Byggahus.se
Jag lovade sambon i ett svagt ögonblick att jag skulle tillverka en Pilasterhylla till henne som argument för att få köpa mig en fräs.
Frågan är dock vilket material som ska användas? Det ser på bilderna ut som att man använder något slags limträ, men frågan är vad man hittar limträ som är 2-3 cm tjockt?

Tanken är hyllan ska målas vit så strukturen i trät har ingen betydelse. MDF tror jag inte komma hålla.

pilaster.jpg

http://www.scandinaviandesign.com/shop/pilaster-168.html

Jag lovade sambon i ett svagt ögonblick att jag skulle tillverka en Pilasterhylla till henne som argument för att få köpa mig en fräs.
Frågan är dock vilket material som ska användas? Det ser på bilderna ut som att man använder något slags limträ, men frågan är vad man hittar limträ som är 2-3 cm tjockt?

Tanken är hyllan ska målas vit så strukturen i trät har ingen betydelse. MDF tror jag inte komma hålla.
Typ alla sorters bänkskivor är ju i den tjockleken. Bara stövla in på bauhaus och köpa mitt favoritmaterial "arbetskiva i ek 27 mm" typ 220x60 cm stavlimmad ek för 695 kr. Dom har en del skavanker men är billiga, tunga och hårda. Ska dom sen målas spelar ju det ingen roll. Be dom såga till den i lagom breda remsor på plats så är det bara att kapa och fräsa hemma sedan.

Det är inte helt enkelt att få till en hylla som håller formen. Jag byggde exakt såna där för några år sedan. Snålade lite med materialet och köpte billigaste furubräderna för jag ville mest testa knektarna och fräsen.

Till den vertikala delen limmade jag ihop en kapad bräda med ovänt kast (eller vad det nu heter på snickarspråk?). Hyllplanen limmade jag av stavar.

Resultatet blev kanon. Verkligen bra. MEN, efter några månader monterad på väggen vred sig hela hyllan. Till slut var den så skev att det fick bli kaffeved av projektet.

Alltså, snåla inte med virket. Köp fint torkat virke från ett snickeri. Det lönar sig...

Per.