Hej,
har en gammal el/olje-panna, Diom 20-hundra. Den ska enligt utsago kunna leverera 15kw med el. Men enligt indikatorerna så kan jag max få den att leverera 5kw (se bild). Detta innebär att oljebrännaren måste gå då och då för att hålla tempen i pannan.

Jag vill avveckla oljeeldningen, men som läget är nu går det inte.

Någon som vet vad detta kan bero på? kan det vara någon säkring eller liknande?
 
  • CIMG0192.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är inte så enkelt att glödlamporna som indikerar effekten gått sönder?
En annan sak är termostaten, brukar ibland vara lite lustiga konstruktioner som fördröjer tilslag av effekten med bimetall-relä i termostaten m.m. lätt hänt att det går sönder.
 
Göran.W
Hej där sitter en belastningsvakt i pannan.
Om du skruvar av plåten på framsidan så sitter där inställningen till belastningsvakten.
 
Något annat som ofta går sönder är kontaktorerna. De blir brända och fungerar sen inte som de ska.
Du borde även avveckla el-driften. Det är oerhört dålig ekonomi i elpatroner i oljepanna. Värmeförlusterna är extra stora då.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.