7 140 läst ·
7 svar
7k läst
7 svar
Vad sker med uppskov av reavinstskatt vid gåva till min fru
Jag äger själv ett hus (har äktenskapsförord) som jag även har ett uppskov av reavinstskatt på. Om jag ger en viss procent av huset till min fru, vad sker då med uppskovet? Erhåller hon likvärdig del av uppskovet som den procentuella delen av gåvan eller står jag själv kvar med hela uppskovet?
Redigerat:
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 449 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 449 inlägg
Är det inte så att det är fastigheten som "belastas" av ett uppskov och inte ägaren/ägarna så det borde vara så att uppskovet fördelas mellan ägarna enligt ägarförhållandet.
Men ring Skatteverket. Detta kan dom nog enkelt
Men ring Skatteverket. Detta kan dom nog enkelt
Jag kan berätta vad som händer - man får ett surt brev om skattesmitning för att man undanhållit reavinst, då man gett bort 50% av fastigheten som gåva till sin fru. Vidare åker man på att betala halva uppskovsbeloppet och dessutom en groteskt stor summa i böter för att man inte tagit upp det självmant i deklarationen! Hur f-n man nu ska veta att man ska ta upp det där? I synnerhet när Swedbanks jurist lovar att gåvan kommer att ske helt utan avgifter och skatter (=totalt inkompetent med facit i hand). Hon missade visst en liten detallj.... Kan meddela att vi bytte bank samma dag som brevet från Sakttemyndigheten kom, med huslån sparande och ALLT!
Vi har fått höra av Skatteverket och en tillfrågad jurist att om man har ett vinstuppskov från tidigare försäljning så måste halva uppskovet betalas om halva fastigheten ges bort (eller säljs) till den andra makan. (Samma sak går idag att läsa på privata affärers blogg http://blogg.privataaffarer.se/expertbloggen/2011/07/20/hur-koper-jag-in-mig-i-sambons-bostad/)
Vi har ett nytt hus och bara en av oss står som ägare (den av oss som har ett tidigare uppskov) men vi är gifta och rent rättsligt känner vi oss trygga med det upplägget. Det enda är väl när vi i framtiden vill göra ROT-avdrag så kan bara ägaren göra det, dvs bara hälften så mycket ROT-avdrag som om vi båda skulle äga fastigheten. Dock kan reglerna ändras många gånger innan den dagen vi får göra ROT-avdrag!
Vi har ett nytt hus och bara en av oss står som ägare (den av oss som har ett tidigare uppskov) men vi är gifta och rent rättsligt känner vi oss trygga med det upplägget. Det enda är väl när vi i framtiden vill göra ROT-avdrag så kan bara ägaren göra det, dvs bara hälften så mycket ROT-avdrag som om vi båda skulle äga fastigheten. Dock kan reglerna ändras många gånger innan den dagen vi får göra ROT-avdrag!
Men det kan ju vara av värde att veta om du ger bort 1% av fastigheten, behöver du då bara betala 1% av uppskovet? Då är ni ju båda ägare (och får göra t.ex. ROT-avdrag). (Denna fråga blev jag själv intresserad av att hitta ett svar på...!!)
Klicka här för att svara