Planlösningar
moddis: [citat] Det bästa jag lyckas bidra med just nu är denna ritning där jag med ett kryss markerat för hand var kanalen går. Bredvid kanalen, går även avloppsrör m.m. upp till övervåningen, medan den fyrkantiga tomma boxen i andra änden av röret inte längre finns kvar i dag :)
KnockOnWood: [citat] När vi byggde vårt hus 2010 hade vi en täljstenskamin som enda primära värmekälla. I övrigt värmdes huset av solinstrålning, FTX-ventilationen, kyl- och frys, köksspis, varmvattenberedare etc. Men efter två vintrar hade jag tröttnat på att vakna med rimfrost i skägget, så våren 2013 lät vi installera en Mitsubishi Electric luft-luft värmepump, och minskade drastiskt på
BirgitS: Men rent principiellt så kan man ju sätta överskåp tills trappan tar emot och sen ha olika långa hyllplan under trappan.
lillanutten: Jag tror definitivt det är smartare att förlänga badrummet mot allrummet än mot hallen, för även om ni har dörrarna till sovrummen i v kommer ni bara vinna ett par dm på sin höjd. Att sätta igen vid takbjälkarna borde inte vara jätteavancerat, men kan vara lättast att förlänga lika mycket som till nästa bjälke så att säga. Väggen mellan kök och vardagsrum är troligen inte
Andreas TB: [citat] Man skulle även kunna nå vardagsrummet via det nya sovrummet där de skall sättas två pardörrar. men visst det slog mig också att det blir kanske mörk i den gången bortåt. Men ska prata med en elektriker som kanske kan sätta upp spottar i gången ☺️. Kanske kan vara en lösning. Tack för din input. Allt gott
Nyfniken: Med Stockholms kvadratmeterpriser är väl förlusten av yta dyrare än vad målaren kostar...
Träkåk: [citat] Det färdiga taket från hotellet via länk funkar för att spara ner en fil där yttre vy visas, så får jag jobba med den inre utan yttertaket involverat, för gick inte att ställa genomskinlighet så man kan kika in från ovan t.e.x. Jag kan inte Sketch-up o har inte tid att lära ytterligare en applikation
lillanutten: [citat] [/QUOTE] ja precis, men håller med freqa att fasadritningar hade varit intressant att se, spontant hade jag hellre flyttat de fönsterna mot varandra än från varandra, men det är möjligt att det ser bra ut ändå på fasaden
Kallens: En trappa som slutar precis vid ytterdörren skulle jag inte vilja ha. Då kommer man ju varje gång men går ner för trappan trampa i utesmuts eller smältslask. Men vet att lösningen är vanlig, så finns kanske en anledning jag inte tänker på?
Anna_H: Har du tur är det bara dubbla väggar för att få en rak vägg i badrummet istället för ett "knöligt" hörn vid toaletten. Om du ändå ska göra om badrummet eller vardagsrummet kan det vara värt att öppna och kolla.
Anfan: [citat] Tack! Jätte bra att kastas om lite i sina tankebanor. Ska testa den lösningen när vi ritar ikväll.
BirgitS: Placera huset så långt norr ut som är tillåtet. Det blir då nästan 14 meter som återstår till huset. Om det inte räcker till för att få önskad yta så kan ju en vinkel på östra sidan vara bra för att få en uteplats i en vinkel som är både åt söder och väster. Garaget längs östra sidan 6 m från vägen. De två ingångarna i sydöst. kök och vardagsrum i väster och söder.
rampante: Sen på denna bollen, men det finns flera likheter med vårt hus, även om vårt är mer traditionell form utvändigt. Gillar ert hus, och hoppas ni trivs i huset!
Argastesnickaren: Då jag har byggt i sutteräng med trappa upp till entrén så ville dom att det skulle förberedas för hiss. Då gjorde vi ett hack in i stödmuren som döptes till förberedelse till hiss. Måttsatte den till våra soptunnor och och slog två flugor på en gång.
justusandersson: Nummer 2 är som nummer 4 fast på vinden. Nummer 3 är att ta bort stolpen och se vad som händer (inget dramatiskt). När ni funderar över framtiden är det bra att först kolla med kommunen vad detaljplanen säger om taklutning och hushöjd. Även om ni inte tänker göra något nu, så är det bra att veta att det inte finns några formella hinder.
BirgitS: Jag tror det ser bra ut med en halvvägg av den längden, det kommer att påverka upplevelsen av huset sett från hallen.
Tompafix: [citat] Gamla ytterväggen är mest troligt bärande. Men balkar kan lösa det mesta. Är även delen med pannrumm och de två mindre sovrummen också en tillbyggnad? Om ni ska renovera rubbet så kanske det är bra att byta plats på kök och det nya stora sovrummet. Bättre med ett stort köknistället för stort sovrum.
Jarlsgård: Jag inser nu efter era kommentarer att jag ville minnas fel :crysmile:
Hemmakatten: För mig är det självklart och guld värt att ha en dörr uti trädgården från badrummet! Behåll den! Och gör gärna en liten uteplats med ett par stolar att sitta och svalka sig i efter bastubadet. Och ja, har ni möjlighet så gör en vedeldad bastu. Har haft både och, vedeldat är fantastiskt. Är badkar ett måste? Om det är det så kolla att er vvb klarar att fylla badkaret med
jaegaarn: [citat] tanken är att jag ska ha sängarna i kattvinden iaf. Och tänkte bygga hyllor på motsatt sida. Tror det kan bli bra. Men man vill ju kunna maxa ytan såklart
HOBBY ARCHITECT: [citat] Vilken planlösning refererar du till nu? Men visst är det inte fel att ha en klädkammare nära entrén.
Tompafix: [citat] Förlåt det var inte meningen att ta fruns sida :rofl: Ett till alternativ är att man förskjuter väggen efter halva rummet och på så sätt får två lika stora rum. Antingen med rät vinkel eller med 45 grader. [bild] [bild]
Siddharta: [citat] Stort tack Lillanutten! Du har rätt i att matsalen enligt vår skiss blir väldigt avlång men samtidigt får vi in många fönster på ena långsidan ut mot gatan/väst. Vi får fundera ett varv till och kanske din idé inte är tokig alls. Jag bifogar här fasadritningarna samt exempelbild på tak. Vi tänkte oss ett sadeltak bör bli snyggast här. [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
BirgitS: [citat] Men där är det ingen häll på köksön så då kan man flytta det som är i diskmaskinen till låder i köksön utan att krocka med någon annan i köket. [citat] Det är ju inte direkt långt till dörrarna vid matplatsen och själva grillen vill man ju inte ha så nära huset samt utebordet står väl snarast framför köksfönstret eller längre till vänster på altanen. [citat]
Hasse C: Jag skulle tänka på var på tomten ni vill vara. För min del är det södra och västra sidan av huset eftersom solen finns där under dagen och kvällen. Nu vet vi inte så mycket om hur tomten ser ut för övrigt men det röda förslaget känns inte bra eftersom en uteplats med morgonsol hamnar precis utanför grannen. Jag skulle lägga huset så långt norr ut på tomten som möjligt. Jag
Kranshakmossa: Hej Vi har flyttat från ett hus på 100+100kvm till ett mindre på 130+10 (enligt fastighetstaxeringen, jag upplever det dock större men har inte kontrollmätt) och har svårt att komma fram till hur vi ska göra för att få plats. Tilläggas kan att både jag och min man är uppvuxna i väldigt stora hus (250, 300 och 380kvm) så vi är bortskämda med utrymme. Tanken är inte att vi ska