Olja & El
Mattias_Edeslatt: Kolla på blocket. Där finns ibland annonser ifrn folk som demonterar pannor/tankar för rimliga pengar. Annars så kan ju alltid någon rörfirma fixa det, men de lär ta bra betalt för det. Ska du byta uppvärmning till något annat? Ofta så ingår ju demontering eller kan köpas till.
Hankie: Annars så lär ju huset stiga i värde om du installerar luft/vatten, så då får du igen pengarna den vägen.
KapHilton: Det finns fler bolag som säljer vindkrafts andelar, tex PRIVAT - Dala Kraft AB eller www.falkenberg-energi.se dessa har lite fler valmöjligheter jämfört med bl.a. o2 tror jag.
T&H: [citat] Skall själv välja en elpanna som jag i framtiden skall kunna docka med en värmepump. Mitt hus är på 91kvm i 1½-plan. Får jag fråga vilken modell ni valde och om ni skall köpa den från en firma i Blekinge? Vill gärna få lite tips om var jag skall börja leta.
krille78: Är det en gammal panna bör man inte köra med låg temp. då kortar du livsländen, sen hänger det på ifall du har en beredare eller vv-slinga i pannan.
lordi: Det kan också vara så att påfyllningsventilen inte håller tätt och det fyller på vatten i systemet hela tiden. Prova att dra åt den lite till. Om systemet är uppvärmt och man har normalt tryck och det fortsätter att stiga är detta ett vanligt fel. Ett annat scenario är att varmvattenberedaren/slingan i pannan är trasig och att det fyller på vatten den vägen, men vi ska inte "måla
lordi: Jepp, om du lyser på fotocellen så tror brännaren att det redan är tänt. Ska man "lura" fotocellen så ska man hålla den i en knuten hand så den inte får ngt ljus alls, sen när brännaren startar så släpper man den. Men jag skulle börja med att byta filter och munstycke. Det vanligaste felet brukar ligga där. Funkar det inte då, så får man leta vidare, och kanske kolla trycket på
lordi: Har varit borta från forumet ett tag... visst finns det förvärmare i moderna oljebrännare. Oljan passerar igenom den på sin väg till munstycket. Alltså munstycket är monterat direkt på förvärmarröret. Fick faktiskt byta en igenkorkad förvärmare senast idag.. Så kan det gå när folk kör utan filter.. Daryl --- Har servicekillen mätt trycket på pumpen? Kanske den börjar bli
svante.a: Observera att oljetankar ska besiktas med jämna mellanrum oavsett om det är olja i dom eller ej. det betyder kostnad och så småningom också att den inte blir godkänd. Släng ut den. det gjorde jag. Med en bra tigersåg och ett gäng blad så är det gjort på ett par timmar. se till att tömma den först. Trodde min var tom men fick slanga ut 150 liter. skaffa pump. åker ni den sen till
prototypen: Tänk dig att du inte använder en droppe varmvatten och shunten står helt stängd på sommaren så har alla uppvärmningssystem med varmvattenlagring 0% verkningsgrad, all tillförd energi går till förlusterna. Prototypen
annjo: En likvärdig cirkulationspump ,dvs en från 1979, som fungerar kanske skulle vara värd/kosta 50 spänn så det käns som småpotatis. Du kan aldrig kräva säljarna på en helt ny.
frav: Japp! Ibland kan det vara enkelt! Bara man känner till hur det funkar. En service kan säkert vara på sin plats, jag skall kontakta den firma som installerat pannan. Tack för hjälpen!
Linjemontoren: bli självförsörjande kanske :)? va tror ni? Hembränd el från villapannan - Ny Teknik
Eldar med RME: Hej, På sajten Bioenergiportalen.se finns mycket information om RME och FAME. Det finns även en omfattande rapport som innehåller produktionskostnadsberäkningar. Tolkar jag siffrorna rätt så bedömer rapporten att priset på RME kan hamna runt 8 kr/liter om vi får upp produktionvolymen (inklusive råvarukostnad, produktionskostnad, handelsmarginal och moms) vilket förutsätter fortsatt
prototypen: Ytan är ju större på en tank så den behöver mera isolering för att hålla samma förlust, men det är ingen skillnad på en elpanna och en acctankmed elpatron rent tekniskt bara att acctanken innehåller så mycket mera vatten. Fördelen med tank är att man kan sätta effektvakt som kopplar bort värmen om andra saker behöver el (spis, tvätt mm) utan att temperaturen sjunker så mycket,
prototypen: Troligtvis har ett eller flera av elementen i elpatronerna gått sönder av ålder. Det är bara 4 kW som är hela, eventuellt är resen bortkopplade. Prototypen
JanneT5: Köpte två nya rumtermostater till elvärmen i huset efterssom de gammla var fula och jag ville ha indikering när elen var på eller inte. Hittade denna av märket "koppla" på jula: http://www.jula.se/Butik/assets/product_images/stora/419006_c.jpg?OrderId=750291437& Info: http://www.jula.se/Butik/default.asp?OrderId=750291437&dept_id=SE-419 Måste starkt avråda köp av denna
LinaoMarkus: I enfamiljshus där duschar används frekvent har jag inte hört talas om fall av legionella annat än i fantasin.
Bergabo: Någon som har erfarenhet av Nobös Sparpaneler i kombination med Orion 512? Har, i släkten, ett ca 30 år gammalt hus där radiatorerna börjar ge sig. Funderar på om detta är ett bra / bekvämt / rimlig kostnad alternativ. Bergabo
Pege_10: Men dessa pumpar är förvånansvärt bra!! Till er här på oljesidan. Vi har en frånluftspump, och är mycket nöjda. Alla pratar uppvärmning??....vad är problemet. Kör på pump. Jag tror inte oljan blir billigare. Möjligtvis ved kan konkurrera, men den värmer många gånger om innan den värmer. Bodde precis som du i lägenhet, och med direktverkande el. Jag höll på att bli tokig på
kloka_elin: Vi hade tänkt elda upp oljan, men en vacker dag ringde det på dörren helt utan förvarning och på kvällen var fjärrvärmen inkopplad och oljan urkopplad, så det hanns liksom inte med. Nu har det i alla fall löst sig, oljan är borta. Om det var en usel affär för oss vet jag inte, men det är skönt att slippa skiten. Återstår bara att forsla bort tank och panna... Ska leja ut det
cx: Läste för ett tag sedan här på forumet om någon som hade monterat en handukstork på toaletten och skippat el-radiatorn. Hittar inte det ionlägget nu, men tror ni att det funkar? Ska snart kakla om toaletten och ser gärna att jag slipper sätta upp elementet igen... Toan är ca 5 m2. Hur hög effekt bör det vara på torken. Hur blir reultatet rent ekonomiskt?
bergholm: Jag försöker ta reda på vilken verkningsgrad min förra kombipanna har. Det är en Norah 1500 från -59. Om det inte är någon som vet exakt kanske någon vet var jag kan läsa av uppgifterna på pannan eller någon annanstans? Tack på förhand!
lordi: Troligtvis har du fått en massa skräp från botten på tanken. Byt filter och munstycke. Du kan behöva lufta pumpen efteråt för att få den att suga olja.
MMR: En liten uppdatering, jag postade samma fråga i El-forumet med lite snabbare respons. (http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=5313) och tackar för alla svar i båda trådarna. Jag köpte 32-4128 som nu verkar vara utgången, den är ju snarlik 36-1903 (som i en annan tråd om termostater fått kritik för att hålla värmen dåligt). Det funkade klockrent att ersätta den gamla manuella
Poggan: Jag har fått ett pris på 3500:-, då tömmer han tanken (en skvätt kvar bara), kapar ner den, å fraktar bort eländet. Gbg-området. Tycker jag är billigt.....
gaia: Ja, då är det faktiskt tid att titta efter en ny eller bättre begagnat panna .... kanske någon som installerar bergvärme har en bra packet till salu på Blocket? Ibland kan man ha tur ;). Om det blir panik så kan du alltid hålla värmen med kakelugnar och köpa en enkel varmvattenberedare som går på el i värsta fall ;). Som jag redan skrev - akta dej för kombipannor om du vill elda med
Poggan: Håller med jocke, begär fler offerter, å pressa på lite på dem olika. DItt val är säkert riktigt gällande pannan, vi sitter i liknande situation, gammal panna som skall bytas ut, inst. av pellets/luftvatten etc, räknas inte hem på många många år, då huset är litet och välisolerat, då vi heller inte vill ha det FÖR varmt. Visst skall man eg inte inskränka sig bara på elpanna,
Saxpy: Hejsan, undrar om någon har provat/hittat trådlösa termostater för direktel? Har lite äldre radiatorer för 400V som jag skulle vilja koppla på en rumstermostat utan att behöva dra en massa kablar. Siemens har ju ett trådlöst system men då måste man ju byta radiatorerna och det vill jag helst undvika.