Vi vill bygga ut vår sommarstuga som i nuläget är på 65 kvm. Vi önskar bygga ut ca 40-45 kvm och i vinkel mot altandelen. Se rödmarkerat på ritningen.
Tanken är att det skall bli två sovrum á ca 10 kvm samt en matsal om ca 20 kvm. (matsal till höger på ritningen).
Eftersom vi bygger på altanen utanför köket innebär det att vi bygger för altandörren som istället blir en innerdörr till ett av sovrummen. Det finns inga andra fönster (i det relativt lilla köket) och vi skulle nu behöva lite tips på hur och var vi kan få in ett fönster i köksdelen. Kostnad för att öppna för nytt fönster?
Väggen ut mot matsalen kommer att rivas och därmed skapas det mycket ljus in till en gamla delen. Dock vill man kanske kunna öppna ett fönster och vädra i köksdelen. Förslag välkomnas.
Vidare försvinner altanen utanför köket och vi önskar även förslag på hur vi snyggast kan få till en altan vid sidan om sovrummen.
Stort tack på förhand!
Tanken är att det skall bli två sovrum á ca 10 kvm samt en matsal om ca 20 kvm. (matsal till höger på ritningen).
Eftersom vi bygger på altanen utanför köket innebär det att vi bygger för altandörren som istället blir en innerdörr till ett av sovrummen. Det finns inga andra fönster (i det relativt lilla köket) och vi skulle nu behöva lite tips på hur och var vi kan få in ett fönster i köksdelen. Kostnad för att öppna för nytt fönster?
Väggen ut mot matsalen kommer att rivas och därmed skapas det mycket ljus in till en gamla delen. Dock vill man kanske kunna öppna ett fönster och vädra i köksdelen. Förslag välkomnas.
Vidare försvinner altanen utanför köket och vi önskar även förslag på hur vi snyggast kan få till en altan vid sidan om sovrummen.
Stort tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är kanske fastighetsgränserna, utsikt osv som får er att vilja bygga ut enligt er skiss, men det ser ut att göra kök och framför allt matplatsen mörk och tråkig. Det kan också vara svårt att få till taket snyggt. Att ta upp ett fönster över diskhon är en liten åtgärd som lär försvinna i den totala kostnaden.
Så som förslaget är ritat blir matsalen en lång och tråkig gränd som inte riktigt sitter ihop med huset känns det som.
jag vände helt enkelt på matsal kontra sovrummen, men är lite rädd att det kanske tar för mkt ljus, men såhär blir det åtminstone öppnare mellan befintligt hus och matsalsdel.
sen hade det varit bra även med fasadritningar, för precis som föregående skrev tror jag det kan bli svårt att få till bra med taklutningar osv på ett snyggt sätt, och även fönstersättning så det stämmer bra med befintlig byggnad.
jag vände helt enkelt på matsal kontra sovrummen, men är lite rädd att det kanske tar för mkt ljus, men såhär blir det åtminstone öppnare mellan befintligt hus och matsalsdel.
sen hade det varit bra även med fasadritningar, för precis som föregående skrev tror jag det kan bli svårt att få till bra med taklutningar osv på ett snyggt sätt, och även fönstersättning så det stämmer bra med befintlig byggnad.
Vill även tillägga att i ett hus med 5 sovrum hade jag nog funderat över att skaffa åtminstone en toalett extra och se över om köket kan göras större… det gjorde mannens familj i sitt sommarhus förra året när de gjorde en tillbyggnad och nu känner vi äntligen att vi kan vara ”alla” där igen (blir för oss 6 vuxna och 3 barn i dagsläget), innan dess var det väldigt begränsande öven om sovplatser fanns för alla.
Just det, finns ju inte så många ytor att ta upp fönster, men kanske över vasken kan vara ett alternativ? Skulle säga att det inte är något jättestort ingrepp när ni ändå ska göra en rejäl tillbyggnad. Antar nästan att det är trähus, men både stomme och fasadmaterial spelar såklart roll när man bedömer pris. Tyvärr kan jag inte uppskatta vad det skulle kosta (även om jag skulle veta det).
L lillanutten skrev:Vill även tillägga att i ett hus med 5 sovrum hade jag nog funderat över att skaffa åtminstone en toalett extra och se över om köket kan göras större… det gjorde mannens familj i sitt sommarhus förra året när de gjorde en tillbyggnad och nu känner vi äntligen att vi kan vara ”alla” där igen (blir för oss 6 vuxna och 3 barn i dagsläget), innan dess var det väldigt begränsande öven om sovplatser fanns för alla.
Stort tack Lillanutten! Du har rätt i att matsalen enligt vår skiss blir väldigt avlång men samtidigt får vi in många fönster på ena långsidan ut mot gatan/väst. Vi får fundera ett varv till och kanske din idé inte är tokig alls. Jag bifogar här fasadritningarna samt exempelbild på tak. Vi tänkte oss ett sadeltak bör bli snyggast här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
