Denna känns väl ganska självklar och enkel... Synpunkter?
798 kvm (större bild)
Detta är nåt liknande fast sutteränghus och mindre och utan vinterträdgård. Man man kanske ska lägga till ett garage.
404 kvm (större bild)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
798 kvm (större bild)
Detta är nåt liknande fast sutteränghus och mindre och utan vinterträdgård. Man man kanske ska lägga till ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
404 kvm (större bild)
Redigerat:
Och vad tycker ni om denna lilla sommarstuga?
73 kvm
Eller denna?
93 kvm
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
73 kvm
Eller denna?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
93 kvm
Redigerat:
Detta hus jobbar jag mycket på nu...
849 kvm (större bild)
Ofärdig 3D ritning:
https://3dwarehouse.sketchup.com/model/39507daf-1b8a-4ba9-984c-580474d18219/VINTERSOL
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
849 kvm (större bild)
Ofärdig 3D ritning:
https://3dwarehouse.sketchup.com/model/39507daf-1b8a-4ba9-984c-580474d18219/VINTERSOL
HOBBY ARCHITECT skrev:
Denna känns väl ganska självklar och enkel... Synpunkter?
[bild]
[bild]
798 kvm (större bild)
Mina spontana tankar kring hus 1:
• det finns inget tillgänglighetsanpassat badrum på bottenvåningen, jag hade tagit bort väggarna mellan vaskarna och toalettdelen för att få till det
• det blir litte ”gyttrigt” med alla dörrar kring tvättstugan
• lite osäker på vad som är vad i köket men tänker att avståndet från kyl/frys till vask kanske kan bli lite långt
• ett gym på plan 2 vet jag inte om det kan bli problematiskt, om där ska in vikter och sånt måste man kanske dimensionera upp för att det ska klara det och då är frågan om man klarar spannen för att ha ett öppet garage nedanför
• jag förstår inte vitsen med att placera 2 badrum intill varandra nere i ena hörnan, om där ändå ska vara 2 badrum på det planet hade jag gjort en en suite till master bedroom, eller åtminstone sett till att få ett badrum i den änden av våningen
Är huset bara ritat på skoj utan andra förutsättningar eller finns det en tänkt tomt? För annars kan det ju vara avgörande för vad som blir bra.
Hus 2 i sutteräng:HOBBY ARCHITECT skrev:
• förstår inte relaxutrymmet alls, samtidigt är där dålig förvaring i sovrummet så jag hade hellre gjort det till en walk in closet
• stora badrummet på detta plan ser trångt ut för tillgänglighetsanpassning så som det är planerat även här (kanske inte måtten i sig men placeringarna)
• förrådet i 2 plan känns också konstigt, en trapp som tar mkt plats samtidigt som det blir svårutnyttjat
i övrigt gillar jag nog detta bättre, kanske mest för att jag inte är ett fan av extremt överflöd som det första
Kul! Du har tänkt väldigt funktionellt med ”privat” och ”publik” zon, och du har vettiga vardagsrum med plats för TV. Det gillar jag!
Fundera på om du kan hitta andra lösningar än ”lång korridor”. Dessa blir lätt så mörka och trista, och svårmöblerade ”döda” ytor.
Går det att ordna tillträde till bastu/omklädning i hus nr 1 utan att man behöver gå genom tvättstugan eller vinterträdgården? Ibland vill man kanske helt enkelt bara till bastun. Tvättstugan brukar vara en trist upplevelse
Relaxen i nr 2, med tillträde endast från stora sovrummet. Vore det inte trevligt om hela familjen fick tillträde till relaxen utan att behöva gå igenom någons sovrum?
Generellt är många av rummen i hus 1 och 2 ganska små. Jag tror att folk föredrar lite svängrum om det ska vara ett ”lyxigt” hus, även i sovrummen. Om du kunde hitta på nån lösning utan korridor skulle du spara några kvadratmeter där och kunna använda det till sovrummen. I hus 1 kan du kanske sno lite av hobbyrummet också, tex flytta ett av badrummen dit.
Jag ska titta lite mer på de andra senare
Fundera på om du kan hitta andra lösningar än ”lång korridor”. Dessa blir lätt så mörka och trista, och svårmöblerade ”döda” ytor.
Går det att ordna tillträde till bastu/omklädning i hus nr 1 utan att man behöver gå genom tvättstugan eller vinterträdgården? Ibland vill man kanske helt enkelt bara till bastun. Tvättstugan brukar vara en trist upplevelse
Relaxen i nr 2, med tillträde endast från stora sovrummet. Vore det inte trevligt om hela familjen fick tillträde till relaxen utan att behöva gå igenom någons sovrum?
Generellt är många av rummen i hus 1 och 2 ganska små. Jag tror att folk föredrar lite svängrum om det ska vara ett ”lyxigt” hus, även i sovrummen. Om du kunde hitta på nån lösning utan korridor skulle du spara några kvadratmeter där och kunna använda det till sovrummen. I hus 1 kan du kanske sno lite av hobbyrummet också, tex flytta ett av badrummen dit.
Jag ska titta lite mer på de andra senare
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Första huset ser inte ut som en bostad. Mer som ett kontor eller vårdinrättning.
HOBBY ARCHITECT skrev:
Och vad tycker ni om denna lilla sommarstuga?
[bild]
73 kvm
I det första hade jag gjort ett L format kök precis som på andra, för annars känns det onödigt svårt att laga mat i. På ovanvåningen undrar jag om utrymmet i kattvinden som är markerat som garderob verkligen går att utnyttja på ett vettigt sett till förvaring.
I bägge husen hade jag placerat kaminen mer centralt i husen.
Eller denna?
[bild]
[bild]
93 kvm
Även här gyttrigt vid relax/tvättstuga. Fattar inte var man ska se på tv från? Sofforna som är jättelångt bort eller den konstiga fyrkanten? Sen känns det väldigt konstigt och onödigt med alla trappor som tar upp utrymme.HOBBY ARCHITECT skrev:
På plan 2 känns det onödigt med 3 badrum, jag hade föredragit mer förvaringsutrymmen och lite mer öppna ytor istället.
För övrigt, hur stora är respektive hus? Hade varit intressant att veta… lyxhusen känns på något sätt stora samtidigt som de ändå inte har gigantiska ytor.
Tack för dina synpunkter. Älskar konstruktiv kritik utan att vara otrevlig. 
* Vad är ett tillgänglighetsanpassat badrum? Måste det va så att rullstolsbundna ska kunna komma intill dusch? Toaletten där är tillgänglighetsanpassat i alla fall.
* Jo, sant, men nu blev det så. Kom precis på att jag ska göra ett hus som är en blandning av det första och det sista jag la upp här i tråden, då kommer det bli helt "rent".
* Där har du en poäng, ska nog försöka fila lite på det.
* I den nya versionen tänkte jag ha gymmet under ena delen av vardagsrummet istället, alltså i källaren. Det kommer bli sjukt stort, man kanske måste ha pelare. För det måste man väl om man har en våning över? Idrottshallar brukar väl aldrig ha våningar över sig?
* Det är ett badrum på andra sidan av övervåningen också, ihop med de vuxnas sovrum. Och anledningen till två badrum på andra sidan är för det är fyra sovrum där.
Jag ritar bara hus på skoj, men hade tänkt att söder är till höger och den fina utsikten i väster där man kan se solen gå ner (för den går väl ner i nord/väst?).
* Vad är ett tillgänglighetsanpassat badrum? Måste det va så att rullstolsbundna ska kunna komma intill dusch? Toaletten där är tillgänglighetsanpassat i alla fall.
* Jo, sant, men nu blev det så. Kom precis på att jag ska göra ett hus som är en blandning av det första och det sista jag la upp här i tråden, då kommer det bli helt "rent".
* Där har du en poäng, ska nog försöka fila lite på det.
* I den nya versionen tänkte jag ha gymmet under ena delen av vardagsrummet istället, alltså i källaren. Det kommer bli sjukt stort, man kanske måste ha pelare. För det måste man väl om man har en våning över? Idrottshallar brukar väl aldrig ha våningar över sig?
* Det är ett badrum på andra sidan av övervåningen också, ihop med de vuxnas sovrum. Och anledningen till två badrum på andra sidan är för det är fyra sovrum där.
Jag ritar bara hus på skoj, men hade tänkt att söder är till höger och den fina utsikten i väster där man kan se solen gå ner (för den går väl ner i nord/väst?).
Du menar kvadratmeter? Det står under bilderna.L lillanutten skrev:
Ok, jag tänkte att den pyttelilla sommarstugan bara skulle ha det mest nödvändiga, men sånt är ju en smaksak. Och kaminen tror jag kommer lite i vägen annars. Vet inte heller om kattvinden egentligen.L lillanutten skrev:I det första hade jag gjort ett L format kök precis som på andra, för annars känns det onödigt svårt att laga mat i. På ovanvåningen undrar jag om utrymmet i kattvinden som är markerat som garderob verkligen går att utnyttja på ett vettigt sett till förvaring.
I bägge husen hade jag placerat kaminen mer centralt i husen.
Hus nr1.
Coolt concept.
Dock tycker jag att kvadratmetrarna är lite skevt fördelade. Garaget och hobbyrummet "stjäl" oproportioneligt mycket av totala ytan.
(Jag som bilnörd trodde aldrig att jag skulle anmärka på ett för stort garage)
Det känns som att du maxat in väldligt många små rum, skrymslen och massa dörrar vilket gör att det känns rörigt.
Små effektiva rum kanske är något man får jobba med mycket i instegsvillor och kompact living men jag tror att klientelet som köper hus i denna klass är mer intresserade av väl tilltagna ytor och extra stora rum, mer än vad bara tillgänglighetsreglerna säger.
Har inte så många konkreta tips förutom att kanske försöka flytta bak teknikrum och tvättstuga och inrymma dessa i garage-flygeln för att frigöra yta till annat.
Det gigantiska hobbyrummet känns inte som något man vill betala för. Skullle nog hellref flytta in fler rum/funktioner i den del för att kunna göra ännu större sovrum. Kanske flytta in tv-rummet dit för att använda den ytan till ett till stort sovrum och kunna slå ihop något av de små sovrummen
Coolt concept.
Dock tycker jag att kvadratmetrarna är lite skevt fördelade. Garaget och hobbyrummet "stjäl" oproportioneligt mycket av totala ytan.
(Jag som bilnörd trodde aldrig att jag skulle anmärka på ett för stort garage)
Det känns som att du maxat in väldligt många små rum, skrymslen och massa dörrar vilket gör att det känns rörigt.
Små effektiva rum kanske är något man får jobba med mycket i instegsvillor och kompact living men jag tror att klientelet som köper hus i denna klass är mer intresserade av väl tilltagna ytor och extra stora rum, mer än vad bara tillgänglighetsreglerna säger.
Har inte så många konkreta tips förutom att kanske försöka flytta bak teknikrum och tvättstuga och inrymma dessa i garage-flygeln för att frigöra yta till annat.
Det gigantiska hobbyrummet känns inte som något man vill betala för. Skullle nog hellref flytta in fler rum/funktioner i den del för att kunna göra ännu större sovrum. Kanske flytta in tv-rummet dit för att använda den ytan till ett till stort sovrum och kunna slå ihop något av de små sovrummen
Det ligger nåt i det.L lillanutten skrev:Även här gyttrigt vid relax/tvättstuga. Fattar inte var man ska se på tv från? Sofforna som är jättelångt bort eller den konstiga fyrkanten? Sen känns det väldigt konstigt och onödigt med alla trappor som tar upp utrymme.
På plan 2 känns det onödigt med 3 badrum, jag hade föredragit mer förvaringsutrymmen och lite mer öppna ytor istället.
Tv:n är längst till vänster, en jättestor tv som man ser även från hörnsoffan.
Den stora fyrkanten är en stor schäslong där man kan ligga och kolla film/tv. Har inte nunnit skriva text som beskriver allt på den bilden än, det verkade först som ingen villa komentera mina hus, så då la jag upp den slarvigt innan jag bestämt mig helt hur den skulle bli.
Ja, det hade varit bättre med en trappa. Det blir det i min nya version som som sagt är en blandning av det första huset jag postade och det sista.
Ja, det är ju olika hur man vill prioritera ytorna, själv tycker jag om blandningen mellan smått och stort.S Stuff skrev:Hus nr1.
Coolt concept.
Dock tycker jag att kvadratmetrarna är lite skevt fördelade. Garaget och hobbyrummet "stjäl" oproportioneligt mycket av totala ytan.
(Jag som bilnörd trodde aldrig att jag skulle anmärka på ett för stort garage)
Det känns som att du maxat in väldligt många små rum, skrymslen och massa dörrar vilket gör att det känns rörigt.
Små effektiva rum kanske är något man får jobba med mycket i instegsvillor och kompact living men jag tror att klientelet som köper hus i denna klass är mer intresserade av väl tilltagna ytor och extra stora rum, mer än vad bara tillgänglighetsreglerna säger.
Har inte så många konkreta tips förutom att kanske försöka flytta bak teknikrum och tvättstuga och inrymma dessa i garage-flygeln för att frigöra yta till annat.
Det gigantiska hobbyrummet känns inte som något man vill betala för. Skullle nog hellref flytta in fler rum/funktioner i den del för att kunna göra ännu större sovrum. Kanske flytta in tv-rummet dit för att använda den ytan till ett till stort sovrum och kunna slå ihop något av de små sovrummen
