Jag har använt waxilit på min bandsåg och hyvel. Nu i kväll när det var städdags i snicken märkte jag att det var ett lager av brun "gegga" på sågbordet och på hyveln. Speciellt på ytor som inte frekvent används. Inte tjockt men tillräckligt för att det skulle kännas trögt för glidet. Jag har nu skrapat och tvättar med thinner och det verkar som det går att få en ren yta efteråt. Fast så klart, det tar på en lat kropp att jobba... :-)

Har nån annan erfarenhet vt dessa produkter? Vilken skall man välja om det nu gör nån stor skillnad? Normalt brukar jag bara stryka på ett tunt lager med en trasa och låta det torka, polerar lite lätt ibland.

Kan det vara ett bättre alternativ att använda Simoniz vax och polera upp en yta?

Vad säger expertisen?

Mvh Rönnnis
 
Jag ställer samma fråga... håller på att få liv i en gammal hyvel. Såg i den här videon (vid 12:20) att han använder Silbergleit. Var köper man det?

 
@wolfgang1
Silbergleit säljs av bland andra Swedendro Tools i Växjö.

@Rönnis,
Min enda erfarenhet av kemikalier som förbättrar glidet på snickerimaskiner är det som @Daniel_N använder; uppfattar det som väldigt bra. Och om han använder det tror jag definitivt att det är ett vettigt alternativ. I mina ögon bra effekt, lämnar inga avlagringar och har tydligen en viss rostskyddande verkan.
Minns dessvärre inte exakt vad det heter — det är något i stil med ”Carmalite” men jag får inga vettiga träffar när jag googlar. I bästa fall kommer Daniel att styra upp det här något virriga tipset…

Ha det så bra, allt gott!
//Ronnie

PS Städa verkstaden — viss ersättning för när man inte kan jobba där… Eller hur? 😉 DS
 
  • Gilla
Rönnis
  • Laddar…
Jag har använt både Silbergleit och Waxilit. Båda funkar bra. Mitt enda råd är att köpa den minsta burken man hittar. Enlitersburken Silbergleit jag har hemma har jag på fem år bara tagit en skvätt på ytan av. Den lika stora Waxilitburken som finns på skolan är halvfull. Den har funnits där längre än någon kan minnas och vi vaxar ytorna på alla maskiner varje vecka.
 
  • Gilla
wolfgang1 och 1 till
  • Laddar…
Min burk med waxilit är nu efter många år på upphällningen så jag köpte en flaska Silbergleit med spraypump från Swedendro nyligen så framtiden får utvisa om jag kan märka nån skillnad. Försöker vara lite ordentlig och behandla både sågar, hyvel och svarv någotsånär regelbundet. T
 
  • Gilla
wolfgang1
  • Laddar…
C
Swedendro säljer också Axminsters vax på 400g-burk.
Funkar än så länge fint den också om man vill ha en lite mindre förpackning även om kilopriset blir betydligt högre.
 
  • Gilla
wolfgang1 och 1 till
  • Laddar…
Jag har också köpt Simoniz vax från Rubank som jag använder bl a på släden till bordssågen. /T Inte en aning om dyrt eller billigt...
 
  • Gilla
wolfgang1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.