Hej! Är i färd med att göra ett runt bord med diameter 85 ca. Har en furuskiva på 4 cm. Har aldrig sett en övwrhandsfräs innan men det verkar som det är det enda alternativet för att få ett bra resultat. Vilken typ av frässtål använde du? Är helt novis på detta så om du har några tips tas dessa gärna emot!holmberg87 skrev:
Runda bordsskivor gjordes ju långt innan handöverfräsen uppfanns; självklart går det att åstadkomma idag också.
Det som behövs är en bra såg (t ex en bra fogsvans), en rasp, en träfil samt en del slippapper och en slipkloss. Samt en del ”elbow grease” det vill säga manuellt arbete…
Sedan återstår bara att såga till en bra form, lite kantig antagligen men där kommer raspen, sedan filen och såsmåningom slippapperet in.
Snabbt och enkelt? Nä! Görbart? Absolut!
Om du ser framtida behov av en handöverfräs är nu tillfället att skaffa en. Om inte — skit i den och gör det för hand, det går det också!
Lycka till!
//Ronnie
PS det går även med en elektrisk sticksåg om du har en sådan. Du behöver bara samma typ av större ”passarelösning” som du behöver med en handöverfräs. DS
Det som behövs är en bra såg (t ex en bra fogsvans), en rasp, en träfil samt en del slippapper och en slipkloss. Samt en del ”elbow grease” det vill säga manuellt arbete…
Sedan återstår bara att såga till en bra form, lite kantig antagligen men där kommer raspen, sedan filen och såsmåningom slippapperet in.
Snabbt och enkelt? Nä! Görbart? Absolut!
Om du ser framtida behov av en handöverfräs är nu tillfället att skaffa en. Om inte — skit i den och gör det för hand, det går det också!
Lycka till!
//Ronnie
PS det går även med en elektrisk sticksåg om du har en sådan. Du behöver bara samma typ av större ”passarelösning” som du behöver med en handöverfräs. DS
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Hej!F Framtidjohn skrev:Hej! Är i färd med att göra ett runt bord med diameter 85 ca. Har en furuskiva på 4 cm. Har aldrig sett en övwrhandsfräs innan men det verkar som det är det enda alternativet för att få ett bra resultat. Vilken typ av frässtål använde du? Är helt novis på detta så om du har några tips tas dessa gärna emot!
Jag körde med en vanlig notfräs och fräste i 2 omgångar vill jag minnas. Du kan alltid såga ut formen och fräsa det sista fint om det är enklare så slipper fräsen ta allt från början
Ok! Med då byggde du en centrummall som du fäste fräsen på då eller? Jag tänkte bara ta nån gammal Mdf skiva och göra en mall avholmberg87 skrev:
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Japp, mallen syns i mitt inlägg tidigare i tråden. Otroligt simpel, en bit tunn plywood med genomgående skruv för att fästa fräsen. Sen bara måtta från frässtålet och skruva fast mallen i ämnet👍F Framtidjohn skrev:
Ok! Då kör jag på det också, tack!
holmberg87 skrev:
Hej! Lånat en fräs nu. Men frässtålet är bara 3cm och bordskivan + mall blir 4.5 djup. Hade du extra långt frässtål?holmberg87 skrev:
Löste dig! Körde det sista med sticksåg och sen slipade jag med slipmaskin. Blev bra!
Klicka här för att svara

