Jag behöver hjälp med en beräkning. Hoppas det finns nån här som har bra svar.

Vi har ett hus som skattetekniskt var en gåva när vi förvärvade det. Nu funderar vi på om vi målat in oss i ett hörn eller inte med renoveringar och förbättringar. Om vi skulle sälja huset nu så är det om jag förstått något alls rätt så att vi tar över föregående ägares ingångsvärden (inköpspris, tillbyggnader o.s.v) som grund för beräkning av reavinstskatt. Att det var en gåva innebär inte att vi fick huset, vi har betalat en summa för det. Är det helt ointressant vad vi lånat och betalat för huset?

Vi har ju lånat en summa som vi betalt huset med, en summa långt över vad föregående ägares ingångsvärden var. Betalas lån på bostad tillbaka innan reavinst beräknas och beskattas i vanliga fall och kommer vi att få möjlighet att göra det även fast huset vi "köpt" var en skatteteknisk gåva? Någon som vet?

Om ni har lånat eller inte spelar ingen som helst roll. Dit inlägg är dock lite otydligt. Har ni fått huset eller köpt det?

Ja alltså, vi har ju köpt det fast till ett pris under taxeringsvärde vilket innebär att det skattetekniskt räknas som gåva.

Jag har själv aldrig sålt hus eller bostadsrätt men min sambo hävdar bestämt att man får betala tillbaka bostadslån innan man beräknar reavinsten. Jag hävdar motsatsen. Kommentar?

mlofqvist skrev:
Jag har själv aldrig sålt hus eller bostadsrätt men min sambo hävdar bestämt att man får betala tillbaka bostadslån innan man beräknar reavinsten. Jag hävdar motsatsen. Kommentar?
Reavinsten uppstår när du säljer. Punkt.

Du måste betala tillbaka bostadslånen när du säljer, annars kommer inte banken släppa panten.

Det känns som att vi inte förstår varandra?

Jo tack jag vet att man måste betala lånen... Betalar man lånen först och beräknar skatten sen eller räknar man av skatten först och betalar lånen sen? Gör ju en viss skillnad som du förstår.

Lånen har absolut inget med reavinsten eller dess skatt att göra. Alltså spelar det ingen roll för den sakens skull när lånen återbetalas.

Tack, jag har försökt hitta något bra avsnitt om detta på skatteverkets hemsida men det är i sanning en välfylld sida kan man säga...

Vad är det som är så svårt? Tog ungefär 3 sekunder att hitta på skatteverket.

Beräkna vinst eller förlust

Uträkning av vinst eller förlust gör du enligt följande uppställning:
Försäljningspriset
- Utgifter för försäljningen
- Inköpspris och lagfartskostnad m.m.
- Förbättringsutgifter
+ Återföring av uppskov
= Vinst/Förlust

Här står det du behöver veta: http://www.skatteverket.se/privat/s...gavsmahus.4.233f91f71260075abe8800033624.html

Det hade väl varit lite FÖR bra om man fått räkna lån som en kostnad vi försäljning av en fastighet. Det hade i praktiken helt eliminerat reavinstskatten. Inför en försäljning lånar man så mycket det bara går med huset som säkerhet, säljer huset, räknar bort lånet från försäljningspriset och betalar tillbaka lånet. Vilket i de flesta fall gjort att vinsten blev noll.

Locos skrev:
Vad är det som är så svårt? Tog ungefär 3 sekunder att hitta på skatteverket.

Beräkna vinst eller förlust

Uträkning av vinst eller förlust gör du enligt följande uppställning:
Försäljningspriset
- Utgifter för försäljningen
- Inköpspris och lagfartskostnad m.m.
- Förbättringsutgifter
+ Återföring av uppskov
= Vinst/Förlust

Här står det du behöver veta: [länk]
Tack för den snorkiga tonen också by the way. Jag sökte alltså ett avsnitt där det stod SPECIFIKT det jag var ute efter. Det där hade jag läst och det var alltså inte JAG som skulle övertygas. Ska jag vara ännu tydligare?

Jo det var min tanke också att det är lite för bra om det var på det sättet, men en del kan inte övertygas utan bevis, så enkelt är det...

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.