1 175 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Ränteförhandla för kreditiv eller lån?
Medlem
· Västra Götaland
· 189 inlägg
När skall man försöka "spela ut bankerna mot varandra" för att få ner räntan? Redan när man skaffar byggnadskreditiv eller först när man skall omvandla kreditivet till ett bolån?
Vi gjorde på följande sätt...
vi körde en förhandling redan vi val för kreditivet.....
fick in villkor från 5 olika banker....
Ratade 3 av dem direkt...spelade ut de andra 2 för att få så bra rabatt som möjligt... (fick SBABs rörliga -0,30% på kreditivet)...
valde sedan den som tog minst i straffavgift ifall vi väljer en annan bank vid slutplacering.... (den bank vi valde kommer att kosta oss 3000 fast pris ifall vi väljer ngn annan för slutplaceringen)...
Därmed är förhandligslägget kvar.....
Lycka Till
/Theo
vi körde en förhandling redan vi val för kreditivet.....
fick in villkor från 5 olika banker....
Ratade 3 av dem direkt...spelade ut de andra 2 för att få så bra rabatt som möjligt... (fick SBABs rörliga -0,30% på kreditivet)...
valde sedan den som tog minst i straffavgift ifall vi väljer en annan bank vid slutplacering.... (den bank vi valde kommer att kosta oss 3000 fast pris ifall vi väljer ngn annan för slutplaceringen)...
Därmed är förhandligslägget kvar.....
Lycka Till
/Theo
Det beror lite på hur man har det. Skall man leva med kreditiven länge, för att man t.ex. bygger lösvirke under ett par år, då är ju räntan av en viss betydelse och skall så klart förhandlas hårt. Men är det under några månader då husfabrikanten slår upp modulerna så behöver man inte lägga krut på att förhandla de sista tiondelarna. Det finns förmodligen mer lönsamma saker att göra då.
Det man däremot skall akta sig för är att teckna kreditiv med villkor att man tecknar vissa lån där sedan. Då kan man ju inte byta. För lånen skall man förhandla, det visar många trådar att det går att spara mycket pengar. Och eftersom man lever med lånen under många år, så blir även rätt så små skillnader i ränta en hel del sett till livsförmögenheten. Jag skulle definitivt offra mitt krut på att förhandla bolånet.
Det man däremot skall akta sig för är att teckna kreditiv med villkor att man tecknar vissa lån där sedan. Då kan man ju inte byta. För lånen skall man förhandla, det visar många trådar att det går att spara mycket pengar. Och eftersom man lever med lånen under många år, så blir även rätt så små skillnader i ränta en hel del sett till livsförmögenheten. Jag skulle definitivt offra mitt krut på att förhandla bolånet.
Klicka här för att svara