Mikael_L
Jag förstår inte vad jag själv skrev i andra stycket, men jag hoppas ni andra har bättre lycka...:D

Jo, såhär:

Prognosen har varit ett tag nu att räntan skulle ner i mitten på februari och sedan ner igen lite till i april för att därefter sakta röra sig uppåt.

De långa räntorna blir med denna prognos som lägst kanske några veckor före räntesäkningen i februari varefter de höjs undan för undan ju närmre ränteökning vi kommer.

En längre räntas snittränta blir lägre tidigt i scenariot än vad den blir i den senare delen, även om marknadsräntorna vid dessa tillfällen indikerar motsatsen!

injonil skrev:
En längre räntas snittränta blir lägre tidigt i scenariot än vad den blir i den senare delen, även om marknadsräntorna vid dessa tillfällen indikerar motsatsen!
:confused::confused::confused: There you lost me... ????

Jag band mina räntor 2005 på lite olika längder, då var räntan låg, ungefär som nu. Nu kan jag räkna ut att om jag hade haft 3 månaders under hela tiden så hade jag TJÄNAT 700 kr/ mån = 8400/år = 33 600 kr...sedan får man väll i ärlighetens namn räkna bort ränteavdraget, så 23 500 hade jag tjänat...det är pengar det med :)

Men om jag vore ni (om ni inte tillhör den oroliga och samtidigt slösaktiga sorten som jag) så skulle jag spara mellanskillnaden och använda mig av de pengarna om ni behöver det den dagen räntan går över 10årsräntan

Jag skulle tagit 1/3 3 Mån, 1/3 2 år och 1/3 5 År

/K

Kan man inte ha rörlig ränta med räntetak??? kan vara en bra ide om man är osäker.

Handelsbanken har ett 5-årigt med räntetak. 2,61% nu, och max 5,0% under 5 år. Väldigt bra enligt mig, räntegurun No:1...

Edit: 2,88% har dom ändrat till nu. Kl 13 var det 2,61%

Redigerat:
Off topic, har inte garvat så mycket åt en tråd som denna, först Mikael_L andra stycke som bara blir roligare ju fortare & fler ggr man läser det. Sen försöker injonil toppa det med sin beskrivning av hur en lägre ränta funkar. Tack vänner, vet inte vad jag skulle göra utan byggahus.se :):)

Topic: vi ligger på 3-månaders på allt och fundera på att fortsätta så och sätta av jämfört en högra ränta, vi är diciplinerade så det borde funka.

Jag är glad att min djupa analys uppskattas! ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.