Kanske detta kan vara lite hjälp?

Ritning av en rund konstruktion med måttangivelser i millimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Finns lite olika att välja på

1000 tack för bilden
 
Finns denna lösning också om du vill ha en hel bräda i mitten, mått avrundade till närmsta hela mm. Men det blir konstiga små bitar i slutet.

Ritning av cirkelformat byggprojekt med måttangivelser för varje bräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1700 är inget fast mått

5st 1700
2st 1500
3st 1000

Borde funka då, för att ha nån typ av kaplista
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
[bild] [bild]
Hej! Är i färd med att göra ett runt bord med diameter 85 ca. Har en furuskiva på 4 cm. Har aldrig sett en övwrhandsfräs innan men det verkar som det är det enda alternativet för att få ett bra resultat. Vilken typ av frässtål använde du? Är helt novis på detta så om du har några tips tas dessa gärna emot!
 
Runda bordsskivor gjordes ju långt innan handöverfräsen uppfanns; självklart går det att åstadkomma idag också.
Det som behövs är en bra såg (t ex en bra fogsvans), en rasp, en träfil samt en del slippapper och en slipkloss. Samt en del ”elbow grease” det vill säga manuellt arbete…
Sedan återstår bara att såga till en bra form, lite kantig antagligen men där kommer raspen, sedan filen och såsmåningom slippapperet in.

Snabbt och enkelt? Nä! Görbart? Absolut!

Om du ser framtida behov av en handöverfräs är nu tillfället att skaffa en. Om inte — skit i den och gör det för hand, det går det också!

Lycka till!
//Ronnie

PS det går även med en elektrisk sticksåg om du har en sådan. Du behöver bara samma typ av större ”passarelösning” som du behöver med en handöverfräs. DS
 
  • Gilla
Bart och 1 till
  • Laddar…
F Framtidjohn skrev:
Hej! Är i färd med att göra ett runt bord med diameter 85 ca. Har en furuskiva på 4 cm. Har aldrig sett en övwrhandsfräs innan men det verkar som det är det enda alternativet för att få ett bra resultat. Vilken typ av frässtål använde du? Är helt novis på detta så om du har några tips tas dessa gärna emot!
Hej!

Jag körde med en vanlig notfräs och fräste i 2 omgångar vill jag minnas. Du kan alltid såga ut formen och fräsa det sista fint om det är enklare så slipper fräsen ta allt från början
 
  • Gilla
Framtidjohn
  • Laddar…
holmberg87 holmberg87 skrev:
Hej!

Jag körde med en vanlig notfräs och fräste i 2 omgångar vill jag minnas. Du kan alltid såga ut formen och fräsa det sista fint om det är enklare så slipper fräsen ta allt från början
Ok! Med då byggde du en centrummall som du fäste fräsen på då eller? Jag tänkte bara ta nån gammal Mdf skiva och göra en mall av
 
F Framtidjohn skrev:
Ok! Med då byggde du en centrummall som du fäste fräsen på då eller? Jag tänkte bara ta nån gammal Mdf skiva och göra en mall av
Japp, mallen syns i mitt inlägg tidigare i tråden. Otroligt simpel, en bit tunn plywood med genomgående skruv för att fästa fräsen. Sen bara måtta från frässtålet och skruva fast mallen i ämnet👍
 
  • Gilla
Framtidjohn
  • Laddar…
Ok! Då kör jag på det också, tack!
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Japp, mallen syns i mitt inlägg tidigare i tråden. Otroligt simpel, en bit tunn plywood med genomgående skruv för att fästa fräsen. Sen bara måtta från frässtålet och skruva fast mallen i ämnet👍
holmberg87 holmberg87 skrev:
Hej!

Jag körde med en vanlig notfräs och fräste i 2 omgångar vill jag minnas. Du kan alltid såga ut formen och fräsa det sista fint om det är enklare så slipper fräsen ta allt från början
Hej! Lånat en fräs nu. Men frässtålet är bara 3cm och bordskivan + mall blir 4.5 djup. Hade du extra långt frässtål?
 
Det går också att följa upp med ett rakt frässtål med kullager i ytterändan från andra sidan.
 
  • Gilla
Framtidjohn
  • Laddar…
Löste dig! Körde det sista med sticksåg och sen slipade jag med slipmaskin. Blev bra!
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.