B
betula: Vanlig eldningsolja Eo1 brukar ha ett värmevärde på 9,963 kWh/liter. Sen har pannan en verkningsgard som i bästa fall kommer upp i 90%, ofta lägre.
3 svar · 29,4k läst
M
MrKarlsson: Hej. En tanke som slår mig är att du kanske skulle kunna ha en acctank med elpatron och vvb eller slinga. Vad jag förstått har du vattenburen värme och funderar på att senare göra något åt värmesystemet. Då borde detta vara ett alternativ, eftersom det finns många olika system som laddar mot en acctank. Kanske är det så att en dockningsbar elpanna har samma möjligheter? Håller
6 svar · 8,7k läst
L
lordi: Troligtvis så har man eldat med koks/kol, alternativt ved, innan oljepannan installerades. Så var fallet i mitt hus, som är från 36. Oljepannan sattes in i början på 60-talet, och byttes sedan ut till fjärrvärme i början på 80-talet
2 svar · 6,6k läst
P
Per Morris: Har hittat det nu... det var en fas säkring...
1 svar · 4,8k läst
Staffans2000
Staffans2000: Ja. Den blir för fet.
14 svar · 11,9k läst
S
stigerud: Jag har löst det, det var kalkbeläggningar i röret som går genom pannan. Tack till alla för hjälpen.
7 svar · 9,3k läst
v-g
v-g: Man blir också smalare av att inte ha så varmt inomhus. Verkar inte funka på mig iaf :D Pelletsbrännaren är en bra idé!
18 svar · 11,4k läst
R
Radbandet: Tack för svaret. Jag har kommit fram till ungefär detsamma efter att konsulterat tillverkaren av pannan (NIBE) och har nu byggt en friskluftskanal som går i innertaket till utrymme där pannan står. Dessutom kommer jag ha öppningar i "dörren" till pannrummet. Det senare är dessutom ett krav vid gasinstallationer. Storleken på friskluftsintaget ska vara detsamma som öppningen i skorsten,
2 svar · 8,3k läst
I
imported_Byggaren: Det var totalstopp i silen på sugledningen. Bottenventilen satt monterad på ett stålrör och med ett avstånd på en halvmeter från tanktopp till tak fick vi böja röret för att få upp den. Sen blev det nytt kopparrör som rätades ut efterhand som det sänktes ner. Den tidigare bottenventilen (med kula) återmonterades, men utan silen. (Den behövs inte, det finns ett filter före
6 svar · 9,0k läst
V
vedeldaren: Komfort/spartemp är de som du ställer in på ryttarna på klockan. Dag/natt temp = sol/måne på regulatorn
1 svar · 7,0k läst
K
kakelmannen: Använder folk fortfarande olja är det inte enklare med elpatron när oljan är så dyr. Eller vad är det som avgör att man fortsätter använda oljan, det kostar ju en del med service och sådant samt att hålla koll på förbrukningen med rätt inställningar etc. Jag är bara nyfiken och ej insatt. Har själv en oljepanna från 97 som jag körde slut på oljan (ca 1 kub) som gick åt på
8 svar · 6,2k läst
H
Henkka70: Huvudsäkringarna är på 16a,har inte värmepump.När vi flyttade in för fyra år sen så gick det säkringar på löpande band. Gick från 6 till 10 säkringar och sen dess har det hållt.Ska ha hit en elektriker om ett par månader för fixa lite i köket,han får kolla upp detta samtidigt.Hehe.. tanten som bodde här innan hade inte mycket elgrejer direkt,vi har
4 svar · 8,8k läst
Staffans2000
Staffans2000: N.B. "Elpannor har alltid 100%verkningsgrad oberoende av ålder. Mitt tips: Skaffa en ackumulatortank med elpatron så gör du två flugor på smällen.
7 svar · 9,7k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] En mycket riktig kommentar, ett livsfarligt tilltag !!!
17 svar · 8,6k läst
prototypen
prototypen: Men är det någon prisskillnad idag om villaoljan kostar 11 kronor litern? Protte
10 svar · 10,9k läst
A
axell: "Felet" vara nog helt enkelt att jag inte visste hur man skulle göra för att få igång den igen...
7 svar · 8,3k läst
A
axell: OK jag misstänkte det. Då får jag prova det. Det börjar bli lite kyligt nu...
2 svar · 7,9k läst
B
bumper: Hej igen. Beställde dessa. Dock lite ovanligt med förskottsbetalning.
6 svar · 20,6k läst
tompas11
tompas11: Ju högre temperatur du har desto högre blir värmeförlusterna, så visst går det åt mer olja för att hålla 90 grader än 40 grader. Dessutom bör du hålla minimum 70 grader i pannan för att undvika att det bildas kondens i pannan.
1 svar · 7,0k läst
R
Roger Spontare: [citat] Tack för ett gott skratt! :D Ontopic:Nej, det är ingen mening för oljeeldningens skull.
2 svar · 7,8k läst
S
imported_Byggaren: [citat] Tankmätaren kan du inte lita på förrän du kört tanken tom första gången och knappt sen heller. Det finns därtill flera olika sorters oljenivåmätare. Den bästa (och enklaste) är ett rör som sitter på sidan av tanken och fungerar som ett komminucerande kärl. Lika högt som oljan står i röret, lika mycket olja finns i tanken. Men skulle röret gå isönder, antingen det är
39 svar · 17,4k läst
P
Pellets_Paddington: Min 80-tals panna väger 310 kg och jag tror det är där ungefär du ligger...
7 svar · 23,4k läst
H
holmertz: [citat] Det är en bra och billig lösning. Ska det bli annat än en tillfällig lösning är det bäst att byta ut Rusta-pumpen mot en modern och effektiv luftvärmepump. En självmontage pump från Rusta passar nog till garage, gäststugor och liknande. Ska man värma upp bostaden så lönar det sig inte att montera en lågprispump utan då är det riktiga grejor som krävs.
8 svar · 9,4k läst
E
elmont: Fördelen med ett "större" element är att det inte blir lika varmt, vid normal belastning kanske bara ljummet och vid hög last varmt och aldrig hett. Energimässigt har det ju ingen betydelse för energiåtgången bestäms helt av hur huset är "isolerat" och har inget med elementets storlek att göra
6 svar · 15,4k läst
Kave
Kave: Riv skorstenen om du inte skall använda den mer. Lägga ut flera tusen på en huv när skorstenen ändå vittrar sönder känns fel trist.
7 svar · 16,3k läst
Göran.W
Göran.W: Hej min första tanke när du beskriver doften är att du har glapp kontakt i elpatronen så det utväcklas värme som smälter på el kablarn. Så mitt råd är att kolla på el anslutningarna inne i el pannan. Glöm bara inte bryta strömmen först och kolla så det är ström löst. Mvh Göran
1 svar · 7,9k läst
2
2an: [citat] En kompis hade en sån i sin tidigare verkstad o den gick då fint på spillolja, Det har varit kopior av denna ute på marknaden så det kanske är dessa som haft problem... Spillolja får man inte elda utan tillstånd = man får inte.. Frityrolja från resturanger påstod en som säljer alloljebrännare därimot ska vara helt lagligt att elda men ja vet inte om det stämmer.... Kroll
10 svar · 21,6k läst
E
ebbnil: Bor i hus byggt 1945. Vi har nyligen installerat en CTC värmepanna för olja och el. Har ställt ner cirk.pumpen så mycket som möjligt - vattnet måste ju cirkulera men trots detta har jag ett störande oljud i systemet. Finns det något att göra åt detta? Kan man försöka isolera pump och det tjocka järnröret i det stora pannrummet med något för att få ner bullret. Det är inte
0 svar · 6,7k läst
A
a@westman: jag behöll plåten. ska bli botten till en båt jag och en polare bygger :-)
23 svar · 21,6k läst
Totte_S
Totte_S: Ha dock med i beräkningen att säljaren inte har samma förbrukningsprofil som ni själva. Ett ensamt par som håller låg innetemperatur och inte duschar varje dag förbrukar inte i närheten av en trebarnsfamilj med tonpringar ;-) Bara så ni inte bortser från det.
4 svar · 3,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.