inredningen av övervåningen?

Jag vore tacksam för lite svar på dessa frågor. Förhoppningsvis kan vi få lite förslag på hur man ska kunna göra.

//Madeleine

Jag stjäl tråden lite, hoppas att det är OK. Jag skulle också vara intresserad av synpunkter angående detta. Vad jag förstått är det ju aldrig "bra" att vara belånad till 100%, men någon insatt skulle gärna kunna få komma med lite input.

Om man vill bo så billigt som möjligt, är det bättre att betala av topplånet, eller att ta ett mindre lån och t.ex betala av tomten kontant med de egna pengarna? Vad skulle ni göra?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.