Hej! Någon som vill dela med sig vad ni fått för ränta på ert byggkreditiv?

Är ute efter så färska siffror som möjligt. Ränta och bank?

Mvh

1.69, Nordea

1,49 Nordea i december.

2.05 ;-( Swedbank

Redigerat:
Hur funkar det med byggkredit ?

Betalar ni räntan under byggprocessen för de pengar man lånar och det blir bara mer och mer då i och med att man lånar samtidigt som man betalar vissa räkningar?

HusFunderare skrev:

Betalar ni räntan under byggprocessen för de pengar man lånar och det blir bara mer och mer då i och med att man lånar samtidigt som man betalar vissa räkningar?

Stämmer bra.

HusFunderare skrev:

Vi betalade inte med lånade pengar utan med vanliga räkningarna, just nu är det ju löljligt lite.

bumpaberra skrev:
Vi betalade inte med lånade pengar utan med vanliga räkningarna, just nu är det ju löljligt lite.
All ränta betalar vi med tjänade pengar och även lite material och dyligt till huset med tjänade pengar.

bumpaberra skrev: Vi betalade inte med lånade pengar utan med vanliga räkningarna, just nu är det ju löljligt lite.

All ränta betalar vi med tjänade pengar och även lite material och dyligt till huset med tjänade pengar.
Så man kan om man vill låna till räntan och lägga på det på lånet för varje månad också?

I så fall kan man ju se hur man gör, alltså kanske börja med att ta ur egen ficka och när det börjar bli lån för i princip hela huset kan man kanske välja att låna till räntan också?

Nåja... vill bara "undersöka" och bekräfta det hela lite ;)

Jag fick kreditivrnta på 2,9 procent känner mig ju fetblåst! Skall man ringa och skälla på banken eller?

johangustavandreas skrev:
Jag fick kreditivrnta på 2,9 procent känner mig ju fetblåst! Skall man ringa och skälla på banken eller?
Swedbank med andra ord :wow:

1,40% på nordea utan några avgifter!

//JaGus

Jag är kund hos swedbank sedan många år och alltid tyckt att man haft bra kontakt med dom, men nu när jag ser vad ni andra får för räntor så blir det nog till att byta bank.. Jag frågade min bankkontakt i fredags om vad räntan låg på för byggkreditiv och hon snackade om 3%...

Betalar ni en viss procent på hela kreditivet och en viss procent på pengarna ni "lyfter"? Berätta gärna då jag är helt nybörjare på detta. Vill ju gärna jämföra äpple och äpple..

I alla fall på SEB betalar du bara ränta på den del av kreditivet du utnyttjat.
Borde vara lika överallt gissar jag.

När vi byggde för några år sedan pratade jag ner räntan 1 procentenhet på byggnadskreditivet, bara genom att tala om för Nordea att vi tagit in offert från Danske Bank. Var hård i förhandlingen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.