3 886 läst ·
28 svar
4k läst
28 svar
Kvar att leva på
Sida 1 av 2
Hej,
jag skapar ämnet då det vore intressant att veta hur ni andra resonerar och hur mycket klarar ni er på när allting annat är betalt. Vi har nu suttit i några kvällar och försökt fundera över vår situation då räntorna är på väg uppåt, även funderat ifall vi betalar för mycket för vårt boende idag. För oss ser det ut på följande sätt:
Nettoinkomst ca 41 00,
boende inkl drift 12400
3 år gammal bil 4400 (lån, försäkringar, bensin)
CSN 2700
Blanco lån 1000
Övrigt ca 1500 (mobiltelefo, kabel TV)
Sparande 5000
Kvar att leva på blir ungefär 13-14 000 per månad och de pengarna ska räcka för mat, nöje och kläder (familj med två barn) vilket vi tycker räcker gott och väl. Tilläggas ska också att vi bor i Stockholmsområdet så det är dyrt at bo. Å adra sidan så kanske vi är ute och cyklar och ska egentligen skaffa ett billigare boende. Det vore intressant att veta hur det ser ut för er andra?
jag skapar ämnet då det vore intressant att veta hur ni andra resonerar och hur mycket klarar ni er på när allting annat är betalt. Vi har nu suttit i några kvällar och försökt fundera över vår situation då räntorna är på väg uppåt, även funderat ifall vi betalar för mycket för vårt boende idag. För oss ser det ut på följande sätt:
Nettoinkomst ca 41 00,
boende inkl drift 12400
3 år gammal bil 4400 (lån, försäkringar, bensin)
CSN 2700
Blanco lån 1000
Övrigt ca 1500 (mobiltelefo, kabel TV)
Sparande 5000
Kvar att leva på blir ungefär 13-14 000 per månad och de pengarna ska räcka för mat, nöje och kläder (familj med två barn) vilket vi tycker räcker gott och väl. Tilläggas ska också att vi bor i Stockholmsområdet så det är dyrt at bo. Å adra sidan så kanske vi är ute och cyklar och ska egentligen skaffa ett billigare boende. Det vore intressant att veta hur det ser ut för er andra?
Hej
Tycker inte att det verkar anmärkningsvärt på något sätt och boendekostnaden är ca 30%
av nettoinkomsten och där är det många andra som ligger:
http://www.byggahus.se/forum/priser-kalkyler-fastighetsskatt-m-m/161693-er-boendekostnad-i.html
Sparande är det avsett som buffert för huset (oförutsedda reparationer, extra amortering, om en
av Er blir av med jobbet/sjuk?). I sådana fall är det ju väldigt bra.
Sedan är det ju lite upp till var och en om vad man anser vara att betala för mycket för sitt boende.
Istället för att spara kan ni betala av tex Blanco lånet? Då kanske ni kan sänka era kostnader
på sikt, lite beronde på vilken ränta sparande/blanco lånet har.
CSN har väl en låg ränta och kommer väl även ha det några år till. Så där finns det väl ingen anledning
att amortera av.
Bilen är den nödvändig? Skulle det fungera med en lite äldre bil? (Billigare försäkring, mindre
värdeminskning, mindre i lån). Även för bilen kanske det kan vara vettigt att jämföra billånets ränta
med Ert sparande.
Har man barn så är väl närhet till Skola/Dagis, kompisar och eventuella aktiviteter nästan viktigast.
Men boendet sätter ju lite ribban för "allt" övrigt. Sätter boendekostanden käppar
i hjulet för annat? Vill ni har nyare bil, en bil till, åka på fler semestrar, handla
fler elektronik prylar, renovera hemma oftare etc.
Om ni tycker att det räcker gott och väl så är väl det egentligen svaret på frågan?
Tycker inte att det verkar anmärkningsvärt på något sätt och boendekostnaden är ca 30%
av nettoinkomsten och där är det många andra som ligger:
http://www.byggahus.se/forum/priser-kalkyler-fastighetsskatt-m-m/161693-er-boendekostnad-i.html
Sparande är det avsett som buffert för huset (oförutsedda reparationer, extra amortering, om en
av Er blir av med jobbet/sjuk?). I sådana fall är det ju väldigt bra.
Sedan är det ju lite upp till var och en om vad man anser vara att betala för mycket för sitt boende.
Istället för att spara kan ni betala av tex Blanco lånet? Då kanske ni kan sänka era kostnader
på sikt, lite beronde på vilken ränta sparande/blanco lånet har.
CSN har väl en låg ränta och kommer väl även ha det några år till. Så där finns det väl ingen anledning
att amortera av.
Bilen är den nödvändig? Skulle det fungera med en lite äldre bil? (Billigare försäkring, mindre
värdeminskning, mindre i lån). Även för bilen kanske det kan vara vettigt att jämföra billånets ränta
med Ert sparande.
Har man barn så är väl närhet till Skola/Dagis, kompisar och eventuella aktiviteter nästan viktigast.
Men boendet sätter ju lite ribban för "allt" övrigt. Sätter boendekostanden käppar
i hjulet för annat? Vill ni har nyare bil, en bil till, åka på fler semestrar, handla
fler elektronik prylar, renovera hemma oftare etc.
Om ni tycker att det räcker gott och väl så är väl det egentligen svaret på frågan?
Redigerat:
Hej Loffes,
intressant vad du skriver. Vi har själva funderat över det här med bilen och om vi inte skulle skaffa en billigare/äldre bil men jag har tyvärr dåliga erfarenheter sedan tidigare med en gammal bil (hade en 10 år gammal bil som gick sönder stupp i kvart) och det var verkligen plågsamt. Särskillt om man inte är duktig själv på att meka med bilen. Men det kanske skule kuna bli en lösning ändå. Våra funderingar mest eftersom räntona verkar vara på väg en bra bit uppåt och då börjar man fundera. Men å andra sidan tycker man också lite att om det blir alldeles tokigt med räntona så blir vi nog kanske inte de enda i den situationen.
intressant vad du skriver. Vi har själva funderat över det här med bilen och om vi inte skulle skaffa en billigare/äldre bil men jag har tyvärr dåliga erfarenheter sedan tidigare med en gammal bil (hade en 10 år gammal bil som gick sönder stupp i kvart) och det var verkligen plågsamt. Särskillt om man inte är duktig själv på att meka med bilen. Men det kanske skule kuna bli en lösning ändå. Våra funderingar mest eftersom räntona verkar vara på väg en bra bit uppåt och då börjar man fundera. Men å andra sidan tycker man också lite att om det blir alldeles tokigt med räntona så blir vi nog kanske inte de enda i den situationen.
Jag tycker inte det blir så mycket dyrare med ny bil än gammal rishög. Ca 10 kr milen i värdeminskning och/eller reparationer. Det är vid själva bytet av bil man gör den stora förlusten så ny bil vart 5:e år kan bli billigare än att köpa begagnad vart annat år. Jag slapp skatt och sänkte bränslekostnaderna med ca 10 000 kr per år genom att byta till ny bil av samma modell men med ny teknik.
Nu kanske vi inte ska grotta ner oss och enbart diskutera bilar och dess kostnader.storkarp skrev:Jag tycker inte det blir så mycket dyrare med ny bil än gammal rishög. Ca 10 kr milen i värdeminskning och/eller reparationer. Det är vid själva bytet av bil man gör den stora förlusten så ny bil vart 5:e år kan bli billigare än att köpa begagnad vart annat år. Jag slapp skatt och sänkte bränslekostnaderna med ca 10 000 kr per år genom att byta till ny bil av samma modell men med ny teknik.
Men det är just värdeminskningen som, utan undantag, är den största posten i bilägandet.
En bil förlorar i storleksordningen 50% de första tre åren, jag tycker inte att det är försvarbart,
även om en nyare bil skulle dra 10 kanske 20% mindre bränsle. Den minskade bränslekostnaden
täcker inte värdeminskningen.
Värdeminskningen rymmer även att försäkringen är lägre de första åren.
Ju dyrare bil och mycket utrustning tappar mer (i kronor) än en billigare bil med mindre lull-lull.
Säg att man köper en bil för 300 000kr den är värd ca 150 000kr efter tre år, det ger en
värdeminskning om 50 000kr/år. För dessa pengar kan man göra måånga verkstadsbesök och skaffa sig en Royal hel försäkring ;-)
Hur det ser ut efter 5 år vet jag ej men inte har bilen stigit i värde i alla fall.
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/090106-vardeminskning-bil/index.xml
Sedan kanske man vill åka en ny bil för att uppleva nybilsdoft, ha senaste tekniken mm
men krasst ekonomiskt så är det inget bra för ekonomin.
Ja, det här med bilar, herregud. Kan fortfarande ligga sömnlös och räkna på vad senaste bilen kostade de facto. Omg!
Funderat på att köpa en till bil (har en tjänste i familjen), men la ner det efter att ha gjort en realistisk kalkyl, bläää, inte värt det.
Blir bussen och sedan tjata på arbetsgivaren att hosta upp en tjänste till mig
. Haft tjänstebil förut som ren förmån, gryyymt bortskämd.
Funderat på att köpa en till bil (har en tjänste i familjen), men la ner det efter att ha gjort en realistisk kalkyl, bläää, inte värt det.
Blir bussen och sedan tjata på arbetsgivaren att hosta upp en tjänste till mig
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Det är rätt intressant hur man kan räkna på bilar (och egentligen även hus - men där kan marknadsvärdet tom ha stigit efter ett par år dock)...
Just värdefall kan man tänka lite olika på.
Jag har den filosofin att har jag köpt en bil för 150000 kr - då är den köpt och pengarna borta.
Så säljer jag den sen efter 2 år för 110000 kr - så är det de pengarna som jag har som grund för en ny bil...
Men visst, räknar man på värdeminskning så får man ju kallt räkna med att en 3 år gammal bil har tappat ungefär halva värdet (som nyköpt). Och sen är det ca 10-20% per år (mellan tummen och pekfingret)
Just boendemässigt så har jag också gått i samma tankar som TS.
Nu gick vi och köpte ett nyproducerat parhus i somras så våra lån ploppade upp ett par hundra tusen dessutom - å andra sidan har vi plats att sitta hela familjen i köket och äta
Vi är dock mkt mer räntekänsliga.
Och visst har funderingarna tidvis funnits där: Om jag istället köper en lägenhet så skulle jag spara xyz...
Men vi trivs bra och har härliga grannar osv så vi beklagar oss inte - funderar dock på att ev binda delar av lånen (igen) just för att bli lite mindre räntekänsliga ett par år framöver - även om det kostar lite mer
/K
Just värdefall kan man tänka lite olika på.
Jag har den filosofin att har jag köpt en bil för 150000 kr - då är den köpt och pengarna borta.
Så säljer jag den sen efter 2 år för 110000 kr - så är det de pengarna som jag har som grund för en ny bil...
Men visst, räknar man på värdeminskning så får man ju kallt räkna med att en 3 år gammal bil har tappat ungefär halva värdet (som nyköpt). Och sen är det ca 10-20% per år (mellan tummen och pekfingret)
Just boendemässigt så har jag också gått i samma tankar som TS.
Nu gick vi och köpte ett nyproducerat parhus i somras så våra lån ploppade upp ett par hundra tusen dessutom - å andra sidan har vi plats att sitta hela familjen i köket och äta
Vi är dock mkt mer räntekänsliga.
Och visst har funderingarna tidvis funnits där: Om jag istället köper en lägenhet så skulle jag spara xyz...
Men vi trivs bra och har härliga grannar osv så vi beklagar oss inte - funderar dock på att ev binda delar av lånen (igen) just för att bli lite mindre räntekänsliga ett par år framöver - även om det kostar lite mer
/K
Jag menade i mitt fall att det i alla fall blev billigare att köpa ny bil än att köpa begagnad med samma teknik som den bilen jag redan hade.
Jag räknade på Ford Focus
Ny bil 170000 5 år 15000 mil restvärde 50 000 kr. Bränsle 84000 kr på fem år och ingen skattTotalt 204000 kr..
5 år gammal focus 70 000 kr restvärde 10 000 kr skatt 10 000 kr och bränsle 146 000 kr på fem år. Totalt 226 000 kr.
Den nya bilen är allstå betydligt billigare och då har jag ändå inte räknat på reparationer som är betydligt dyrare på den äldre och att jag endast har en enda besiktning de första fem åren på ny bil. Jag har chekat av bilpriserna med hedbergs och bränslekostnaderna har jag bra koll på. Övriga kostnader är troligen jämförbara t.ex. däck och årlig service.
Nästa gång jag byter upp mig kan jag inte räkna på samma sätt men som sagt ibland kan det bli billigare med ny bil.
Ny bil 170000 5 år 15000 mil restvärde 50 000 kr. Bränsle 84000 kr på fem år och ingen skattTotalt 204000 kr..
5 år gammal focus 70 000 kr restvärde 10 000 kr skatt 10 000 kr och bränsle 146 000 kr på fem år. Totalt 226 000 kr.
Den nya bilen är allstå betydligt billigare och då har jag ändå inte räknat på reparationer som är betydligt dyrare på den äldre och att jag endast har en enda besiktning de första fem åren på ny bil. Jag har chekat av bilpriserna med hedbergs och bränslekostnaderna har jag bra koll på. Övriga kostnader är troligen jämförbara t.ex. däck och årlig service.
Nästa gång jag byter upp mig kan jag inte räkna på samma sätt men som sagt ibland kan det bli billigare med ny bil.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Det där räkneexemplet verkar tillrättalagt - typ etanolmotor jmf med diesel ?storkarp skrev:Jag menade i mitt fall att det i alla fall blev billigare att köpa ny bil än att köpa begagnad med samma teknik som den bilen jag redan hade.
En Focus 1.8 Bensin/etanol från 2006 drar ca 0.7l/mil blandad (bensin - inte etanol) - deklarerat.
En Focus 1.8 Bensin/etanol från 2011 drar ... 0.7l/mil ! - deklarerat.
Kollar man dieslar så drar en Tdci 2011 0.44l/mil, och en Tdci från 1999 0.49l/mil, deklarerat.
Man får ju jämföra äpplen med äpplen
Men visst - sen har man mer komfort, bättre säkerhet, mer teknik osv i en nyare bil, och troligen mindre reparationer
Jag har dock inte, hitills, lyckas räkna hem en ny bil rent ekonomiskt - men en bil är ju oftast inte ekonomisk iaf så....
/K
Redigerat:
Kan bara hålla med klaskarlsson. Har själv 3 bilar nu. En brukis fram å tillbaks till job (Golf från 05) En Audi Avant från 2007 som "familjebil" å en sommarbil (just nu en SLK 55 från 05) DÅ jag har sjukt stort bilintresse så vågar jag inte ens fundera på värdeminskningen. brukar byta bil en gång per år och förlorar väldigt sällan på mina bilaffärer. Tjänar tom en krona eller 2 ibland. 
Skulle vá intessant att räkan ut exkat vad man lägger per år på sina bilar... Huga...
Skulle vá intessant att räkan ut exkat vad man lägger per år på sina bilar... Huga...
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Volvo 245 = VBB - Världens Bästa Bil...
Volvo 945 = VNBB - Världens Näst Bästa Bil... Billig och hållbar!
Volvo 945 = VNBB - Världens Näst Bästa Bil... Billig och hållbar!
Gjorde det misstaget en gång när vi hade en bilMercafreak skrev: