Jag menade hur man lyckas få slippa kontantinsattsen? Jag har kollat en del på lån,och jag har några kompisar som kollar runt efter hus....och alla har fått höra att om ni inte har kontantinsatts så måste ni spara innan
Slippa kontantinsats funkade nog fram till i höstas, men nu har jag svårt att tänka mig att någon bank skulle gå med på det. Vi lånade mitt i den största turbulensen i höstas och det var ingen självklarhet att vi skulle få långa våra 2,5 miljoner trots skuldfrihet, sparat kapital och gemensam inkomst före skatt på cirka 65000. Ett halvår tidigare, när vi började prata med bankerna, var det absolut inga problem och kontantinsats var valfritt och amortering inget krav. Nu fick vi betala 10% kontant och måste amortera 2000kr/mån. Så mkt har ändrats.
Banken ville i vårt fall att vi skulle ha 10000 över per månad om räntan skulle stiga till 8%. Säkert inte lika höga krav idag, men bankerna är skeptiska fortfarande.
Banken ville i vårt fall att vi skulle ha 10000 över per månad om räntan skulle stiga till 8%. Säkert inte lika höga krav idag, men bankerna är skeptiska fortfarande.
Det går faktiskt fortfarande att slippa kontantinsats. Vi pratade med banken för ett par veckor sedan och har numera ett lönelöfte på 2,5mille och 100% belåning. Det enda vi behövde var kontanter till pantbrev+lagfart.
Vi har väl hyfsat ordning på ekonomin - två personer utan barn, 57.000 i lön före skatt och/men med två csnlån och 150.000 i billån. Vi lägger idag undan åtminstone 10-15.000/mån till husköpet.
Hade dock problem med att få tag på vår bankman när vi ville justera lönelöftet förra veckan och ringde bankens bolåneavdelning men där var det tvärnej när jag sa att vi ville ha 100% belåning, så det verkar bero på vem man har som bankman helt enkelt och dess vilja att låna ut pengar.
Vi har väl hyfsat ordning på ekonomin - två personer utan barn, 57.000 i lön före skatt och/men med två csnlån och 150.000 i billån. Vi lägger idag undan åtminstone 10-15.000/mån till husköpet.
Hade dock problem med att få tag på vår bankman när vi ville justera lönelöftet förra veckan och ringde bankens bolåneavdelning men där var det tvärnej när jag sa att vi ville ha 100% belåning, så det verkar bero på vem man har som bankman helt enkelt och dess vilja att låna ut pengar.
Medlem
· Västra Götalands
· 139 inlägg
Hej. Tycker det låter som ni skulle få det ganska tufft ekonomiskt. Vi har här ca 30-35.000kr i månaden EFTER skatt och har det ändå lite halvsvårt att få ihop det. Vi har lån på 1.500.000kr, hade ingen kontantinsats, endast till lagfart + pantbrev. Det har givetvis blivit mycket bättre nu när räntan gått ner ca 3% men man kan ju inte räkna med att det håller i sig. Då har vi inte lån på bil.snufffsan skrev:Hej på er alla!
Tänkte kolla om nån med ungefär samma inkomster som vi har byggt nytt hus. Känns lite som om ränteläget är rätt nu. Jag vet att man kan kontakta banken men jag skulle vilja kolla om det ens är "lönt" att boka ett möte i nuläget. Känns inte riktigt så....
Vi har en sammanlagd inkomst på ca 43500 kr före skatt. Vi har dessutom lån på ca 200 000 (kan man få baka in gammla lån i bolånet?). Vi bor för tillfället i en lgh som vi kanske får ca 100 000 kr för. Inga barn.
Vad tror ni? Vi är inte ute efter ett lyxhus utan ett billigt men helst på totalentreprenad.
Nån med ungefär samma förutsättningar som oss som har fått lånelöfte för nybygge?
Tacksam för svar!
MVH Frida
Utgifter:
Ränta+ammortering+försäkringar =10.000kr
Driftkostnad/uppvärmning = 2500kr (vintertid)
Bensin = 2.500kr
Tv/bredband/telefoni = 800kr
Mat = 5.000kr(?)
Mat till mig under arbetstid = 2000kr (måste bli bättre på matlåda
Avbetalning värmepump = 1600kr
Avbetalning ugn = 1500kr
Avbetalning småprylar som kamera etc = 1000kr
Bilförsäkring = 500kr
Mobil = 500kr
Hobby = 500kr
Kläder = 500kr
leksaker = 200kr
Nyinköp prylar = 1000kr
Vi närmar oss 30.000kr. Vist kan man dra in på en himla massa saker, men man vill väl ha lite livskvalitet också? Eller vill man bo i hus och leva på nudlar? Självklart kommer saker som ugnen och värmepumpen vara betalda snart, men alla som har hus vet att det kommer att dyka upp andra saker som behövs. Vi kör enbart på korta avbetalningar, upp till 4-5 månader, men en sak som värmepumpen som är lite dyrare har vi lagt på 1 år. Vi försöker spara men behöver ofta/alltid ta det till räkningarna.
En liten tankeställare bara.
Mvh Andreas
Klicka här för att svara