Hej,

Satt o läste i en annan tråd om belåningsgrad och boendekostnad. Blev nyfiken på vad som är en "normal" boendekostnad i procent av nettoinkomst.

Ränta (före skattered.) + VA-avgift + Försäkring + El + ev. pellets/olja + ev. väg eller samfällighetsavgift / nettoinkomst.
(inte räknat med amortering då den är mer eller mindre frivillig)

Jag har räknat ut vår till 15% (19% just nu under pågående föräldraledighet) och 24% vid 5%-ränta, hur ligger ni till?

Redigerat:
17 % nu och 30 % vid 5 % ränta.

17 % nu, 24 % vid 5 % ränta.

Ca 35% med låst ränta i 5 år (på 3,90).

25% nu med en snitt ränta på 4,0%

ca 10% nu och 13% vid 5 % ränta.

Någonstans på dygt 25% nu. och kanske 35-40% vid 5%. Svårt att säga exakt eftersom vi är nyinflyttade och nte har koll på alla kostnafer.

Klarar nog över 70% innan det börjar knipa på riktigt.

17% inkl drift.

Dsl skrev:
Någonstans på dygt 25% nu. och kanske 35-40% vid 5%. Svårt att säga exakt eftersom vi är nyinflyttade och nte har koll på alla kostnafer.

Klarar nog över 70% innan det börjar knipa på riktigt.
När du är på 70 % har Media Mark... och El Gigantos konkat eftersom efterfrågan på platta tv apparater upphört...så då lär de få sänka räntan igen :D

Cirka 27% och 36% vid 5% i ränta.

21% nu och typ 28% vid 5% ränta. C:a 48 000 netto.

25% nu (räknar på 3%) och 40% vid 5% ränta.

Hypotetiska, och väl tilltagna, siffror för mig då jag ska bygga nytt under nästa år. Intressant räkneexempel!

W
13% nu när en e hemma med barn, sedan vet jag inte riktigt.

Genomsnittet på dessa uppgifter blir drygt 20% i nuläget samt ca 29% vid en 5%-ränta.

Erikoolio skrev:
Genomsnittet på dessa uppgifter blir drygt 20% i nuläget samt ca 29% vid en 5%-ränta.

Det är ju rätt bra med tanke på att det är innan skatteavdrag. Fast urvalet bör ju bli lite större.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.