Hej, jag är ny här och jag ska till våren bygga ett grillbord till min weber grill och min ooni pizzaugn, eftersom bordet ska stå ute året om så behöver jag lite hjälp med vattentåligt trämaterial eller hur man ska bygga smartast och vilket material?
Just nu funderar jag på 48x48 till stommen och björk playwood, men är det rätt val eller vad ska jag välja ?

• Grillbord med träskiva och metallram, öppning för grill och hylla under för förvaring. Design för utomhusbruk med fokus på hållbara material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Betong, sten eller rostfritt är nog bättre för utekök. Träskivor brukar inte trivas i svenskt uteklimat. Spricker och slår sig.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Om du absolut måste ha trä så använd sån där plywood som finns på lekplatser. Typ till tak och sånt. Det verkar hålla länge utomhus...

• Gilla
Göran Tivenius
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om du absolut måste ha trä så använd sån där plywood som finns på lekplatser. Typ till tak och sånt. Det verkar hålla länge utomhus...
Ja undrar vad för typ av playwood det är ? Eller om björk är det bästa

arneri68 arneri68 skrev:
Betong, sten eller rostfritt är nog bättre för utekök. Träskivor brukar inte trivas i svenskt uteklimat. Spricker och slår sig.
Betong hade varit bra men vill ju att bordet ska vara så lätt som möjligt oxå

Farstatjej90
S Sweman75 skrev:
Förra gången det kom på tal sades det att det är samma sort som ligger på golvet i släpkärror. Jag minns inte vad det heter.

• Gilla
Göran Tivenius
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Förra gången det kom på tal sades det att det är samma sort som ligger på golvet i släpkärror. Jag minns inte vad det heter.
Ok tack för din hjälp :) Kanske nån annan som vet :)

Det ör formplyfa/plywood vilket jag tolkar som den mörka plywooden i första inlägget. I kärror ligger det oftast slitskyddsplywood som är som formplyfa men ena sidan har ett ingjutet slitskydd som också ger bra grepp, det ör också dyrare än formplyfa.
Det finns också marinplywood om man vill ha plywood.

Jag skulle satsa på en plåt om det ska vara lätt att flytta runt. Om det måste vara trä så vanligt virke eller tryckt sådant men det är större brandrisk. Lägg ribbor med mellanrum och dra på några lager linolja eller linoljefärg så klarar det vätan bättre.

• Gilla
arneri68 och 1 till
  • Laddar…
S Sweman75 skrev:
Tricoya heter skivmaterialet. För övrigt är björk det absolut sämsta träslaget att ha utomhus. Ruttnar snabbast av allt.

• Gilla
Pettman och 3 till
  • Laddar…
S Sweman75 skrev:
Betong hade varit bra men vill ju att bordet ska vara så lätt som möjligt oxå
Plåt? Aluminium om det ska vara lätt och vanlig järnplåt eller corten om det får väga lite mer, rostfritt om det får kosta.

• Gilla
Sweman75
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.