10 682 läst ·
18 svar
11k läst
18 svar
Vad höjer värdet på huset bäst?
Sida 1 av 2
Har ett hus byggt tidigt 1900 tal med omfattande renovering sista årtiondet, tänkte dra igång med nya projekt nu men innan det vill jag bara stämma av lite vad som skulle höja värdet på mitt hus mest:
1 - Renovera badrummet (senast renoverat 1999)
2 - Renovera köket (kök från 2001)
3 - Inreda vind på 75 kvm (används idag bara som kallvind med förvaring)
4 - Bygga pool
Vad tror ni höjer värdet på huset mest? Vad hade ni satsat på?
1 - Renovera badrummet (senast renoverat 1999)
2 - Renovera köket (kök från 2001)
3 - Inreda vind på 75 kvm (används idag bara som kallvind med förvaring)
4 - Bygga pool
Vad tror ni höjer värdet på huset mest? Vad hade ni satsat på?
Jag är inte husägare och har inte tidigare varit men jag skulle gissa att vinden hade varit bra. Du får ett större hus vilket säkert lockar. Dessutom är det många som slipper se att det finns en vind som man kan inreda men det är ju något att ta tag i. Nu har du redan gjort det åt dom.
Detta baserat på att åtminstone jag inte tyckte att kök och badrum var väldigt gamla.
Detta baserat på att åtminstone jag inte tyckte att kök och badrum var väldigt gamla.
Är det inför försäljning eller inför omläggning av lån som ni vill höja värdet?
Att renovera ett nio år gammalt kök tror jag kostar mer än det ger. Eventuellt är det samma med badrummet beroende på vilken standard det har idag.
Att inreda vinden och på så sätt öka boytan tror jag ger mest för pengarna. Poolen tror jag inte alls på, men det var kanske mer menat som ett skämt?
Annars finns det ju andra klassiska värdehöjare, om än inte lika sexiga.
Ny dränering om den börjar bli till åren.
Nytt värmesystem beroende på vad som finns idag.
Omläggning av tak om det börjar bli dags.
Att renovera ett nio år gammalt kök tror jag kostar mer än det ger. Eventuellt är det samma med badrummet beroende på vilken standard det har idag.
Att inreda vinden och på så sätt öka boytan tror jag ger mest för pengarna. Poolen tror jag inte alls på, men det var kanske mer menat som ett skämt?
Annars finns det ju andra klassiska värdehöjare, om än inte lika sexiga.
Ny dränering om den börjar bli till åren.
Nytt värmesystem beroende på vad som finns idag.
Omläggning av tak om det börjar bli dags.
Vinden självklart! Bygg bara inte bort alla förvaringsmöjligheter.
Kök och badrum är inga "slit och släng-varor", att byta ut redan fräscha grejer är bara slöseri på pengar. Och pool ger mycket arbete och kostnader när det är klart, de flesta jag känner som skaffat pool har snart ångrat sig och sedan står det bara där och samlar ruttna löv.
Kök och badrum är inga "slit och släng-varor", att byta ut redan fräscha grejer är bara slöseri på pengar. Och pool ger mycket arbete och kostnader när det är klart, de flesta jag känner som skaffat pool har snart ångrat sig och sedan står det bara där och samlar ruttna löv.
Håller med om att både kök och badrum låter som det är lite för nytt för att det ska ge något.
Pool kan jag tycka är kul men det är nog ganska smalt så då måste man hitta rätt köpare som verkligen vill ha det och gillar huset i övrigt.
Så jag skulle nog satsa på vinden, men hur mycket det ger beror ju lite på hur stort huset redan är i övrigt. Finns förvaringsutrymmen i källare/garage osv.
Pool kan jag tycka är kul men det är nog ganska smalt så då måste man hitta rätt köpare som verkligen vill ha det och gillar huset i övrigt.
Så jag skulle nog satsa på vinden, men hur mycket det ger beror ju lite på hur stort huset redan är i övrigt. Finns förvaringsutrymmen i källare/garage osv.
Huset är inte till försäljning, idag är huset på 150 kvm utan vind inräknad
och vi vill gärna ha en extra uppehållsyta för hemmabio/kontor eller ngt liknande.
Extra förvaring finns ovanför ett dubbelgarage så det är inga problem.
Omläggning av tak kan också bli aktuellt men det är som sagt inte lika roligt
I slutändan vill man ju ändå inte ge 100.000 kr och inte få tillbaka det men det hoppas jag att denna extrayta skulle betala.
och vi vill gärna ha en extra uppehållsyta för hemmabio/kontor eller ngt liknande.
Extra förvaring finns ovanför ett dubbelgarage så det är inga problem.
Omläggning av tak kan också bli aktuellt men det är som sagt inte lika roligt
I slutändan vill man ju ändå inte ge 100.000 kr och inte få tillbaka det men det hoppas jag att denna extrayta skulle betala.
Självbyggare
· halland
· 242 inlägg
Man renoverar väll inte för att höja värdet på huset när man skall sälja det om 10 år?? Man renoverar väll för sin egen skull och det som man själv har mest nytta av medans man bor där. Inte för en eventuell framtida försäljning.
Men man kan ju ändå vara intresserad av att iaf gå +-0 så att man kan lägga in kostnaden i sitt bottenlån.
För att lägga in kostnaden i bottenlånet bör det värderas om på nytt? Kan man kanske inte göra om man har topplån kvar?
Vinden, mera utrymme lönar sig nog alltid. Pool kostar massor att ha igång, det drar ner värdet om jag är spekulant, kanske kan attrahera såna som inte vet hur mycket det kostar och förstås dom som gillar att bada.
Ställde samma fråga till besiktningsmannen vi anlitade till huset vi flyttar in i om ett par månader... & det han sade som jag lade på minnet var i vårt fall : ex ett fristående dubbelgarage, att göra altanen större &/eller glasa in del av den.