Tack för input! Vi har flyttat ner altandörren i vardagsrummet och vi har även flyttat på dörren i sov3 så att den är mot garderoben istället. Fönstret är flyttat mer åt höger dit där sängen står nu.
Gällande tvättstugan så har vi placerat den där dels för att garderobslösningen som vi har i sov2 och sov3 inte gick att få till om de två sovrummen var placerade upptill i huset (där tvättstugan är). Sen känns det även bra att sovrummen inte ligger i sydväst pga solen på sommaren.
Gällande tvättstugan så har vi placerat den där dels för att garderobslösningen som vi har i sov2 och sov3 inte gick att få till om de två sovrummen var placerade upptill i huset (där tvättstugan är). Sen känns det även bra att sovrummen inte ligger i sydväst pga solen på sommaren.
M Meriwether skrev:Bättre på många ställen!
Jag personligen gillade förslaget på att flytta ner dörren i vrum så den linjerar med fönstret på andra gaveln, kan bli en fin effekt och öka möblerbarhet men kan ju finnas andra anledningar kring att den sitter där den sitter (utgår ifrån att det är en glasad dörr)
Jag förstår inte tvättstugeplaceringen helt, igen kan bero på faktorer på tomten men om en nu har en unge som spelar tv-spel i allrummet så kommer du vilja gå förbi skärmen fram och tillbaka med tvätt osv. Samtidigt kanske det är den rimliga placeringen.
I det högra sovrummet av de två nedre så skulle jag fundera på att "byta plats" på sängen och fönstret. Då blir det nog lättare att få in skrivbord eller lekyta i det rummet, det känns svårmöblerat som det är nu.
Jag hade nog satt kökets högskåp, kyl och frys mot väggen till WC 1 och flyttat diskho, DM och spis till ytterväggen. Då skulle man kunna sätta ett fönster ovanför vasken och arbetsytan så att man kan titta ut när man jobbar. Tror även att helhetsintrycket upplevs som lite öppnare när man kommer in genom ytterdörren om man inte ser alla högskåp på rad. Och jag tror att arbetsflödet blir bättre om arbetsytorna längs väggen och i köksön är mitt emot varandra istället för vinkelrätt.
Vårt kök är uppbyggt på detta sätt, och det är vi väldigt nöjda med.
Vårt kök är uppbyggt på detta sätt, och det är vi väldigt nöjda med.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Fundera på att vrida möblerna i allrummet så att soffan och TV är mot varsin sovrumsvägg så blir det inte så mycket spring framför TV.haididasouki skrev:
Många bra input här.
Spis och arbetsyta mot yttervägg är bra. Tänk hellre fönster ovan arbetsbänken då man står mindre tid relativt vid diskbänken.
Genomsikten från ände till ände är viktig för att uppleva huset som trevligt.
Har ni räknat på ekonomin? Jag ser flera ytor man kan spara på, minst 10 kvm, ca 200 000 kr. Är huset 250 kvm? Minst 6 miljoner i så fall, närmare 8.
Skicka ni in bygglovet så är processen igång. Mindre kompletteringar kan man göra under tiden.
Spis och arbetsyta mot yttervägg är bra. Tänk hellre fönster ovan arbetsbänken då man står mindre tid relativt vid diskbänken.
Har ni räknat på ekonomin? Jag ser flera ytor man kan spara på, minst 10 kvm, ca 200 000 kr. Är huset 250 kvm? Minst 6 miljoner i så fall, närmare 8.
Skicka ni in bygglovet så är processen igång. Mindre kompletteringar kan man göra under tiden.
Produkter som diskuteras: "arbetsbänken"
Arbetsbord Master 600 Wolfcraft
Ergonomiskt bord för varje kroppshålling
1 999 kr inkl moms
Läs mer
Jag tolkar som att det är uppdaterat efter den ritning vi sett? I högra delen på den som ligger uppe nu kan det se väldigt osymmetriskt ut i fasaden med fönsterplacering i sovrummen, så det gäller ju att titta på det med.
Tack för input! Vi har flyttat ner altandörren i vardagsrummet och vi har även flyttat på dörren i sov3 så att den är mot garderoben istället. Fönstret är flyttat mer åt höger dit där sängen står nu.
Gällande tvättstugan så har vi placerat den där dels för att garderobslösningen som vi har i sov2 och sov3 inte gick att få till om de två sovrummen var placerade upptill i huset (där tvättstugan är). Sen känns det även bra att sovrummen inte ligger i sydväst pga solen på sommaren.[/QUOTE]
Gällande tvättstugan så har vi placerat den där dels för att garderobslösningen som vi har i sov2 och sov3 inte gick att få till om de två sovrummen var placerade upptill i huset (där tvättstugan är). Sen känns det även bra att sovrummen inte ligger i sydväst pga solen på sommaren.[/QUOTE]
[/QUOTE]L lillanutten skrev:Jag tolkar som att det är uppdaterat efter den ritning vi sett? I högra delen på den som ligger uppe nu kan det se väldigt osymmetriskt ut i fasaden med fönsterplacering i sovrummen, så det gäller ju att titta på det med.
Hur ser huset ut? Finns det fasad och sektionsritning? Stilen på huset ger en hint om hur fönster mm gör ett bra eller dåligt hus.
Tack för input! Förstår hur du tänker, men vi får inte till det lika snyggt med spis och fläkt på ytterväggen. Gillar idén vi har med en stort fönster till höger om högskåpen och till vänster kommer vi att ha en stor skjutdörr ut till altanen i glas. Så har svårt att se att det inte skulle kännas öppet
S sfiiia skrev:Jag hade nog satt kökets högskåp, kyl och frys mot väggen till WC 1 och flyttat diskho, DM och spis till ytterväggen. Då skulle man kunna sätta ett fönster ovanför vasken och arbetsytan så att man kan titta ut när man jobbar. Tror även att helhetsintrycket upplevs som lite öppnare när man kommer in genom ytterdörren om man inte ser alla högskåp på rad. Och jag tror att arbetsflödet blir bättre om arbetsytorna längs väggen och i köksön är mitt emot varandra istället för vinkelrätt.
Vårt kök är uppbyggt på detta sätt, och det är vi väldigt nöjda med.![]()
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Huset är 180kvm så inget superstort här inte Vilka ytor ser du där vi kan spara in kvm?
FreQa skrev:
Många bra input här.
Menar du fönsterna i sov2 och sov3? Det har vi justerat för nu. Se bifogad bild.
[/QUOTE]L lillanutten skrev:Jag tolkar som att det är uppdaterat efter den ritning vi sett? I högra delen på den som ligger uppe nu kan det se väldigt osymmetriskt ut i fasaden med fönsterplacering i sovrummen, så det gäller ju att titta på det med.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Det första intrycket som en gäst får är viktigt och de flesta tycker att ett hus där de direkt vid ytterdörren kan se rakt fram och ut känns trevligt. Med ditt förslag ser de i stället en vägg där ugn och mikro är det som syns mest.haididasouki skrev:
I vardagslivet är det mycket oftare viktigare att saker och ting bara fungerar och att man inte behöver lägga tid på att samla ihop det man behöver till matlagningen på flera ställen som är långt ifrån varandra, att man inte håller på och krockar med andra personer som är i köket och att man inte blir utskälld av något barn när man ska till/från tvättstugan osv.
[/QUOTE]haididasouki skrev:
ja precis, men håller med freqa att fasadritningar hade varit intressant att se, spontant hade jag hellre flyttat de fönsterna mot varandra än från varandra, men det är möjligt att det ser bra ut ändå på fasaden
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden