Innan limning har jag bara värmt en enda gång. Då värmde jag den färdigblandade lamineringsepoxyn några sekunder i taget i mikron, men jag tror att det går att göra i vattenbad också. Kom ihåg att öppettiden kortas drastiskt om man värmer limmet, det övergår raskt i geleform.

Däremot värmer jag ofta limmet under härdningtiden. Som jag skrev ovan så ökar det styrkan och vidhäftningen. Jag har även för mig att epoxy fortsätter härda i ytterligare en vecka utöver tiden som står på förpackningen och det är inte förrän därefter som full styrka uppnås.
 
O ohlpet skrev:
Hej,

Jag är lite nyfiken på att höra vad ni har för favorit lim till era trä projekt. Om man tittar på Youtube så verkar det som de flesta amerikaner använder Titebond. Någon som testat?

Vidare så anväds ibland "CA glue" vilket jag misstänker är typ Super lim, men ofta med någon form av accelerator. Har inte hittat något sådant här i Sverige, men jag har kanske bara letat dåligt.

Tacksam för era tankar.
Dom har CA lim på biltema med aktivator.
 
Finns det inga fysiska butiker som säljer Titebond III? Gärna nära sthlm. Det går ju att beställa på nätet men det blir ju dubbla priset med frakt. En (nästan) litersflaska skulle vara bra. Får väl bita i det sura äpplet annars..
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Finns det inga fysiska butiker som säljer Titebond III? Gärna nära sthlm. Det går ju att beställa på nätet men det blir ju dubbla priset med frakt. En (nästan) litersflaska skulle vara bra. Får väl bita i det sura äpplet annars..
Fraktfritt på Amazon, men lite dyrt kanske
 
O ohlpet skrev:
Hej,

Jag är lite nyfiken på att höra vad ni har för favorit lim till era trä projekt. Om man tittar på Youtube så verkar det som de flesta amerikaner använder Titebond. Någon som testat?

Vidare så anväds ibland "CA glue" vilket jag misstänker är typ Super lim, men ofta med någon form av accelerator. Har inte hittat något sådant här i Sverige, men jag har kanske bara letat dåligt.

Tacksam för era tankar.
Kan tipsa om
Själv är jag inte så petig. Har en flaska Jula Hardhead trälim (pva, d3 klassat) ute/inne som går till det mesta. Annars kör jag något bygglim/-fog
 
Jag gör trälagningar på 20-talsfönster och det vore tråkigt om limningen ger upp i förtid. PU-lim vill jag helst inte använda då det är hälsofarligt både för den som limmar och för den som i framtiden värmer bort kitt och färg (isocyanater).
Någon som har jämfört Titebond III med Cascol utelim, som jag använt hittills?
 
Skall det vara ett lim som aldrig någonsin släpper så är det något Resorsinol-Fenol lim som gäller. Används normalt för träbåtar och segelflygplan. Tyvärr är det dyrt och så får temperaturen inte gå under 10 grader på flera dygn.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.