2 287 läst ·
25 svar
2k läst
25 svar
Överföring av lite större mått, verktyg?
Medlem
· Blekinge
· 12 218 inlägg
1 mm styv ståltråd och en sockerbit som du sticker tråden igenom och låser. Eller 2 mm, det finns stora sockerbitar med.C cpalm skrev:
Det här känns ju som en uppenbar lösning, det har ju funnits varianter på det här traditionellt, vet inte vad de kallades på svenska men "panel gauge" är det engelska namnet. Med ett justerbart anhåll och en stum bom så blir det exakt.P Pettman skrev:[bild]
Bygg ett parallellstopp enligt ovan CAD-skiss och sluta fjompa dig. Bommen (grå) är det bra om den är rak. Anhållet (grönt) har ett uttag som bommen passar i med litet eller inget spel och klämman (lila) har uttag med frigång på längden och är lite grundare än vad bommen sticker upp. Klämman fäster du mot anhållet med två skruvar. Tar det dig mer än 20min att tillverka om du har maskiner och färdigt virke blir jag förvånad. Sedan ställer du in längden på bommen som önskas, dra åt skruvarna lite, kontrollera att bommen sticker ut så mycket som önskas, knacka mot bänken för att förskjuta anhållet om du behöver justera, dra åt ordentligt. Klart.
Ja, det är i princip det jag också brukar göra, fast utan just talmeter då.M maxel skrev:
Fast när det hänger på tiondelar måste jag säga att det inte är helt snutet ur näsan att justera in skenan på exakt rätt plats. Ruckar man skenan i ena änden kommer oftast den andra änden ur läge. Så det är en del fram och tillbaka och då är det bekvämt med ett "anhåll" så man slipper "syna" in placeringen mot markeringen upprepade gånger. I synnerhet när man börjar bli lite halvblind 😀
Bara att dra till den blåvita eller rödvita köpladan och köpa dig en billig mätklocka för ett par hundringar att sätta i ändan på stången. Då blir det lätt att se tiondelarnaC cpalm skrev:
Bra blänkare, se till att skaffa en distanskloss som är ett sågsnitt bred när du bygger parallellanhållet/strykmåttet.M maxel skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden