C cpalm skrev:
Jorå, en pinne funkar, i synnerhet om jag sätter dit ett kantanhåll på pinnen.
Men lite omständigt att tillverka en ny pinne varje gång jag behöver föra över ett nytt mått, så en pinne med skjut- och låsbart anhåll vore optimalt 🙂 Typ ett vanligt ritsmått.
1 mm styv ståltråd och en sockerbit som du sticker tråden igenom och låser. Eller 2 mm, det finns stora sockerbitar med.

• Gilla
leifherlin och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Inte optimalt för detta ändamål.
Det jag behöver är ett smidigt sätt att med god precision placera skenan till sänksågen parallellt med en befintlig kant.
För just det använder jag endera talmetern eller kombivinkel med 60 cm linjalen i.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
nanowire nanowire skrev:
kombivinkel med 60 cm linjalen i.
Har du något tips på kombinationsvinklar där det finns lösa linjaler som tillbehör?

C cpalm skrev:
Har du något tips på kombinationsvinklar där det finns lösa linjaler som tillbehör?
Jag har en Starrett 300 mm med en extra 600 mm linjal från PEC då linjalerna verkar vara standardiserade, iaf mellan dessa tillverkare.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
T
P Pettman skrev:
[bild]
Bygg ett parallellstopp enligt ovan CAD-skiss och sluta fjompa dig. Bommen (grå) är det bra om den är rak. Anhållet (grönt) har ett uttag som bommen passar i med litet eller inget spel och klämman (lila) har uttag med frigång på längden och är lite grundare än vad bommen sticker upp. Klämman fäster du mot anhållet med två skruvar. Tar det dig mer än 20min att tillverka om du har maskiner och färdigt virke blir jag förvånad. Sedan ställer du in längden på bommen som önskas, dra åt skruvarna lite, kontrollera att bommen sticker ut så mycket som önskas, knacka mot bänken för att förskjuta anhållet om du behöver justera, dra åt ordentligt. Klart.
Det här känns ju som en uppenbar lösning, det har ju funnits varianter på det här traditionellt, vet inte vad de kallades på svenska men "panel gauge" är det engelska namnet. Med ett justerbart anhåll och en stum bom så blir det exakt.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Om jag ska såga med sänksågen brukar jag markera med talmeterns markeringsegg på två ställen, sedan är det lätt att lägga skenan på rätt plats. Tänk bara på att lägga skenan på rätt sida så du inte hamnar 1,6mm fel.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
M maxel skrev:
Om jag ska såga med sänksågen brukar jag markera med talmeterns markeringsegg på två ställen, sedan är det lätt att lägga skenan på rätt plats.
Ja, det är i princip det jag också brukar göra, fast utan just talmeter då.

Fast när det hänger på tiondelar måste jag säga att det inte är helt snutet ur näsan att justera in skenan på exakt rätt plats. Ruckar man skenan i ena änden kommer oftast den andra änden ur läge. Så det är en del fram och tillbaka och då är det bekvämt med ett "anhåll" så man slipper "syna" in placeringen mot markeringen upprepade gånger. I synnerhet när man börjar bli lite halvblind 😀

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Så det är en del fram och tillbaka och då är det bekvämt med ett "anhåll" så man slipper "syna" in placeringen mot markeringen upprepade gånger. I synnerhet när man börjar bli lite halvblind
Bara att dra till den blåvita eller rödvita köpladan och köpa dig en billig mätklocka för ett par hundringar att sätta i ändan på stången. Då blir det lätt att se tiondelarna :p

M maxel skrev:
Tänk bara på att lägga skenan på rätt sida så du inte hamnar 1,6mm fel.
Bra blänkare, se till att skaffa en distanskloss som är ett sågsnitt bred när du bygger parallellanhållet/strykmåttet.

C
P Pettman skrev:
Då blir det lätt att se tiondelarna :p
Mätklocka har jag, men det är alldeles på tok för omständigt för detta ändamål. Poängen här är att jag inte behöver se tiondelarna. Bara överföra måttet med hyfsad precision.

C cpalm skrev:
Mätklocka har jag, men det är alldeles på tok för omständigt för detta ändamål. Poängen här är att jag inte behöver se tiondelarna. Bara överföra måttet med hyfsad precision.
Du kanske inte skall jobba med trä om tiondelar bara är hyfsad precision ;-)

• Haha
cpalm
  • Laddar…
M maxel skrev:
Du kanske inte skall jobba med trä om tiondelar bara är hyfsad precision ;-)
Eller så är det avkopplande just för att det räcker med hyfsad precision. Drygt att behöva ta fram polerpastan för att ta sig ner sista mikrometrarna till dimension liksom.

Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.