729 läst ·
2 svar
729 läst
2 svar
Lån
Hej!
Jag ska bygga nytt nu till våren o funderar lite över lånen som komma skall....
Jag ligger redan ute med en hel del pengar ur egen ficka som jag tänkte kanske kunde fungera som kontantinsats.
Har köpt tomt för 150000: -
Har schaktat o gjort väg för 50000: -
Har betalt alla tillstånd såsom förhandsbesked, bygglov, avstyckning, bullerutredning, avloppstillstånd m.m för ca. 50000: -
Så jag ligger ute med ca. 250000: - nu.
Jag ska snart boka möte med banken men jag vill känna mig lite för här då jag har väldigt dålig koll på hur det fungerar med lånen.....
Har en produktionskostnadskalkyl klar som hamnar HÖGT räknad på 2,3 milj. för hela bygget. (då har jag räknat 0: - på de utgifter jag redan har haft typ tomt osv.)
Banken har gjort en förhandsvärdering som hamnade på 2,9 milj.
O nu undrar jag vad som händer..... Räknas de pengar jag ligger ute med som kontantinsats ?
Hur blir kvoten topp/bottenlån ?
Kan jag slippa topplånen helt ?
Jag ska bygga nytt nu till våren o funderar lite över lånen som komma skall....
Jag ligger redan ute med en hel del pengar ur egen ficka som jag tänkte kanske kunde fungera som kontantinsats.
Har köpt tomt för 150000: -
Har schaktat o gjort väg för 50000: -
Har betalt alla tillstånd såsom förhandsbesked, bygglov, avstyckning, bullerutredning, avloppstillstånd m.m för ca. 50000: -
Så jag ligger ute med ca. 250000: - nu.
Jag ska snart boka möte med banken men jag vill känna mig lite för här då jag har väldigt dålig koll på hur det fungerar med lånen.....
Har en produktionskostnadskalkyl klar som hamnar HÖGT räknad på 2,3 milj. för hela bygget. (då har jag räknat 0: - på de utgifter jag redan har haft typ tomt osv.)
Banken har gjort en förhandsvärdering som hamnade på 2,9 milj.
O nu undrar jag vad som händer..... Räknas de pengar jag ligger ute med som kontantinsats ?
Hur blir kvoten topp/bottenlån ?
Kan jag slippa topplånen helt ?
Det banken bryr sig om är värderingen och inte vad du har lagt ut. Om nu banken förhandsvärderar ditt bygge till 2,9 milj. och du kommer att låna 2,3 så kommer du absolut att slippa topplån. Jag kan inte se att en eventuell kontantinsats spelar någon roll överhuvudtaget när värderingen är så mycket högre än produktionskostnaden.
Bankerna frågar nog inte efter nån kontantinsats. Det är mer när du köper en begagnad bil som det begreppet är aktuellt. De vill ha säkerhet för sina pengar, och naturligtvis kollar de upp att du har en rimlig chans att betala räntorna.
"Kontantinsatsen" innebär i ditt fall att du inte behöver ta så höga lån. Då får banken en bättre säkerhet och du kan få lägre ränta (dvs slippa eller minska topplånet).
"Kontantinsatsen" innebär i ditt fall att du inte behöver ta så höga lån. Då får banken en bättre säkerhet och du kan få lägre ränta (dvs slippa eller minska topplånet).
Klicka här för att svara