Hej,

Söker tips på mycket enkla grejer för barn att snickra. Hittills har vi t ex köpt trähjul och spikat fast på en bit bräda och på så vis byggt en bil.

Har ni något tips?

Trähjul i olika storlekar för hantverksprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klassikern är ju fågelholkar...

Man kan ju bygga bon för allt möjligt...

igelkottar, bin, fladdermöss, insekter osv.

/ATW

Fågelholkar, då lär de sig mer om världen.
Fågelmatare, en sådan där det rinner ner vartefter.
Fladdermusholk när de blivit duktigare.
/W

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Ja vi får kanske göra en holk.

Jag har funderat på att (mot bättre vetande) bygga en katapult av lite träskedar jag kommit över…

ullet
Insektshotell har varit poppis här hemma. Skruva, spika, borra och limma ihop lämpliga småbitar av trä och andra material.

Tavelram att sätta en teckning i, eller en enklare hylla.

En bit plywood med en massa knappar och rattar fastskruvade kan också bli en kontrollpanel till valfri lek/fordon.

En tärning går också att variera i alla möjliga varianter.

• Gilla
Masthugg
  • Laddar…
T
Vad har du för verktyg och hur små är barnen?

Om de har en liten såg och en geringslåda så kan de såga själva och med en lövsåg och en bräda med ett urtag i som tvingas fast på bänken så kan de såga former i tunna material.
Med rasp, fil och kanske en spånhyvel så kan de forma runda bitar.
En liten handborr för att förborra om det behövs och sen något sätt att hålla fast materialet

Sen är det lite utifrån vad barnen vill själva som styr, så fort man börjar vilja lägga till eller förfina så upplevde jag att det var för min skull vi snickrade (lite som att bygga tågbana... de ville börja köra tåg och jag ville "bygga klart" :)

Fågelholk, instektshotell och olika fordon är ju bra (bil, båt, tåg, flygplan), sen är sådant ni kan ha/använda hemma så deras alster syns och används rätt pedagogiskt. Smörknivar, liten bricka, ramar, krokbrädor, dekorationer, en liten verktygslåda om de har "egna" verktyg,

Tärningar som ni kan spela med ute på gräsmattan, eller ett "cornhole/bean bag"-spel, kanske steggolf, kubb osv

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Propellerpinne kanske kan vara något. Man tar en bit som är kanske 3x1cm och 15-20cm lång och raspar, filar eller spånhyvlar, tälja går också bra om barnet kan anförtros med kniv, fram en tvåbladig propeller. I mitten borras ett hål för en kanske 8mm tjock pinne, typ två handsbredder lång, som man får runda till med samma verktyg som propellern formades med. Fäst pinnen i hålet med lim och/eller kil. Har man lyckats hyffsat med balansen kan man nu få propellern att flyga iväg genom att rulla pinnen mellan handflatorna.

(Här säljs ungefär såna som jag försöker beskriva: https://www.fruugo.se/10-stycken-fl...qcNwa9RQuoOJPIt3dUE3hqT0y41dsBxhoCUggQAvD_BwE )

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.