Hej!
I dagens läge räknar banken på att man ska klara av en ränta på 7,23% annars får man inget lån!! Jag och min sambo har bara en riktig inkomst men sammanlagt 18500:- efter skatt!
Vi ville låna 450 000 till bostadsrätt men fick ett nej! Vi fick ett minus på 800:- i månaden i deras kalkyl. Om vi skulle binda våran ränta i 3 år så skulle vi få en ränta på 3.4 ungefär om jag minns rätt och då skulle vi få ett lån men så kunde man inte göra!

Visst vi har ingen sky hög inkomst men detta var den billigaste bostadsrätten vi kunde hitta för nuvarande! När ska man få en chans att flytta hemifrån om man inte vill leva på någon annans bekostnad?

Nu letar vi dock hyresrätt på samma summa i månaden som lånet och hyran skulle vara det vill säga runt 5000:-/månaden! Det känns inte lika bar för då blir det fortfarande inget eget men vad gör man!

Vad tycker du? har du eller ni råkat ut för samma problem? Råd och tips är också välkommet!

Med 2 riktiga inkomster ökar nog era odds drastiskt.
Bara att kämpa på och leta jobb.

Nyfniken skrev:
[länk]
Tack för hjälpen:D men det är så att det förekommer väldigt mycket skumt i den delen av staden! Inbrott och misshandel! FÅ läsa det minst 1 gång i veckan! UNGEFÄR LITE SOM ROSENGÅRD I MALMÖ MEN INTE RIKTIGT SÅ ILLA!q(;^;)p

Du låter bortskämd. Flytta till en hyresrätt. Jag lovar att det kommer kännas som "ert eget" när ni väl bor där.

En nackdel med billiga bostadsrätter är den dagen du ska sälja. En mäklare vill ha ganska duktigt betalt, kanske 30000-50000 SEK, för att kränga din bostadsrätt. Det innebär att värdeökningen blir ganska blygsam och kanske inte ens täcker kostnaden för mäklararvodet.

Jag vet hur svårt det är att få tag på en hyresrätt, men det har ändå alltid gått på något sätt. Har bott såväl i Lund som Göteborg och med lite tålamod får man alltid en vettig hyresrätt till slut. Ring runt till lite fastighetsägare i bra områden, kolla runt bland kompisars hyresvärdar etc.

Eller prova att bo i andra hand ett tag. Ni verkar ju på väg från föräldraboende båda två, och man vet aldrig vad som händer i framtiden. Dumt att låsa fast sig i ett köpt boende om förhållandet skulle spricka. Jo, jag vet att man inte vill tänka så, men har sett många vänner som har gått isär under årens lopp.

Tids nog får ni jobb båda två. Då löser sig det mesta. Och då får ni också fler objekt att välja mellan.

cizzzi skrev:
Om vi skulle binda våran ränta i 3 år så skulle vi få en ränta på 3.4 ungefär om jag minns rätt och då skulle vi få ett lån men så kunde man inte göra!
Nej, för om tre år när det lånet skulle omsättas är räntan sannolikt mycket högre än nu.
"Hur ska man någonsin få en chans?" frågar du. Det känns litet överdrivet. Med summa 18 500 netto har ni ju knappt börjat leva än. De flesta människor klarar sig med hyresrätter eller t o m andrahand några år innan de köper eget.

En bostadsrätt för 400000 är en dyr bostadsrätt på många orter.

Så har man inte råd i Stockholm/Göteborg/Malmö kan man alltid flytta till nån mindre ort... Här kostar en 2:a 50-100 tusen.

/ATW

ArneTW skrev:
En bostadsrätt för 400000 är en dyr bostadsrätt på många orter.

Så har man inte råd i Stockholm/Göteborg/Malmö kan man alltid flytta till nån mindre ort... Här kostar en 2:a 50-100 tusen.

/ATW
Ja, eller mellan 250-500tusen här, lite beroende på område och avgifter. :)

fredrikpartille skrev:
En nackdel med billiga bostadsrätter är den dagen du ska sälja. En mäklare vill ha ganska duktigt betalt, kanske 30000-50000 SEK, för att kränga din bostadsrätt. Det innebär att värdeökningen blir ganska blygsam och kanske inte ens täcker kostnaden för mäklararvodet.
Det går faktiskt att sälja sin bostadsrätt privat. Det finns ingen lag som säger att man måste gå via mäklare. Sen tror jag att du nog kan hitta en mäklare som tar din lägenhet för ett rimligt arvode. Det finns ju så många mäklare nu för tiden, alla kan inte ha fullt upp. :)

Hemverket?
5000:- i arvode för allt och alla, eller är det inte nå sånt dom gör reklam för? :)

Har man inte pengar till en bostadsrätt så bor man i hyresrätt, det är ju ingen allmän rättighet att få äga sin bostad. Man får bo där man har råd, svårare än så är det inte.
Som nån annan skrev, med 2 inkomster ökar möjligheterna rejält Det är förmodligen lättare att få lån som singel än tillsammans med en vuxen som ska försörjas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.