6 961 läst ·
59 svar
7k läst
59 svar
Er boendekostnad i %
Nu ska väl du kunna svara på det bättre än mig, men din förening kan ju ha bundit sina lån av förutsägbarhetsskäl när räntan var högre. Det vore tämligen oproffsigt av dem att ha hela föreningens lån på rörligt!dosken skrev:
Å andra sidan har ju rörliga lån varit betydligt billigare än lån med bunden ränta. Är det proffsigt att binda lånet på 4,5% när det går att låna för under 2%?timmelstad skrev:
Men även lån med bunden ränta måste bindas om då och då. Den viktiga frågan är väl hur stora skulder föreningen har.
Med facit i hand är det ju lätt att veta vad som hade varit proffsigast :S Det handlar i en BRF inte bara om att försöka få alla kostnader som lägst utan även att få de förutsägbara för att kunna skapa trovärdiga budgetar. Det är naturligtvis önskvärt att ha så låga avgifter som möjligt men även att ha en någorlunda jämn ökningstakt på avgiften. Tror inte många BRF har allt på rörlig ränta med tanke på de svängningar det medför.lurk12345 skrev:
Ofta försöker man dela upp de totala lånen på flera lån som omsätts vid olika tidpunkter. Då får man i varje fall en viss utjämning av räntekostnaderna
Min kommentar ovan var inget försök att reda ut den optimala strategin för att hantera skulderna i en BRF. Såvitt jag vet brukar de flesta som har bundna lån fördela sina lån på olika bindningsperioder. Nya föreningar brukar ha en stor del av lånen rörligt, äldre kör ofta med bundna lån helt och hållet.Alfredo skrev:Med facit i hand är det ju lätt att veta vad som hade varit proffsigast :S Det handlar i en BRF inte bara om att försöka få alla kostnader som lägst utan även att få de förutsägbara för att kunna skapa trovärdiga budgetar. Det är naturligtvis önskvärt att ha så låga avgifter som möjligt men även att ha en någorlunda jämn ökningstakt på avgiften. Tror inte många BRF har allt på rörlig ränta med tanke på de svängningar det medför.
Ofta försöker man dela upp de totala lånen på flera lån som omsätts vid olika tidpunkter. Då får man i varje fall en viss utjämning av räntekostnaderna
Min poäng var att den som lånar pengar för att köpa en bostadsrätt med hög avgift löper risk att drabbas dubbelt när räntan stiger. Dels får han eller hon betala mer i ränta, dels blir avgiften högre.
http://di.se/Default.aspx?sr=6&tr=283553&rlt=0&pid=225230__ArticlePageProvider&epslanguage=sv
Finns en liten tabell under artikeln men de flesta hamnar mellan 11 och 40%.
Andel av
disponibel Andel av
inkomst befolkningen
11-20% 19
21-30% 24
31-40% 12
Finns en liten tabell under artikeln men de flesta hamnar mellan 11 och 40%.
Andel av
disponibel Andel av
inkomst befolkningen
11-20% 19
21-30% 24
31-40% 12
Haltande jämförelse då det är inklusive amortering, då gäller inte 10% för oss eftersom vi har som mål att amortera av vårt huslån på 10 år och då hamnar vi på 26%...loffes skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Mmm 10 års amortering - det vore ngt att lyckas med för ossvilden skrev:
Men mer än 15 kkr/mån bli lite väl saftig amortering - well så är det om man bor i hus i storstadsområden
En bra ambition iaf och det verkar ju klart rimligt för er att uppnå om ni har 23% inkl amortering
/K
Nej, det har vi inte. Inte en krona i RUT- eller ROT-avdrag har jag eller min fru heller gjort. Gräsmattan på runt 3000m2 klipps med en vanlig Partner motorgräsklippare, och björkallén upp till vägen hålls snöröjd med en Toro snöslunga. Jag behöver inte ödsla pengar på gymkort heller.Nyfniken skrev:
Klicka här för att svara