Rund_skruvad
Rund_skruvad: Tanken är tom. Tack Tag_H
3 svar · 1,7k läst
C
Custom: Fick en VVM300 installerad i november 2008, har funkat kanon i vinter. Men nu när det börjar vara varmt ute så går framledningstemperaturen på varmvattnet ner till 25 grader ungefär, händer nån gång då och då... Vi har inte kopplat till någon värmepump än utan det ligger på framtiden, tycker ju att vi borde kunna få varmvatten året runt utan det. Någon som har varit med om
0 svar · 1,6k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: [citat] Det lär ju bli ännu mer lönsamt om man får 60% av kostnaden betalda av staten. Nytt bidrag verkar ju vara på G http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/solenergi/article533368.ece
18 svar · 7,7k läst
Fotografen
Fotografen: Betalade tre laxar plus moms för att bli av med min tank, tog 25 minuter. Verkar vara en hygglig förtjänst.
8 svar · 8,7k läst
J
Johan_1: Nu e det fixat, hade garanti kvar så en servicekille kom o kollade. Det var utegivaren som strejkade.
3 svar · 7,3k läst
prototypen
prototypen: Pannan är inte "konverterbar" men den går säkert att byta ut mot en luft/vatten värmepump. Protte
1 svar · 1,7k läst
lars_
lars_: Hejsan! Har man funderingar vad som gäller för oljetank så är det bara att kontakta swedack, ett urklipp från deras hemsida : Kontrollorgan för cisterner/oljetankar SWEDAC ackrediterar kontrollorgan för cisterner, t ex en oljetank. Bedömningen sker mot standarden SS EN ISO/IEC 17020. För mer information, ring SWEDAC tel. 033-17 77 00. Så här söker du efter ackrediterade företag som
14 svar · 10,4k läst
Fotografen
Fotografen: Den drar mer ström men behöver inte gå lika länge så elräkningen blir densamma.
1 svar · 1,6k läst
T
Tovan: Jag tackar för allas bidrag. Med hjälp av era siffror skapade jag en serie som får ligga till grund för mina egna beräkningar. Jag får se i höst hur utfallet blir för mig.
6 svar · 11,8k läst
·
slaskman
slaskman: Så var min med, det var brott på givarkabeln, då ställer den sig på 25 grader ut. Finns det inga lampor som vrnar för kassa givare ?
3 svar · 3,1k läst
D
Danne031: Trycket har nog inte med pannan att göra, har du egen brunn och en hydrofor någonstans? Leta efter inkommande vatten och följ slangen så sitter den på vägen.
1 svar · 1,7k läst
·
R
rolanpe: Jag har själv ett likadant oljefilter och alltid undrat varför det bara finns några mm olja i filtrets botten. Tydligen fungerar min brännare (BEO 10V) och jag har även en "burk" vid pannan sedan jag bytade utomhustanken. Numera har jag endast ett oljerör och denna burken skall tydligen utjämna något tryck eller...? Problemet är att då brännaren varit avstängd den tid (kanske 10-15
4 svar · 19,7k läst
·
M
-MH-: Ja, att jag inte tänkte på kontaktor. Funderade på om man kunde styra effektvakten istället med någon ingång, har slängt iväg frågan till tillverkaren. Effektvakten strävar eter att värma upp vattnet till 55 grader och bränner på full effekt., men då slår man ifrån med kontaktorn när innetempern är lagom. Betyder att man switchar 9kW fram och tillbaka hela tiden, iställlet för
4 svar · 4,5k läst
D
Danne031: 1 arbetsdag 8 timmar 500kr/tim = 4000 kr och det är ganska högt räknat 2-4000kr i material Säg 10.000 för en dyr installation.
2 svar · 12,4k läst
zappafan
zappafan: Det är ju bra det går lite kwh, men kom ihåg man måste ju leva åxå...:rolleyes:
50 svar · 18,1k läst
P
PX-21: Det var nog min uträkningsom vart lite hembränd:p...Men nog puttras det x-tra i stugorna ändå så här i jultid;) Mvh
13 svar · 1,5k läst
B
BAS: Något annat som ofta går sönder är kontaktorerna. De blir brända och fungerar sen inte som de ska. Du borde även avveckla el-driften. Det är oerhört dålig ekonomi i elpatroner i oljepanna. Värmeförlusterna är extra stora då.
3 svar · 3,9k läst
·
prototypen
prototypen: Om det då är -30 ute, så shuntar man ut 80 grader då? (högtemp) Protte
6 svar · 3,0k läst
B
basshunter: Nej, snöflingan blir ca 10-11 grader hos mig. Nej, bilen får stå utomhus.
2 svar · 3,0k läst
J
JoeHill: Jodå, visst var det ventilen som var problemet för mig också,köpte en på Rinkabyrör för 137 kr plus frakt totalt 265, trångt som f...n att byta men allt ok nu.
12 svar · 5,0k läst
Staffans2000
Staffans2000: Allt spilloljesöl är borta, varför: han eldar nu med pellets. alloljebrännaren köpte han av en gentleman från skåne: sannorlikt denne. http://www.blocket.se/vi/14809604.htm?ca=15_s den funkade inte bra. Däremot har han investera i en alloljebrennare från hissingen för att värma upp sin maskinhall. Den fungerar dock utmärkt. men priset var ca: 50 000. P.S. Skånebrännarna är enligt
20 svar · 35,4k läst
tompas11
tompas11: Visst fotocellen kan vara fäst på olika sätt beroende typ av brännare. På vissa typer så sitter den med två små skruvar och på andra (oftast äldre typer) är den bara instucken i ett hål. Är det sedan fråga om en gammal brännare, så behöver man inte ta bort någon kåpa heller. Men dessa gamla brännare är nog sällsynta idag, de flesta nyare brännare är försedda med en kåpa
14 svar · 9,0k läst
prototypen
prototypen: Jag har skurit ut en tank med tigersåg och en med (gas)skärbrännare. ska jag skära en till så blir det med skärbrännare, men tanken ska vara rengjord och ventilerad. Protte
12 svar · 14,3k läst
M
mikkes: Tack för tipsen och hjälpen.
2 svar · 4,0k läst
M
Mats: Så sant som det är sagt. Har dock lyckats få in en riktig fullträff. 98-03 med fast pris hela vägen. Vart riktigt bra pris på slutet :)
3 svar · 3,1k läst
G
Granville: Tack Jonas för svaret! Nu sitter det dock en hypermodern bergvärmepump där i stället, så problemet är löst :)
2 svar · 19,7k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: vet du att den inte redan är sandfylld? Alt. 1. Gör ingenting. Det låter osannorlikt att ett avgrundslikt hål plötsligt slukar allt ovangjord. Om tanken hinner rosta sönder medan ni äger huset lär nog marken sjunka "pö om pö". Alt. 2. Leta upp tanken och titta in. Den kanske redan har "sanerat" sig själv genom rosthål där olja runnit ut och vatten runnit in. Om inte, sanera den
7 svar · 17,1k läst
H
holmertz: Låter inte som om det är någon "vanlig" villapanna. Kanske är det en större oljepanna för flerfamiljshus? I princip kan man koppla en vedförugn till en oljepanna men en vanlig villa-oljepanna har för klent dimensionerade rökgaskanaler för att kunna ta tillvara på värmen från vedeldning.Om det här är en större oljepanna så skulle kanske en vedförugn fungera. Finns det ingen
1 svar · 4,7k läst
L
lordi: Litet inlägg bara. Har man ett nyare oljefilter så är det förkastligt att försöka göra rent det. Det är bara att stoppa i ett nytt. Samma sak gäller med oljemunstycket. Då får man det bästa resultatet. Man gör ju inte rent bränslefiltret på bilen och stoppar tillbaks det igen.
6 svar · 8,4k läst
saturnus
saturnus: pocketböckerna kanske innehåller värdefulla tips om hur man minskar sin oljeförbrukning:rolleyes: Det kommer nog ytterligare skatt på andra värmekällor, vad det lider.
7 svar · 5,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.