Planlösningar
steve5432: Ett vanligt sovrum med platsbyggda garderober brukar vara runt 12-14 m2 för vuxensovrum, för att få plats med en dubbelsäng, om man nu gillar dessa. Vi kom fram till att vi ville ha ett sovrum kombinerat med klädkammare och badrum och byggde då ett "sovrum" på 25 m2 med ett badrum och sen stor klädkammare i mitten, så slipper man stå och slamra och ha sig mitt framför den andra som
scorp1on: Man behöver kontrollera balken för bl.a. moment- och skjuvkapaciteten samt främst nedböjningen när du tar bort stöden. Sedan får ju resterande pelare större krafter på sig som du säger och dessa behöver kontrolleras för tryckhållfastheten med hänsyn till knäckning.
Peter321: Tack för tankarna om detta! Det får nog bli 10x21 då, det gör att jag kan använda en befintlig regel i innerväggen för ena sidan samtidigt som andra regeln till karmen hamnar på lagomt avstånd till väggen.
Halvklart: Hej! Jag har hittat en planlösning jag skulle vilja ha till huset jag vill bygga. Hittade en bild någonstans på internet men kommer ej ihåg vart. Någon som känner igen denna planlösning och vet vart den kommer ifrån? Mvh [bild]
16386: [citat] Hur gick det med detta? Du fick inga svar från forumet - dokumenten innehöll ju mest beräkningar och var svårlästa - men jag kunde läsa att bärande innerväggar skulle utföras i 20 tegel, vilket ser ut att stämma med väggarna till dina grannar och korridoren och därmed bör väggarna mellan kök, sovrum och vardagsrum inte vara bärande.
kniv: Bästa är att anlita en konstruktör som räknar på lasten och kan dimensionera rätt storlek på balken. Finns en uppsjö av balkar dessutom, du kan ju börja med att söka på HEA och HEB balk för att börja bilda dig en uppfattning
BirgitS: Ibland kan det finnas dokument som inte är inscannade och som man kan få kopior på om man besöker kontoret. Om det är träbjälklag så behöver du antagligen en bjälklagsritning och om det är betongbjälklag en armeringsritning. Om det inte finns sådana ritningar behöver du antagligen anlita en byggkonstruktör med erfarenhet av flerfamiljshus från den tidsepoken.
husdrommaren: [citat] Bra förslag med lofttrappan i hallen, det ska vi grubbla vidare på! (y)
ToRy: Och med nedre, menar du mellanplan eller källaren? Lade till ett par förslag i förra inlägget...
Bemby: [citat] Det blir nog kök i burspråk med lite modifieringar, då får vi det mesta som vi vill ha det:-)
mattedublin: Tack för alla svar. Det verkar som att denna delen av huset vart byggd till senare, för väggen verkar vara gipsad med reglar. I så fall så kanske det skulle gå. Men, det är ett nerprioriterat project för tillfället :)
lillanutten: Med den möbleringen känns det ju mer logiskt att ha dörren där den är inritad redan, inte bakom matbordet. Väggstumpen tror jag inte kommer störa så mkt, förutsatt att den inte är mer än några dm lång. Däremot skulle jag nog ha kvar lite mer av väggen på högra sidan, där soffan är inritad, för den ser väldigt inträngd ut i hörnan, det är ett ganska svårmöblerat rum
Demmpa: Ska väggen gå tvärs balkarna eller parallellt mellan två balkar? Tvärs: Sätt en regel dikt under balkarna, en på golvet, sätt stående mellan dessa. Ta sen en regel upp mot spontade taket, sätt stående reglar mellan regeln i taket och den under balkarna.
BirgitS: Vilket våningsplan är det som du vill ändra? Hur hänger ritningen med de olikfärgade ringarna ihop med ritningarna till höger som verkar ha en annan storlek? Ser inte heller till någon trappa? Men enligt sektionsritningen till höger är det en bärande hjärtvägg på souterrängplanet och troligen även på planet ovanför. När det är under marknivå finns det även väggar som är
Kane: [citat] Är det tekniskt möjligt att flytta kök i en lägenhet från 1990-talet så långt?
BirgitS: [citat] Det är skillnad på bärande (bär upp taket, takstolar, bjälklag) och stabiliserande (t.ex. håller ihop ytterväggarna). Den skulle kunna vara bärande om det finns en längsgående balk (i garagetaket, i bjälklaget eller på vinden) som vilar på väggen men spännvidden är ju inte så stor så det borde inte behövas. Tänk på att du faktiskt har samma yta efter att ha tagit bort
lillanutten: Ni verkar själva ha ratat ert eget planlösningsförslag, så min input blir följande. Jag tror det är dumt att hänga upp sig på hur stora ytor, det är bättre att tänka på vad man vill ha ut av de olika ytorna i form av funktioner. Ni verkar väldigt säkra på att allt ska vara gigantiskt, men det finns andra sätt att skapa wow-känsla och rymd. Angående det som BirgitS skriver om
Mellanbarn: Verkar som hela familjen ska passera master bedroom för att duscha, inte premium enligt mig. Sen skulle jag nog förvänta mig att kunna gå direkt från garaget och in.
Jonatan79: Kom ihåg att kolla så att försäkringsbolaget ersätter er vid vattenskada från tvättmaskinen om den står i ett utrymme utan golvbrunn. Kan bli dyrt annars…
Isabellaa: [citat] [ [citat] Det har du rätt i. Tror vi kommer testa oss fram lite för jag tycker det är omöjligt att veta vad jag gillar mest nu på en ritning. Man kanske vill möblera om efter några år tex så då är det kanske bra att ha plats för tv på två väggar. QUOTE="BirgitS, post: 4805465, member: 155688"]Det är ju mer välkomnande att inte mötas av en soffrygg. Men byter man ut
BirgitS: Här är en bra broschyr om tillgänglighetskrav: https://www.nacka.se/49835a/globalassets/boende-miljo/dokument/bygga/ovriga-dokument/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf du skulle kunna kolla om det går att spegelvända tillbyggnadens övre plan så att trappan kommer längs nedre väggen samt då låta folk gå in och ut under trappan där nere. Då kan man få en hel köksvägg i övre delen,
lillanutten: Såhär hade jag gjort, tycker dörren hamnar minst i vägen där och hela trapphuset uppåt blir till övre lgh. [bild]
Bemby: [citat] Ja det kanske du har rätt i, att man ser uppfarten genom burspråket. Ska testa att rita ett sånt förslag igen och se över siktlinjerna :-)