B
Bengt64: [citat] Är själv fn arbetslös och skulle behöva ett lån på ca 50 000 för renovering, Var på banken förra veckan och pratade med låneansvarig där. Men denne ville kolla upp några saker (troligen betalanmärkning?) innan beslut. För tax värdet på huset är på 369 000 och lånet på denna är på 485 000 inkl lån på bergvärme. Så jag tror att det blir svårt att få lån. Någon
21 svar · 17,6k läst
timmelstad
timmelstad: 26% utan avdrag. 18,5% med.
29 svar · 2,8k läst
B
Byggarebob82: [citat] Tråden handlar inte om våra respektive inkomster, dessa vill jag hålla utanför tråden. Det finns faktiskt arbetande människor utanför tullarna som också tjänar pengar. Självklart kan vi avvakta och spara ihop till ett garage som diskuterades ovan och skjuta bygget på framtiden. Men frågan vi ställde oss i början av tråden var om det är någon uttalad praxis från bankernas
11 svar · 10,1k läst
cederbusch
cederbusch: Antar 25% :) Jag ser inte all beskattning som bestraffning, visa gärna vart jag säger det. Tvärtom är jag glad att jag lever i ett samhälle där vi betalar skatt så att gemene man kan ha det bra, inte bara det rika. Man behöver inte åka så långt för att hitta ett annat land som räknas till ett av de med högst skattetryck och redan där se betydligt större skillnader mellan rika och
12 svar · 2,6k läst
G
gusgez: [citat] Tack för alla lösningar allihop! Vi har bestämt oss för att spara betydligt mer för kontantinsats och sedan bo betydligt billigare. Anledningen till att jag frågade på detta, kan tyckas, oförstående sätt var för att jag inte hade någon aning om hur saker och ting fungerade. Nu vet jag bättre och tackar alla för all info!.
22 svar · 11,2k läst
F
Falkens: Underbart!! Tack
2 svar · 1,1k läst
F
2 svar · 1,1k läst
S
Sailfast: Det verkar lite bortkastat att köpa tomten alltför långt innan husbygget påbörjas, just eftersom den bara kostar utan att ni kan använda den till något. Sedan blir fastighetsskatten avsevärt högre för en obyggd tomt, kolla upp det. Möjligtvis om ni tror att tomten kommer att öka i värde mer än vad ni får betala i räntor och avgifter.
3 svar · 4,1k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] De köpte ett svenskt hus och anlitade en lokal snickare.
6 svar · 2,0k läst
T
trampa: Jaha sedär. Hade jag inte den blekaste om heller
7 svar · 3,2k läst
S
Skansk_nybyggare: Prisexempel hittar du här: http://www.bytatak.nu/index.php?page=69
10 svar · 14,6k läst
V
v_skogh: Beräknas tydligen på taxeringsvärdet av tomten. Styckar jag av halva tomten har jag halva tomtens taxeringsvärde med mig in.
1 svar · 2,2k läst
A
A-Man_08: [QUOTE= När jag själv gjort klart med hyra av en br för många år sedan vart det nobben direkt utan att de kollade upp mig.Men då var det andra tider..Om de flesta föreningar nobbade andrahandsuthyrning tror jag vi redan skulle haft ett 20% prisfall..:x[/QUOTE] Det flesta Föreningar nobbar andrahandsuthyrning, anledning till att de brukar ge 6 månader är att det är det hyresnämnden
25 svar · 3,8k läst
H
hempularen: Ja som sagt vid löpande räkning är det nog ganska vanligt att man betalar typ var 14e dag, för timmar och levererat material. Då ev. med 10% avdrag för innehållande till slutbesiktningen.
6 svar · 3,1k läst
B
billy_baver: Taxeringen baseras inte på vad du själv betalat för ditt hus. Istället tar man hänsyn till ALLA överlåtelser i samma "värdeområde" sedan förra taxeringen, för att - i princip - återställa alla fastigheters taxeringsvärde till 75 procent av ett beräknat totalvärde. Alltså ska du INTE jämföra ditt nya taxeringsvärde med din köpeskilling. Du ska jämföra ditt nya
8 svar · 3,9k läst
S
smurfen72: Tror ingen vill ha ett högt taxeringsvärde är den nån som verkligen fyller i de ändringar dom gjort på huset ?
5 svar · 7,4k läst
Olsin
Olsin: [citat] Intressant länk, dock hittade jag en liten passus längst ned i Skatteverkets svar. "...installation av värmepanna till fast pris...". Schablonen får således endast användas om det är ett fastprisuppdrag, vilket i och för sig är ganska logiskt eftersom löpande räkning kräver ju att man redovisar nedlagd tid.
5 svar · 1,0k läst
A
andersmc: Nej. För det första så är ROT-avdraget en skattereduktion. Den är bara avsedd att kunna utnyttjas full ut av dem som tjänar rätt bra. Om man inte tjänar tillräckligt mycket får man heller inget avdrag. För det andra: avdraget är för arbetskostnaderna för någon som du anlitat för att göra renovering, om- eller tillbyggnad på ditt hus. Du kan inte få avdrag för något du själv
2 svar · 1,3k läst
Nimajneb
Nimajneb: Det man behöver framförhållning med är skolor och en bankman, myndigheter struntar fullkomligt i en så länge man inte är skriven i Sverige. Men att kontakta skolor o bank kräver ju även att man vet var man ska bo. Om inte barnen gått på svenska skolan bör dom läsa svenska på distans innan ni flyttar.
11 svar · 5,6k läst
D
Daniel78: Ring skatteverket och fråga, men jag tvivlar på det eftersom ROT-avdraget inte ens gäller vid för garage eller friggebodar (så länge garaget inte sitter ihop med huset)
1 svar · 937 läst
M
-MH-: Här! ;-)
28 svar · 4,6k läst
S
sledgas: Tack för svaret! Hittade även på en tidigare tråd där någon varit i liknande situation och ångrat sig för att inte anmält det som färdigt vid årsskiftet, så då var det utrett.
2 svar · 1,7k läst
FredrikR
FredrikR: [citat] Fint, här värderade mäklare, i mitt tycke väldigt lågt.
5 svar · 6,5k läst
Hobbit
Hobbit: Fönster dörrar och allt annat skit har jag redan hemma via blocket. Portarna snickrar jag själv Så mycket mer än isolering golvspån blir det nog inte Alla priser var förresten utan moms Så 42000 +moms för takstolarna blir det nog
6 svar · 1,8k läst
mångstekta
mångstekta: precis... mycket hus kommer ju från sverige å finland hit till åland därför tänkte jag höra efter om det skiljer nått på kvm priset i sverige vs här...
3 svar · 2,3k läst
A
Anders D: Så har man varit i kontakt med Skattemyndigheten. Om marken som man gjort om/förbättrat tillhör lägenheten får man göra avdrag men tillhör den inte lägenheten så får avdraget inte göras. Enkelt va?
15 svar · 5,2k läst
P
Pielstick: Aha, snyggt kontrakt från Villaägarna, har sökt hela morgonen, men detta var det bästa jag hittat!
4 svar · 2,5k läst
Stringfellow Hawke
Stringfellow Hawke: Fast pris betyder ju tyvärr inte att det är fast, om förutsättningar ändras från det byggaren har räknat på har han rätt till extra betalt, sk ändring och tilläggsarbeten (ÄTA). Vill du ha ett helt fast pris där du flyttar över hela risken till byggaren kommer det att bli orimligt dyrt. Ett löpande kontrakt med en ok timpeng blir troligtvis billigast, men bara om du kan lita på
1 svar · 1,4k läst
loffes
loffes: [citat] Likaså banker och länder... Ville bara belysa att det finns andra "säkra" alternativ till en "kassaskåp-säker-bankränta".
34 svar · 5,8k läst
S
Sailfast: Håller med om att
7 svar · 2,8k läst
P
Postman: Hej, Är det någon som har en fullständig kalkyl på ett bygge med Fiskarhedenvillan som genomförts nyligen? Vi är lite osäkra på om vi har fått med alla kostnader. Vad kostade eran kvalitetsansvarige? Är det normalt? Det står att man behöver ha en hjullastare för att lasta av med. Hur löste ni det och vad gick det på? Finns det fler liknande grejer? Sopkontainer?
0 svar · 968 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.