K
Börjar dra ihop sig till att snickra en ny låda till lådcykeln. Tänkte göra en del välvda former till den och tänkte därför inhandla 4mm plywood som jag böjer och limmar där det behövs tjockare (4 mm räcker kanske ganska långt?)

Diametern på den tajtaste böjningen kommer vara 30 cm. Övriga böjningar kommer vara med obetydliga.

Frågan är om jag ska köpa en skiva furuplywood på fina firman eller björk på byggmax? Priset är obetydligt högre på den finaste firman, men jag har ett presentkort som går ut snart där...

K Kallebo skrev:
Börjar dra ihop sig till att snickra en ny låda till lådcykeln. Tänkte göra en del välvda former till den och tänkte därför inhandla 4mm plywood som jag böjer och limmar där det behövs tjockare (4 mm räcker kanske ganska långt?)

Diametern på den tajtaste böjningen kommer vara 30 cm. Övriga böjningar kommer vara med obetydliga.

Frågan är om jag ska köpa en skiva furuplywood på fina firman eller björk på byggmax? Priset är obetydligt högre på den finaste firman, men jag har ett presentkort som går ut snart där...
Jag skulle använt presentkortet....annars blir det lätt att sådana går ut och inte används.
För böjningen i sig vet jag inte om det är ngn skillnad, men det torde gå med båda varianterna ?

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Rickard.
Hur ska du böja det?

Du kan definitivt inte böja 4mm plyfa oavsett art i 30cm ø bara sådär.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
K
Ajdå. Jag har inte funderat så mycket på hur.. tänkte kanske bygga en form för att spänna upp den mot och sedan limma på ytterligare ett lager för att behålla böjningen.

Vad jag har läst borde det inte vara så stort problem. Men man bör kanske blöta/hetta upp den först?

Funkar om du spårar plywooden men du tappar ju styrka.

/Höghus

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Rickard.
K Kallebo skrev:
Ajdå. Jag har inte funderat så mycket på hur.. tänkte kanske bygga en form för att spänna upp den mot och sedan limma på ytterligare ett lager för att behålla böjningen.

Vad jag har läst borde det inte vara så stort problem. Men man bör kanske blöta/hetta upp den först?
Det kanske kan fungera, prova!
Jag har ingen erfarenhet av att böja plyfa men 4mm är styvt och är man som jag rädd för att knäcka skivorna är man inte ens i närheten av det du ville om man bara böjer i luften.

Angående skivvalet så är antal lager i skivorna väldigt viktigt för skivans kvalité, desto mer lager desto bättre helt enkelt.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
K
I den förra lådan böjde jag 12mm standard konstruktionsplywood, men då spårade jag den och spände lite i taget med stålspännband, blötte lite halvhjärta med kallt vatten under tiden... Det sprack lite på ena änden av en 40 cm bit men gav absolut mersmak.

Ska jag lära av mina misstag skulle jag kunna spåra insidan som inte syns på den yttre plywood-skivan som jag limmar ihop så att det hamnar i mitten...

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
  • Gilla
ergonomen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.