3 854 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Bunden ränta lägre än rörlig?
Sida 1 av 2
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Det finns ett par st i riksbankens styrelse som inte heller tror på RB's prognos utan påpekar att framförallt den skakiga europeiska ekonomin mkt väl kan dra ned även svenska räntor på ngt år s sikt...
/K
/K
En gissning är att banken vill styra in kunderna på längre bindningstider än tre månader. När vi skulle förnya vårt avtal om en ränterabatt i april i år så erbjöd vår bankkontakt istället 1,53 bundet ett år. Min första reaktion var rätt skeptisk eftersom jag föredrar rörlig, men efter att ha insett att vi i princip redan då med våran rabatt på rörligt låg på den räntan och att det med all sannorlikhet skulle komma räntehöjningar så nappade jag på erbjudandet. Redan nu kan jag utan tvekan se att det var ett bättre erbjudande och vi har ett halvår kvar av vår bindningstid. Kanske det är så att bankerna är sugna på att binda upp kunderna på längre tider så att man kan få ett fördelaktigt erbjudande om man binder på ett år istället för 3 månader. För min del spelar det mindre roll utan när det är dags att förnya avtalet så kommer jag att ta rörligt igen (med förhandlad rabatt) om jag inte får ett bättre erbjudande om bindning på ett år eller längre och jag utifrån de förutsättningar som är kända om prognosen för räntan räknar med att jag tjänar på att binda jämfört med rörligt + den rabatt banken erbjuder.Nyfniken skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Jag har börjat fundera på att binda iaf en del av mina lån också nu.
Precis samma ränta på 1år som 3 mån, och riksbanken står fast vid nya höjningar i nuläget - nästa i Feb/Mar 2011.
Binder man på 2 år (om två år beräknas repro vara ca 2.9% - dvs 3 mån torde med samma uppgång ligga på ca 4,75% (2 års ligger nu på 3,73 - listpris) - så skulle man nog kunna tjäna på det - ta mig fn
/K
Precis samma ränta på 1år som 3 mån, och riksbanken står fast vid nya höjningar i nuläget - nästa i Feb/Mar 2011.
Binder man på 2 år (om två år beräknas repro vara ca 2.9% - dvs 3 mån torde med samma uppgång ligga på ca 4,75% (2 års ligger nu på 3,73 - listpris) - så skulle man nog kunna tjäna på det - ta mig fn
/K
Det slutade med att jag band rubbet på ett år. Helt mot mina principer, men "Time will tell".
Jag är verkligen inte insatt i ämnet, men kan det vara så att 3-månadersräntan blir extra dyr när det är så många bolånare som har den?
Jag är verkligen inte insatt i ämnet, men kan det vara så att 3-månadersräntan blir extra dyr när det är så många bolånare som har den?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Det är vår nuvarande ränta (3 -mån) - så jag skulle troligen tjäna på det också.Rebeckaf skrev:
Grejjen är att nu, om jag får samma villkor, så kommer 1 års bindning kosta mig 2.82% och 2 år 3.46 (dom hann upp med 2 åringen 0.15 sen jag skrev förra inlägget
/K
Jag gick också emot mina principer och band på 2 år i slutet av sommaren till 2.35. Jag kalkylerade fram och tillbaka och insåg att jag kanske för en gångs skull skulle tjäna på det. Experimentet verkar i nuläget lyckat
. Vi går på rörligt när bindningstiden är över.
Vid samma tid fick jag 5-åringen till 3.69 men det kunde jag ej räkna hem.
Vid samma tid fick jag 5-åringen till 3.69 men det kunde jag ej räkna hem.
Emot även mina principer men det var svårt att se hur man inte skulle kunna tjäna på det över treprsperioden med tänkt räntebana. När vi köpte huset låg räntan på 5,95% på 3-mån. Skönt att man hade is i magen då i alla fall. Har vänner som köpte hus i samma veva och band allt på 5 år. De har missat hela lågränteperioden.
En annan står ju inför att förhandla om och placera bolån till midsommar när nybygget är klart... Kan ju bli allt möjligt. Ska vi roa oss med att gissa på vad räntan och räntebanan kommer ligga på då? 
Antingen så sänker Irland/Portugal/Spanien m fl euro-ekonomin och drar med sig Sverige (bra för mig) eller så fortsätter nuvarande trend (bra för er).
Kan ju inte göra annat än att vänta och se, men som sagt, om vi lägger allt rörligt dag 1, vad tror ni vi kommer få för ränta? Eller, jag ska omformulera mig, vilken ränta skulle ni räkna på i en kalkyl? (Jag har 6% just nu för att ha viss marginal i kalkylen, men det bör vara i överkant) :x
Antingen så sänker Irland/Portugal/Spanien m fl euro-ekonomin och drar med sig Sverige (bra för mig) eller så fortsätter nuvarande trend (bra för er).
Kan ju inte göra annat än att vänta och se, men som sagt, om vi lägger allt rörligt dag 1, vad tror ni vi kommer få för ränta? Eller, jag ska omformulera mig, vilken ränta skulle ni räkna på i en kalkyl? (Jag har 6% just nu för att ha viss marginal i kalkylen, men det bör vara i överkant) :x
Bankerna lånar upp i sin tur.Nyfniken skrev:
De olika bindningsalternativen är olika mekanismer, och är ej i relation med varandra.
Visst höjningarna kommer fortsätta ett tag till men jag tror bara man har bråttom att komma upp från den löjligt låga räntan som varit ganska länge nu. Jag tror du kommer ha 3-månaders listpris vid midsommar på 3.75 dvs 2 höjningar till från riksbanken.timmelstad skrev:En annan står ju inför att förhandla om och placera bolån till midsommar när nybygget är klart... Kan ju bli allt möjligt. Ska vi roa oss med att gissa på vad räntan och räntebanan kommer ligga på då?
Om det är mig du menar baserar jag det bara på vad jag tror, för det var väl det timmelstad frågade efter, inte en nationalekonomisk kalkyl.