Hej!
Har en bänkskiva jag betsat med Herdins pulverbets. Sedan oljat med osmo hårdvaxolja i 2 lager.
Nu till frågan..
När jag torkar av bänkskivan så blir trasan brun, dvs betsen släpper färg! Jag fattar verkligen inte vad som gått fel..
Det är en bänkskiva i ett badrum med ett limmat handfat på, så jag vill gärna inte montera loss skivan o slipa om den.
Tänker därför att jag kanske kan klarlacka ytan för enkelhetens skull.
Går det att klarlacka? Och hur ska jag behandla skivan innan så att lacken får bästa fäste?
Har en bänkskiva jag betsat med Herdins pulverbets. Sedan oljat med osmo hårdvaxolja i 2 lager.
Nu till frågan..
När jag torkar av bänkskivan så blir trasan brun, dvs betsen släpper färg! Jag fattar verkligen inte vad som gått fel..
Det är en bänkskiva i ett badrum med ett limmat handfat på, så jag vill gärna inte montera loss skivan o slipa om den.
Tänker därför att jag kanske kan klarlacka ytan för enkelhetens skull.
Går det att klarlacka? Och hur ska jag behandla skivan innan så att lacken får bästa fäste?
Är det den här varianten av bets du använt (se bild)? Den ska enligt Herdins lackas.
Jag betvivlar att det blir så bra att lacka på hårdVAXOLJA (fet yta), men hoppas att någon som kan mer än ge kan lösa problemet åt dig.
Jag betvivlar att det blir så bra att lacka på hårdVAXOLJA (fet yta), men hoppas att någon som kan mer än ge kan lösa problemet åt dig.
Ja, det är den typen av bets jag använt. En tanke var att slipa lätt med fint papper o sen ”avfetta” med t-röd eller nått sånt. Undrar om det kan funka..?K Kardan79 skrev:
Skivan är väl rätt nybehandlad, antar jag, varför jag inte tror att det du beskriver funkar. Att lacka en fet yta brukar inte funka.Hawk-room skrev:
Kanske finns något speciallack jag inte känner till.
Ett alternativ kan vara att försöka bli av med oljan på kemisk väg (inte t-doja), men då lär betsen ryka.
Sprit tar bort vax men tar också troligen bort delar av betsen. Den bets som trängt in i trät och förseglas av oljan måste troligen slipas bort om den ska bort. Om det blir flammigt/ojämnt kan du bara testa dig fram till.
Har du spillet kvar så upprepa det du har gjort inklusive torktiden och så kan du testa lite olika på mindre fält.
*Torka av med sprit
*Skrubba med en grön tvättsvamp med och utan sprit.
*Lägg på ett lager hårdvaxolja till. Det måste du i alla fall göra i framtiden så du gör det bara lite tidigare.
Man vaxar arbetsbänkar och redskap för att färg inte ska fastna så att lacka på vaxen är ingen bra idé.
Har du spillet kvar så upprepa det du har gjort inklusive torktiden och så kan du testa lite olika på mindre fält.
*Torka av med sprit
*Skrubba med en grön tvättsvamp med och utan sprit.
*Lägg på ett lager hårdvaxolja till. Det måste du i alla fall göra i framtiden så du gör det bara lite tidigare.
Man vaxar arbetsbänkar och redskap för att färg inte ska fastna så att lacka på vaxen är ingen bra idé.
Produkter som diskuteras: "arbetsbänkar"
Arbetsbord Master 600 Wolfcraft
Ergonomiskt bord för varje kroppshålling
1 809 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden