7 305 läst ·
28 svar
7k läst
28 svar
Var ska man bo?
Sida 1 av 2
Hej,
Jag kommer från Skottland och har bort i Stockholm med min tjej i 3 år. Jag är uppväxt på landet och gillar inte att bo i en stor stad.
Jag skulle vilje bo i en villa med en gård för att kunna odla grönsaker. Jag skulle vilja ha ett växthus eller plasttunnel. Jag gillar tysthet men också att bo ganska nära nån slags småort där det finns bra gemensamhet, nån slags liv, och bra skolar/dagis.
Min tjej vill inte lämna Stockholm men kan tänka sig att bo utanför om det går att pendla dit. Hon simmar ofta och skulle vilja ha en brygga vid en sjö eller vid havet. Jag gillar att fiska. Vi har ingen bil men kan tänka oss att köpa nån.
Tillsammans tjänar vi 45000 efter skatt och vi är 30 år gamla. Vi jobbar mitt i stan.
Har ni nån tips på vilka områder vi borde undersöka?
Tack så mycket,
Iain
Jag kommer från Skottland och har bort i Stockholm med min tjej i 3 år. Jag är uppväxt på landet och gillar inte att bo i en stor stad.
Jag skulle vilje bo i en villa med en gård för att kunna odla grönsaker. Jag skulle vilja ha ett växthus eller plasttunnel. Jag gillar tysthet men också att bo ganska nära nån slags småort där det finns bra gemensamhet, nån slags liv, och bra skolar/dagis.
Min tjej vill inte lämna Stockholm men kan tänka sig att bo utanför om det går att pendla dit. Hon simmar ofta och skulle vilja ha en brygga vid en sjö eller vid havet. Jag gillar att fiska. Vi har ingen bil men kan tänka oss att köpa nån.
Tillsammans tjänar vi 45000 efter skatt och vi är 30 år gamla. Vi jobbar mitt i stan.
Har ni nån tips på vilka områder vi borde undersöka?
Tack så mycket,
Iain
Jag kommer från norra delen och Vallentuna eller Knivsta kanske skulle passa. Det är "lantligt" men ligger inte olidligt långt från Stockholm. Från Knivsta tar man E4:an och från Vallentuna tar man Roslagsbanan (som dock har lite dåligt rykte vad gäller punktligheten/tillförlitligheten, jag vet inte om det stämmer dock).
Det finns sjöar i både Vallentuna och Knivsta. Vallentuna har dessutom eget, hyfsat nytt badhus.
Det finns sjöar i både Vallentuna och Knivsta. Vallentuna har dessutom eget, hyfsat nytt badhus.
Jag kan verkligen rekomendera Tyresö. Om du söker efter boende på Brevikshalvön, så uppfyller det alla era önskningar, många sjöar, nära till havet, skola/dagis, direktbusslinje till Gullmarsplan och stora tomter i lantlig miljö med inslag av vildmark. Kolla på någon Tyresömäklares hemsida och sök på boende: "Brevik"
Jobbar ni mitt i stan så är det ju bara att välja något nära Pendeln. Likviditet är ju bra men det behövs lite soliditet också. Tittar man söder om stan så är Rönninge fint och attraherar folk i er ålder. Tyvärr är ju områdena runt inte så kul och det tillhör Salem..
Jag vill igen trycka på pendeltågen. Välj något ställe med Pendeltågsstation. Buss är väl trevligt och Roslagsbana är ju charmigt men Pendeln går fort och går ofta.
Lycka till
Lycka till
Jag vill bara poängtera att om tidspassning på något sätt är vitalt i erat liv, som i t ex att ni behöver komma i tid till jobbet. Då är inte ett boende längs någon pendeltågslinje ett alternativ.
Jag undrar lite hur långt ni kan tänka er att ha i resväg till jobbet/jobben?
Jag undrar lite hur långt ni kan tänka er att ha i resväg till jobbet/jobben?
Om tidspassning är vitalt så ska man väl inte bo i Stockholm över huvud taget? Alternativen till pendeltåg (buss/bil) imponerar ju inte direkt i tillförlitlighet de heller.timmelstad skrev:
Det bästa ur kommunikationssynpunkt i Stockholm är att minimera antalet byten, tycker jag. Sannolikheten att t.ex. både buss OCH pendeltåg håller tiderna är inte lika hög som att bara en av dem gör det. Alltså, jobbar ni i centrala Stockholm (gångavstånd från centralen) så skulle jag satsa på ett boende längs pendeltågslinjerna. Jobbar ni däremot vid säg, Karlaplan, så krävs ju ändå ett byte från pendeln till annat färdsätt, och då duger det lika bra med buss från Tyresö + t-bana från Slussen, eller Roslagsbana till Tekniska högskolan och buss eller t-bana därifrån.
Roslagsbanan håller ju på att få dubbelspår på de flesta ställen nu, vilket kommer att öka driftsäkerheten rejält (ett enda stillastående tåg stoppar då inte längre upp all trafik).
Egen strandtomt inom pendlingsavstånd till Stockholm kostar dock, hur man än gör.
Roslagsbanan håller ju på att få dubbelspår på de flesta ställen nu, vilket kommer att öka driftsäkerheten rejält (ett enda stillastående tåg stoppar då inte längre upp all trafik).
Egen strandtomt inom pendlingsavstånd till Stockholm kostar dock, hur man än gör.
Tack för era svar, jag håller på att undersöker dem!
Var på pendeltågslinjen skulle ni rekommendera? Jag har en kompis som bår i Sollentuna och den är inte rycket min grej. Däremot är Sundbyberg fin men för stor och för nära stan...
Var på pendeltågslinjen skulle ni rekommendera? Jag har en kompis som bår i Sollentuna och den är inte rycket min grej. Däremot är Sundbyberg fin men för stor och för nära stan...
Värmdö är fantastiskt vackert och har en fin skärgård som är lättillgänglig. Det går fortfarande att hitta mycket bra fritidshus för ca 2 M man kan bygga om. Man kommer in till stan på ofta mindre än en halvtimma. Kan det bli bättre?
Vindar, Calle
Vindar, Calle
Ingenstans? (se tidigare kommentar) Ska du ha nära till kust är väl Södertörn alternativet som gäller. Ner mot Nynäshamn-hållet till. Gamla hemska nynäsvägen har blivit motorväg nyligen och tågspåren ligger i plan för att byggas ut ytterligare vad jag vet. Ju längre ner mot Nynäshamn ni söker er desto mer bör ni kunna få för pengarna dessutom.fritzki skrev:
Värmdö är ett utmärkt förslag annars, men betydligt dyrare. En sjönära tomt ligger säkerligen på 3 miljoner och uppåt.
Jag håller med om att Värmdö är ett riktigt guldkorn - väldigt lik Tyresö, fast med väldigt mycket bättre bygglovsregler, där det sunda förnuftet går före paragraferna.callering skrev:
Det kanske är därför det är sån High Chaparall i Tyresö, med alla (tillåtna ?) tillbyggnader.
Fast det där med "en halvtimma" till stan....inte helt säkert mellan 06.30 - 09.00...
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Själv bor vi i Järfälla - en trevlig kommun.fritzki skrev:
Det hela beror nog lite på vad ni har för budget också !?
Utåt Norra Ängby (Alviksbanan eller gröna T-banan) finns otroligt fina villor med mälarnära läge - men du får nog slanta mellan 4- 9 miljoner för dom (beroende på storlek och läge).
Flyttar ni utåt kungsängen/Bålsta så finns det villor nära grönområden, och tom lägenheter i bra lägen för mer rimlig priser.
Pendeltågen kan krisa ibland, det är ju då man läser om pendeln, men oftast handlar det om 5-10 min förseningar max - inte mer än bilköerna en måndag
/K
Jag håller med "Tyresö" om att Tyresö skulle kunna vara ett bra val. Nära både hav och sjö, bra kommunikationer och lagom lantligt (vissa delar i alla fall). Annars kanske Gudö skulle kunna vara nåt, det ligger iofs i Haninge (där medellivslängden är två år kortare än Tyresö ;-) och kommunalskatten lite högre) men är också fint, och bra bussförbindelse t Gullmarsplan.