Hej!

Håller i skrivande stund på att anpassa några Billy-bokhyllor till att stå under ett långt fönsterparti på fyra meter. Har sågat av gavlarna på höjden för att sänka höjden på hyllan till 74cm så att de får plats under fönsterfodret. Är totalt fem hyllor som nu står bredvid varandra. För att få en mer enhetlig känsla så vill jag nu lägga på en toppskiva som binder ihop alla fem (förslagsvis 2 stycken á 2 meter). Frågan är vilket material jag ska ha till skivan som sen ska målas vit? Furu? Spånskiva? Ek?

Kommer även måla om bokhyllorna så jag får samma vita nyans som toppskivan + vill passa på att spackla för alla hål som finns för hyllplan som inte kommer användas. Eftersom det blir en skarv mellan varje hylla funderar jag även på sätta fast någon slags list ovanpå dessa. Någon som har förslag på vad som kan användas?
 
Hej

Fin idé! Låter som att det kommer att bli snyggt.

Om du ändå ska måla toppskivan rekommenderar jag mdf; tacksam att måla och billigare än plywood men bättre än spånskiva som kräver m a s s o r med spackling och slipande för att se ok ut.
Om kanten bara ska vara rak kan du bandkanta med sådant där band som man strycker på före målning så behöver du inte spackla eller grunda kanten alls.

När det gäller lister för att dölja gliporna/skarvarna mellan hyllsektionerna har jag tyvärr inget konkret råd — jag skulle gjort mina egna av furu — men beroende på vilka verktyg och maskiner du har tillgång till skulle jag leta efter något som är så färdigt i format (bredd och tjocklek) som möjligt och limma på det med snabbsättande montagelim. Lämpligtvis förmålade vid montage.
Skruvar du ihop sektionerna i gavlarna kan de inte röra sig och då är det inga problem att limma en list över skarven. Listerna kommer ju inte att utsättas för några krafter så det räcker att du spänner upp dem med exempelvis bra målartejp.

Lycka till och posta gärna bilder på resultatet!
//Ronnie
 
  • Gilla
Långfarare och 1 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Hej

Fin idé! Låter som att det kommer att bli snyggt.

Om du ändå ska måla toppskivan rekommenderar jag mdf; tacksam att måla och billigare än plywood men bättre än spånskiva som kräver m a s s o r med spackling och slipande för att se ok ut.
Om kanten bara ska vara rak kan du bandkanta med sådant där band som man strycker på före målning så behöver du inte spackla eller grunda kanten alls.

När det gäller lister för att dölja gliporna/skarvarna mellan hyllsektionerna har jag tyvärr inget konkret råd — jag skulle gjort mina egna av furu — men beroende på vilka verktyg och maskiner du har tillgång till skulle jag leta efter något som är så färdigt i format (bredd och tjocklek) som möjligt och limma på det med snabbsättande montagelim. Lämpligtvis förmålade vid montage.
Skruvar du ihop sektionerna i gavlarna kan de inte röra sig och då är det inga problem att limma en list över skarven. Listerna kommer ju inte att utsättas för några krafter så det räcker att du spänner upp dem med exempelvis bra målartejp.

Lycka till och posta gärna bilder på resultatet!
//Ronnie
wow tack för att du tog dig tid med att ge så många bra förslag! Det där med bandkantning var ju smart. Är nybörjare på sånt här så verktygsförrådet är än så länge väldigt begränsat :) Har så här långt bara behövt inhandla en cirkelsåg till kapning av gavlarna och lånat en sticksåg för att ta ut hål för vägguttagen. Återkommer med bild när klart!
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Det var så lite! :)

Om du tänker använda kantbandning kan det vara vettigt att kolla lite i förväg på Youtube, här en bra:


Annars kan du bara söka på "iron on edge banding" så hittar du en hel del på tuben.

Fortsätt bara att ställa frågor om det är annat du undrar över.
//Ronnie
 
  • Gilla
Långfarare och 3 till
  • Laddar…
Tack igen för bra tips! Funderar på hur jag bäst monterar toppskivan. Tänkte först bara lägga den ovanpå då det är yta som inte kommer utsättas för någon direkt rörelse. Tänker använda det ungefär som en fönsterbräda med växter, lampor osv. Eller har du något bra tips som inte innebär att skruva fast den ovanifrån? Här är en bild på hur det ser ut just nu utan toppskiva och med de avsågade gavlarna.
 
  • Vy underifrån av en vit bänkskiva utan toppskiva med två synliga avsågade gavlar och en persons ben i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det enklaste är att skruva fast den underifrån/innifrån hyllsektionerna. Lagom långa träskruv som du drar genom förborrade hål i hyllornas egna toppskivor.

Tänk bara på att välja skruv som inte är för långa — det är lätt att man går igenom den översta toppskivan om man inte ser upp.
//Ronnie
 
  • Gilla
CecEle
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Det enklaste är att skruva fast den underifrån/innifrån hyllsektionerna. Lagom långa träskruv som du drar genom förborrade hål i hyllornas egna toppskivor.

Tänk bara på att välja skruv som inte är för långa — det är lätt att man går igenom den översta toppskivan om man inte ser upp.
//Ronnie
Toppskiva inhandlad men har lite problem med att få den att ligga jämt över alla fem bokhyllor. Problemet är dels att gavlarna inte är prick lika höga samt eftersom toppskivan består av två delar så ligger ändarna (där de möts) mot själva bokhyllans toppskiva som nu är något lägre än gavlarna. Tänker att jag löser det genom att få ner gavlarna till samma nivå. Tänkte först med hjälp av någon slags hyvel men byggvaruhus tyckte sandpapper. Några tankar kring det?
 
  • Ojämn toppskiva på vit bokhylla som inte ligger plant mot hyllans gavlar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Slippapper är ingen bra idé, det kommer att ta en evig tid! Hyvel är inte snällt mot hyvelstålet (spånskiva är inte riktigt som trä utan innehåller förutom träspån och en massa lim ofta gruskorn och annat oknytt) och rekommenderas inte heller.

Beklagar ett långt inlägg men jag tar allt ganska detaljerat, är något otydligt får du stöta på. :)

Om vi antar att hyllsektionernas egna toppskivor har samma höjd finns det en enkel lösning som innebär lite extraarbete men som ger ett bra resultat.
Det går ut på att lägga distanser mellan hyllsektionernas toppskivor och den översta/stora toppskivan.

Handritad skiss av hyllsektioner med toppskivor och distanser, markerade med olika färger.

Beklagar slarvig skiss, vyn är hyllan uppifrån. Röda rektanglar är hyllsektionernas gavlar, blå rektangel är toppskivan.
Gröna rektanglar mellan de röda gavlarna är distanser, d v s skivor av masonite/fiberboard, mdf eller billig plywood.
Skivorna bör vara någon/några mm tjockare än vad hyllgavlarna sticker upp över sektionernas toppskivor om du förstår vad jag menar. Grejen är att med hjälp av distanserna mellan hyllsektionerna och toppskivan så ska inte toppskivan vila på någon gavel.
Orange fnurror markerar skruvar som dras underifrån hyllsektionerna, genom distanserna och in i toppskivan. Utan att tränga igenom den senare! ;)

Nu är ett problem löst — nämligen att toppskivan inte ligger plant på hyllsektionerna. Återstår ett problem som uppstått: det har blivit en glipa mellan hyllsektionerna och toppskivan. Jippiiee!

Det löser man genom att montera kantlister på toppskivans FRAM- och KORTSIDOR.

En till slarvig skiss tyvärr:

Enkel skiss av en hylla sett uppifrån, med toppskiva, distanser och gavlar markerade i olika färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är vyn från kortänden/gaveln, svart är hyllsektion, blått är toppskivan och rött är kantlist.
Listen är så bred som krävs för att vara jämns med toppskivan upptill och gå ner och täcka glipan mellan toppskivan och hyllsektionerna samt deras egna toppskivor. Med lite tur hittar du en list med ett färdigt mått som funkar.
(Här kanske inte Bauhaus, K-Rauta och liknande ställen är rätt jaktmark. Se om du kan hitta en riktigt brädgård som i bästa fall har sitt listsortiment i ett utrymme med kontrollerad luftfuktighet. Förklarar du vad du ska ha listen till kanske du kan få hjälpa att få till en med perfekta mått. )
Listen kan vara i valfritt träslag men föreslår furu som är relativt billigt och lättarbetat.
Lämplig tjocklek på listen kan vara åtta till tolv mm tycker jag.

Listen limmar du med vanligt trälim för inomhusbruk på toppskivans kanter och fäster med skruv i förborrade hål var tjugonde cm ungefär. Använder du brickor här med samma som eller större diameter än listens bredd blir det pluspoäng.
När limmet har torkat (vänta gärna från ena dagen till den andra; lite overkill men hellre safe than sorry) kan du ta bort skruvarna, de har gjort sitt.

Kom bara ihåg att kanterna på mdf är kassa att skruva i, (jag brukar använda gipsskruv i mdf om det funkar beroende på applikation p g a att de har stora gängor i förhållande till skruvens kärna) skruven ska bara ta fäste och ytterst lite till. Att skruva med mejsel är bättre än med skruvdragare innan man fått upp känslan.
Skruvhålen i toppskivan i stort sett M Å S T E vara förborrade också, annars spränger skruven mdf-skivan om den inte är väldigt tjock. Enklast är att hålla (tejpa) listen på plats och borra genom den och in i toppskivans kant. Brukar funka bra med ett 2,5 mm borr

Skruvhålen samt eventuella glipor mellan list och toppskiva spacklas, slipas och sedan målas allt. Kolla dock för vissa snickerispackel vill ha en grundmålning innan man spacklar. Ett bra alternativ är tvåkomponents kemiskt trä, t ex från Plastic Padding och då kan du spackla och slipa allt före målning. Färgbutiken hjälper dig där.

Om du vill ha lite extra jobb men få det där lilla extra resultet också, så låter du kantlisterna sticka upp någon mm över toppskivans ovansida.
Sedan hyvlar eller slipar du ner det som sticker upp när allt har limmats på plats så att toppskivan och kantlisterna är helt flush med varandra. Merarbete men blir väldigt fint... :)

Ja, oj! Väldigt långt inlägg, hoppas det är ok. Det här är såklart inte enda sättet att tackla problemet, ett annat är att skruva isär hyllsektionerna och kapa ner gavlarna så att de inte sticker upp över deras toppskivor. Då slipper du distanser, kantlister osv — bara du kan avgöra vad du föredrar.
Ett plus med mitt förslag — om jag i all blyghet får anföra det ;) — är att med kantlist-metoden ges intrycket av en "mer gedigen" toppskiva. Inte minst en fördel med tanke på att du ställer ett antal hyllsektioner gavel mot gavel, d v s dubbel tjocklek, och det ser ibland konstigt ut om toppskivan inte matchar sådana mått.

Nu har det blivit mycket input från mig men det finns massor med duktiga människor här, både hobbyister och proffs; kanske ska du avvakta och se om det flyter in fler tips innan du går till handling?

Ser fram emot bilder så småningom!
//Ronnie
 
  • Gilla
CecEle och 1 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Slippapper är ingen bra idé, det kommer att ta en evig tid! Hyvel är inte snällt mot hyvelstålet (spånskiva är inte riktigt som trä utan innehåller förutom träspån och en massa lim ofta gruskorn och annat oknytt) och rekommenderas inte heller.

Beklagar ett långt inlägg men jag tar allt ganska detaljerat, är något otydligt får du stöta på. :)

Om vi antar att hyllsektionernas egna toppskivor har samma höjd finns det en enkel lösning som innebär lite extraarbete men som ger ett bra resultat.
Det går ut på att lägga distanser mellan hyllsektionernas toppskivor och den översta/stora toppskivan.

[bild]

Beklagar slarvig skiss, vyn är hyllan uppifrån. Röda rektanglar är hyllsektionernas gavlar, blå rektangel är toppskivan.
Gröna rektanglar mellan de röda gavlarna är distanser, d v s skivor av masonite/fiberboard, mdf eller billig plywood.
Skivorna bör vara någon/några mm tjockare än vad hyllgavlarna sticker upp över sektionernas toppskivor om du förstår vad jag menar. Grejen är att med hjälp av distanserna mellan hyllsektionerna och toppskivan så ska inte toppskivan vila på någon gavel.
Orange fnurror markerar skruvar som dras underifrån hyllsektionerna, genom distanserna och in i toppskivan. Utan att tränga igenom den senare! ;)

Nu är ett problem löst — nämligen att toppskivan inte ligger plant på hyllsektionerna. Återstår ett problem som uppstått: det har blivit en glipa mellan hyllsektionerna och toppskivan. Jippiiee!

Det löser man genom att montera kantlister på toppskivans FRAM- och KORTSIDOR.

En till slarvig skiss tyvärr:

[bild]

Nu är vyn från kortänden/gaveln, svart är hyllsektion, blått är toppskivan och rött är kantlist.
Listen är så bred som krävs för att vara jämns med toppskivan upptill och gå ner och täcka glipan mellan toppskivan och hyllsektionerna samt deras egna toppskivor. Med lite tur hittar du en list med ett färdigt mått som funkar.
(Här kanske inte Bauhaus, K-Rauta och liknande ställen är rätt jaktmark. Se om du kan hitta en riktigt brädgård som i bästa fall har sitt listsortiment i ett utrymme med kontrollerad luftfuktighet. Förklarar du vad du ska ha listen till kanske du kan få hjälpa att få till en med perfekta mått. )
Listen kan vara i valfritt träslag men föreslår furu som är relativt billigt och lättarbetat.
Lämplig tjocklek på listen kan vara åtta till tolv mm tycker jag.

Listen limmar du med vanligt trälim för inomhusbruk på toppskivans kanter och fäster med skruv i förborrade hål var tjugonde cm ungefär. Använder du brickor här med samma som eller större diameter än listens bredd blir det pluspoäng.
När limmet har torkat (vänta gärna från ena dagen till den andra; lite overkill men hellre safe than sorry) kan du ta bort skruvarna, de har gjort sitt.

Kom bara ihåg att kanterna på mdf är kassa att skruva i, (jag brukar använda gipsskruv i mdf om det funkar beroende på applikation p g a att de har stora gängor i förhållande till skruvens kärna) skruven ska bara ta fäste och ytterst lite till. Att skruva med mejsel är bättre än med skruvdragare innan man fått upp känslan.
Skruvhålen i toppskivan i stort sett M Å S T E vara förborrade också, annars spränger skruven mdf-skivan om den inte är väldigt tjock. Enklast är att hålla (tejpa) listen på plats och borra genom den och in i toppskivans kant. Brukar funka bra med ett 2,5 mm borr

Skruvhålen samt eventuella glipor mellan list och toppskiva spacklas, slipas och sedan målas allt. Kolla dock för vissa snickerispackel vill ha en grundmålning innan man spacklar. Ett bra alternativ är tvåkomponents kemiskt trä, t ex från Plastic Padding och då kan du spackla och slipa allt före målning. Färgbutiken hjälper dig där.

Om du vill ha lite extra jobb men få det där lilla extra resultet också, så låter du kantlisterna sticka upp någon mm över toppskivans ovansida.
Sedan hyvlar eller slipar du ner det som sticker upp när allt har limmats på plats så att toppskivan och kantlisterna är helt flush med varandra. Merarbete men blir väldigt fint... :)

Ja, oj! Väldigt långt inlägg, hoppas det är ok. Det här är såklart inte enda sättet att tackla problemet, ett annat är att skruva isär hyllsektionerna och kapa ner gavlarna så att de inte sticker upp över deras toppskivor. Då slipper du distanser, kantlister osv — bara du kan avgöra vad du föredrar.
Ett plus med mitt förslag — om jag i all blyghet får anföra det ;) — är att med kantlist-metoden ges intrycket av en "mer gedigen" toppskiva. Inte minst en fördel med tanke på att du ställer ett antal hyllsektioner gavel mot gavel, d v s dubbel tjocklek, och det ser ibland konstigt ut om toppskivan inte matchar sådana mått.

Nu har det blivit mycket input från mig men det finns massor med duktiga människor här, både hobbyister och proffs; kanske ska du avvakta och se om det flyter in fler tips innan du går till handling?

Ser fram emot bilder så småningom!
//Ronnie
Oj tack igen för ett superutförligt svar - uppskattas verkligen! Det där med distanser låter ju helt klart som en enklare lösning för att få det helt plant snarare än att försöka få ner alla tio gavlar till exakt samma nivå. Det ska jag absolut titta vidare på. Samma sak med listen framtill. Har innan tänkt att jag kunde spackla springan mellan toppskivan och hyllornas toppskivor men förstår vad du menar med att intrycket blir bättre med list som täcker.

Hade tänkt efter dina tidigare förslag köra på MDF som toppskiva men på byggvaruhuset tyckte de jag skulle köra på spånskiva med melamin (precis som Billy) för att få samma färg från start. Sen om jag målar om menade de att det var enklare att få samma resultat över hela hyllan. Vet inte om det var dumt men i värsta fall så blir jag ett par hundralappar fattigare. Antar att det är ännu knepigare att skruva in listen i toppskivan om det är en spånskiva? Den är 18mm tjock.

Hyllorna är än så länge inte sammanfogade med varandra och toppskivorna ligger bara löst ovanpå. Hål för sladdar måste också fixas i toppskivorna.

bild på hyllan just nu. Ursäkta den dåliga belysningen men lampor är nästa grej på listan över saker att fixa :)
 
  • Vit hylla med lösa toppskivor och ojämn belysning i rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
linda1604 och 2 till
  • Laddar…
CecEle CecEle skrev:
Oj tack igen för ett superutförligt svar - uppskattas verkligen! Det där med distanser låter ju helt klart som en enklare lösning för att få det helt plant snarare än att försöka få ner alla tio gavlar till exakt samma nivå. Det ska jag absolut titta vidare på. Samma sak med listen framtill. Har innan tänkt att jag kunde spackla springan mellan toppskivan och hyllornas toppskivor men förstår vad du menar med att intrycket blir bättre med list som täcker.

Hade tänkt efter dina tidigare förslag köra på MDF som toppskiva men på byggvaruhuset tyckte de jag skulle köra på spånskiva med melamin (precis som Billy) för att få samma färg från start. Sen om jag målar om menade de att det var enklare att få samma resultat över hela hyllan. Vet inte om det var dumt men i värsta fall så blir jag ett par hundralappar fattigare. Antar att det är ännu knepigare att skruva in listen i toppskivan om det är en spånskiva? Den är 18mm tjock.

Hyllorna är än så länge inte sammanfogade med varandra och toppskivorna ligger bara löst ovanpå. Hål för sladdar måste också fixas i toppskivorna.

bild på hyllan just nu. Ursäkta den dåliga belysningen men lampor är nästa grej på listan över saker att fixa :)
Kan ja missat att någon eller du skrivit det, men tänk på att skriva ihop bokhyllesidorna också. Billy är lite som den är och brukar annars bli sne med åren..gärna lutar de åt olika håll också då..
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Som distans passar masonit 3mm nästan perfekt på en Billy orginal Men du har tagit bort det via utskicket där så vet inte hur det passar då ;)
 
  • Gilla
CecEle
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Kan ja missat att någon eller du skrivit det, men tänk på att skriva ihop bokhyllesidorna också. Billy är lite som den är och brukar annars bli sne med åren..gärna lutar de åt olika håll också då..
Yes det ska göras av just det skäl du säger! Lättare att spackla eller på annat sätt täcka skarvarna då också
 
Frustrator Frustrator skrev:
Som distans passar masonit 3mm nästan perfekt på en Billy orginal Men du har tagit bort det via utskicket där så vet inte hur det passar då ;)
Ja jag tror kanske 4mm kommer behövas nu men bra att veta till eventuella framtida projekt :D
 
Tack för alla råd och tips längs vägen! Nu är hyllan uppe och klar för användning. Skippade bakstyckena då vi tycker hyllan blev tillräckligt stadig när vi fäste dem med varandra plus när toppskivan skruvades fast. Underlättade användningen av uttagen bakom att slippa bakstycke. Kvar att fixa är lite lister för att täcka skarvar men det får vi ta en regnig höstdag!
 
  • Vit bokhylla full med böcker under ett fönster, utan bakstycken och med dekorationer på fönsterbrädan.
  • Gilla
Mammin och 4 till
  • Laddar…
CecEle CecEle skrev:
Tack för alla råd och tips längs vägen! Nu är hyllan uppe och klar för användning. Skippade bakstyckena då vi tycker hyllan blev tillräckligt stadig när vi fäste dem med varandra plus när toppskivan skruvades fast. Underlättade användningen av uttagen bakom att slippa bakstycke. Kvar att fixa är lite lister för att täcka skarvar men det får vi ta en regnig höstdag!
Fått tag på någon lämplig list ännu?

Har varit på jakt ett tag men inte kunnat hitta något lämpligt tyvärr :/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.