W
Wingburken: Måla pinnstolar var mitt coronaprojekt. Jag upptäckte ganska snabbt att pinnstolar har en faslig mängd pinnar och det var inte så kul i längden. Jag tog bort mycket av den gamla färgen med en värmepistol, skrapa, slippapper, slipmaskin och blod svett och tårar. Det gick ju inte att bli av med allt så det gäller att vara pragmatisk och nöjd med det som går. Målandet som jag sett fram
7 svar · 9,8k läst
I
ivp: Blev mycket snyggare när jag tog in dem ordentligt, 18mm. [bild]
7 svar · 4,9k läst
·
C
Chentin: [citat] Det finns ett till salu i Värnamo. 14 fot. 10.000:- Det är väl ungefär vad det skulle kosta att bygga ett själv. Fast det är ju något visst med själva grejen att just bygga det själv. En idé jag har otroligt svårt att släppa - trots att jag inte har tid till det.
24 svar · 14,5k läst
·
nanowire
nanowire: Det gör jag, både bilder och UNHCR (y):giggle:
5 svar · 1,7k läst
·
Frustrator
Frustrator: [citat] Om du vill sälja finns det ett underforum som heter Säljes, posta där istället.
1 svar · 1,1k läst
F
F_man: Såhär gjorde man i Mockfjärd för åtminstone 50 år sedan (möjligtvis äldre än så, vi tog den från ett gammalt uthus). Furu i skivan, svårt att säga vad benen är av, men jag gissar gran (eftersom man alltid tog det till gärdesgårdar), en fungerar säkert också bra, men det växer inte så mycket här. 4 meter bänk ungefär, med tre sådana fästen. [bild] [bild]
4 svar · 2,4k läst
·
Jokmok
Jokmok: [citat] Japp, jag gjorde en mall av en bit plywood med rätt radie. Gjorde som du, la mallen och sen sågade grovt bort material med japansåg. Sen körde jag faktiskt en aning ”climb cut”, typ nån millimeter för att få bort ”änden”. Vet ju att det inte är att rekommendera men jag kände inte alls någon tendens till att fräsen började vandra eller annat obehagligt. Kanske är
5 svar · 4,4k läst
·
K
kniv: Kör Odies hårdvaxolja på skärbrädor och ekplank, blir en lite mattare yta och upplever inte att de gulnar likt du beskriver att Osmo verkar göra. Bästa tipset än ändå att alltid testa på undersidan först så ser du hur det blir
12 svar · 4,4k läst
·
SamiHus
SamiHus: Brödkavel? Finns ju varianter med silikon också. :cool:
4 svar · 2,1k läst
SamiHus
SamiHus: Bosch har faktiskt helt godkända satser med flera fräsar till bra priser, kika på amazon. Kina fräsarna brukar inte ens vara så vassa att man kan skära sig på dom och sedan är stålet gissningsvis inte av samma kvalitet. satsen med 15 st för 581:- (8mm skaft) har både den med kullager uppe och nere. Jag har den och är nöjd. Finns en större sats också.
4 svar · 1,6k läst
Jiji
Jiji: Börja med räcket och allt som är löst. Du ser vad du kan skruva bort efterhand. Om plattorna i botten går att ta loss när madrassen är borta är det ju lämpligt att ta bort dem. Sedan är det ju själva stommen och då kanske stegen är smidig att ta bort. Du behöver någon form av trappstege så att du kommer åt och det är nog bra att vara två så att du inte råkar tappa någon del
8 svar · 2,4k läst
·
Workingclasshero
Workingclasshero: Men en Ifån kan du scanna den befintligs och lämna iväg till någon med 3d printer
1 svar · 882 läst
P
Pysslarn: Sådana gångjärn går att köpa åtminstone på utländska siter, t ex: https://htheophile.com/catalog/olive-knuckle-hinges/ [bild] Kromad eller förnicklad variant här, bild från nätet. Googla olive hinges eller olive knuckle hinges så hittar du. För att få lika behöver du kanske byta alla. //Ronnie
2 svar · 2,0k läst
·
AXS
AXS: [citat] [citat] I det röda fallet var det lätt då soffan var i moduler, tog helt enkelt bort en modul och flyttade in armstödet. Fick ta bort några fästen med, men var lätt att kopiera andra sidan. Den delade soffan användes fram tills för en vecka sedan, märkte inte alls av lagningen. Nu är dynorna omsydda och ligger i en platsbyggd soffa i sommarhuset.
20 svar · 8,1k läst
·
Daniel_N
Daniel_N: [citat] Kör!
5 svar · 1,9k läst
M
MayaLisa: [citat] [bild] [citat] Kom på nu att jag visst gjorde en manick i fjol då jag gjorde samma projekt. Så här ser den ut. Funkar hyfsat...
12 svar · 13,2k läst
·
Anton.Chamera
Anton.Chamera: Hej! Vi hittade några pinnstolar på vinden i vår nyinköpta gårdsfastighet som vi tycker är fina, dock är sitsarna något slitna och jag skulle vilja byta ut dom. Jag har 2 funderingar 1. Lämpligt materialval - det ser ut som någon typ av plywood? 2. Orginalsitsarna har en lätt skålning, hur får man till en sån på enklast sätt? Tacksam för råd och ideer! :)
0 svar · 2,0k läst
·
O
onetrickpony: Madrassen var ingen höjdare. Naturlatex, vilket skit att sova på. Lånade ut den till min gamla pappa i några veckor så nu är madrassen svettfläckig eller nedpissad. Bara slänga skiten då eller kan man använda den till något annat? Typ skära ut bitar och sälja?
17 svar · 8,8k läst
·
PeterFalun
PeterFalun: spana på nåtning av båtdäck eller liknande
2 svar · 1,4k läst
H
Hans Edström: Testar mig fram nu. Båtlack känns som en bra kandidat
2 svar · 2,2k läst
J
johan_81: Jag var i samma situation fast tvärt om för några år sedan, ville måla ett picknickbord med Trebitt Oljelasyr, men hade läst på burken att den var olämplig till trädgårdsmöbler. Hursom, jag ställde frågan till Jotuns kundtjänst varför Trebitt oljelasyr inte skulle användas till trädgårdsmöbler och svaret var att den torkade långsamt och att ytan blev klibbig om man lade på
7 svar · 6,9k läst
·
P
Pysslarn: Det kommer att röra sig och det kommer inte att bli bra. Tyvärr. Utifrån säsongsrörelser av massivträ är det här bordet dessvärre ett kardinalfel och förr eller senare kommer man på ett eller annat sätt se konsekvenserna av det. Att du har använt både kex och domino (vilket känns lite udda i sig) är inga garantier; träets rörelser med varierande fuktkvot tar inga hänsyn till
4 svar · 3,1k läst
·
Azze80
Azze80: [citat] har du ngn bild på hela foten? Sågade du ut en bottenplatta och byggde en låda för hjulen som du sen fyllde eller?
9 svar · 6,8k läst
·
AvsAnnelie
AvsAnnelie: [citat] SÅ HÄR BLEV DET! Tack för alla svar!
19 svar · 20,2k läst
·
P
Pysslarn: Som jag förstod det skrev TS i sitt första inlägg att det finns en kap/ger i arsenalen så just kapandet av ämnen är nog inget problem... ;) Återstår behovet av att klyva ämnen vilket ju inte görs med kap/ger utan med maskin som handcirkelsåg, bordssåg eller lämplig handsåg. Div förslag har lagts på bordet men som jag förstår det har TS begränsade erfarenheter av snickeri och
17 svar · 3,2k läst
·
O
Octavianus: Jag har gjort mkt av almsjuka almar. Kanonvirke. Dock mkt sprickor i mitt virke så man får rata en del om det ska vara sprickfritt. Men går ju att fylla med lite epoxy tex. Här nedan gjorde jag en stor "luck" för att lägg för ett hål i golvet. [bild] [bild]
7 svar · 4,1k läst
·
K
kniv: Läs instruktionen på den olja du använt. I de flesta generella fall brukar det vara som så att man ska torka bort överflödig olja efter en liten stund eller liknande, och sedan vänta 24 h med belastning. Exempelvis Herdins köksbänksolja https://herdins.se/produkt/herdins-koksbanksolja/
1 svar · 1,6k läst
Frustrator
Frustrator: [citat] Är inte den gällande teorin att heimlaga har en yxa i va bältet, jämt? :) (Ok, ska hålla mig ot framöver)
8 svar · 6,7k läst
·
P
Pettman: Tappar som är hela brädans bredd och ca ⅓ av tjockleken borde hålla utmärkt. Brädorna i skivans tjocklek dimensioneras av hur mycket deformation du kan stå ut med och inte mot brott.
1 svar · 1,5k läst
·
S
StevieGee: Håller absolut med. Men beträffande färg, form och materialval lägger jag mig inte i. Jag är enbart tillverkare i detta fall. Det konstnärliga får frugan stå för. Bild hämtad från hennes Instagram. Ram i obehandlad furu. Hade säkerligen varit snygg i oljad ek också.
7 svar · 3,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.