Finns det någon som kan hjälpa mig?

Jag har inhandlat några stolar som jag blev sååå förtjust i. Nu undrar jag hur jag på bästa sätt fixar till dem? Jag har ingen aning om vad det är för träslag eller hur den är behandlad men det känns som om den är lackad för där skavmärkena är känns träet annorlunda. Det är även ljusare trä där det är skavmärken - betsad? Det har även blivit fläckar som av vatten, kan man åtgärda det? Har någon en aning om tillverkare så skulle det också vara kanon! Står NOHAB och ett nummer under varje stol men NOHAB är en mekanisk verkstad!?
Vintage trästol med grått tyg i ett kök, behöver renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ovansidan av en trästol med synliga åldringsmärken och slitage.
Skapa konto
Täta-vatten-skador-på-träben-av-möbel-mot-mönstrad-soffa
Skapa konto

Skulle nog kunna vara en inventarie från NOHAB, jag kan inte minnas att jag läst om någon träverkstad hos dem dock.. Men samtidigt så gjorde ju många företag "allt" på den tiden, så det kanske fanns trädetaljer på någon produkt de hade, och då kanske de även gjorde möbler till sina konferensrum... De gjorde ju järnvägsvagnar på 1800-talet, där borde det funnits en del träarbete, men så gamla är inte de där stolarna....

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Förmodligen är det så att "NOHAB" och ett serienummer (?) är en inventariemärkning.

Stolarna har antagligen inte tillverkats av Nohab utan ägts av dem. Har själv trebenta Myrsanstolar från personalmatsalen hos ett göteborgsföretag med en märkning av det slaget.
Tyvärr säger det inget om tillverkaren av dina stolar men det är bara att jaga vidare, för eller senare lär du hitta rätt.

Lycka till!
//Ronnie

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fina stolar!

C
Kan nästan svära på att stolarna är från JOC / design Karl Erik Ekselius.
En kontorsklassiker.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Samma stil och förmodligen därmed ålder och träslag, men inte identiska. Bl a är armstöden rakare på TS stolar, medan de är mer svängda i länken.

BirgitS
Hep Hep skrev:
Samma stil och förmodligen därmed ålder och träslag, men inte identiska. Bl a är armstöden rakare på TS stolar, medan de är mer svängda i länken.
Jag tycker ju att det är svårt att jämföra det mellan bilder som är tagna i olika vinklar men Bukowskis andra bild och TS:s tredje bild som båda visar närbild på armstödets ovansida som är så lika i formen, och det är en unik form, att i så fall är TS:s stolar plagiat och det är väl inte så sannolikt att Nohab har köpt in billiga kopior.

Men även på den tiden gjordes produktförändringar ibland så om stolen tillverkades under många år så kan mindre förändringar ha skett under åren.

C
BirgitS BirgitS skrev:
Men även på den tiden gjordes produktförändringar ibland så om stolen tillverkades under många år så kan mindre förändringar ha skett under åren.
Det stämmer att det inte är exakt samma stol som på din bild, men dessa stolar tillverkades i mängder av varianter och utföranden. Jag har ett par snarlika som inte är svängda alls på ytterkanten av armstödet.

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.