11 996 läst ·
48 svar
12k läst
48 svar
Skivmaterial
Sida 1 av 4
Det börjar dra ihop sig till att få ordning i snickarverkstan hemma i källaren. För att få det tänker jag bygga diverse rullande bord/bänkar samt ett par fullhöjdsskåp att förvara mög i i anslutande rum. Har tidigare byggt mindre möbelkonstruktioner i MDF med framgång men går nu och funderar på vad för skivmaterial som kan vara vettigt att använda.
Fullhöjdsskåpen skulle lika gärna kunna vara IKEAs köksstommar. Dock är jag sugen på att bygga själv. Funderade först på att bygga stomme och hyllplan i 18mm melaminbelagd spånskiva som Byggmax har till bra pris. Fördelen är att ytbehandlingen är klar. Dock borde man väl lika gärna kunna bygga det hela i exempelvis 19mm MDF?
Vad gäller rullborden i verkstan tänkte jag ett lite bastantare på vilket bänkpelarborrmaskinen och kap/ger-sågen ska husera. Det krävs mao att bordet är stabilt. Finns oändligt med byggtips för sådana bänkar/bord på de amerikanska siterna. I princip alla bygger med 18mm plywood, med fördel björk, i bärande konstruktioner. Nackdelen tycker jag är att björkplywood är dyrt. Även furu/gran-plywood kostar en del. Skulle MDF lämpa sig eller det böjer sig med tiden?
Bänken kan man även bygga med stomme i 2"4 och sedan klä med tunn plywood för att täcka sidorna och addera stadga. Även i en sådan konstruktion skulle man ju kunna byta plywooden mot MDF. Vilka är för/nackdelarna med?
Slutligen, sitter någon på ett bra tips på leverantör av 18mm björkplywood i Malmö-regionen?
Fullhöjdsskåpen skulle lika gärna kunna vara IKEAs köksstommar. Dock är jag sugen på att bygga själv. Funderade först på att bygga stomme och hyllplan i 18mm melaminbelagd spånskiva som Byggmax har till bra pris. Fördelen är att ytbehandlingen är klar. Dock borde man väl lika gärna kunna bygga det hela i exempelvis 19mm MDF?
Vad gäller rullborden i verkstan tänkte jag ett lite bastantare på vilket bänkpelarborrmaskinen och kap/ger-sågen ska husera. Det krävs mao att bordet är stabilt. Finns oändligt med byggtips för sådana bänkar/bord på de amerikanska siterna. I princip alla bygger med 18mm plywood, med fördel björk, i bärande konstruktioner. Nackdelen tycker jag är att björkplywood är dyrt. Även furu/gran-plywood kostar en del. Skulle MDF lämpa sig eller det böjer sig med tiden?
Bänken kan man även bygga med stomme i 2"4 och sedan klä med tunn plywood för att täcka sidorna och addera stadga. Även i en sådan konstruktion skulle man ju kunna byta plywooden mot MDF. Vilka är för/nackdelarna med?
Slutligen, sitter någon på ett bra tips på leverantör av 18mm björkplywood i Malmö-regionen?
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Har funderat mycket kring det där, inte minst för ett större förlängnings- och arbetsbord i verkstan i uthuset på landet. MDF är slätt, men behöver mycket stöd för att inte säcka. Vissa bygger ju bokhyllor av MDF, det känns inte som att det håller formen så bra. Idealet verkar vara lamellträ (för skivor alltså). Har dock aldrig letat efter det i Sverige, men läste i engelska the Woodworker att det inte längre säljs i England.
Du har inte funderat på OSB för bärande sidor etc?
Du har inte funderat på OSB för bärande sidor etc?
Själv så har jag köpt alla mina skåp på blocket har försökt att köpa samma släta luckor vita. Skåp stomarn kan man lätt måttanpassade till din verkstad och luckor kan man lätt göra i mdf som man sen lämnar till din lokala köks lackerare
MDF som hyllplan är inte optimalt det är inte lika formstabilt som tex spån
Mvh Pär H
MDF som hyllplan är inte optimalt det är inte lika formstabilt som tex spån
Mvh Pär H
Visst kan man köpa färdiga skåp, har en Återbyggsstation i krokarna. Det känns dock inte lika kul, hade tänkt lära mig något på köpet. Faktum är att det lär bli dyrare att bygga själv. Jag vill dock inte betala HUR mycket som helst.
Skulle ett skåp med måtten BxDxH 600x400x2050mm byggt i 19mm MDF bli lika stabilt som ett byggt i 18mm melaminspån?
Vad gäller MDF som arbetsborts så har jag faktiskt en 25mm MDF-skiva på mitt stora arbetsbord i verkstan. Den är rätt bra stöttad och fungerar kanon.
OSB har jag inte övervägt då det är så hiskeligt fult. Fast det är klart, 18mm OSB lär ju vara rätt stöddigt. Var hittar man det?
Har dock sneglat på konstruktionsplywood för bärande sidor men den är rätt grov tyvärr. Verkar inte finnas några ekonomiska genvägar... som vanligt ;(
Skulle ett skåp med måtten BxDxH 600x400x2050mm byggt i 19mm MDF bli lika stabilt som ett byggt i 18mm melaminspån?
Vad gäller MDF som arbetsborts så har jag faktiskt en 25mm MDF-skiva på mitt stora arbetsbord i verkstan. Den är rätt bra stöttad och fungerar kanon.
OSB har jag inte övervägt då det är så hiskeligt fult. Fast det är klart, 18mm OSB lär ju vara rätt stöddigt. Var hittar man det?
Har dock sneglat på konstruktionsplywood för bärande sidor men den är rätt grov tyvärr. Verkar inte finnas några ekonomiska genvägar... som vanligt ;(
Lackad OSB som golv i verkstaden är riktigt kolt
18 melaminspån är bättre än 19mdf
KÖP begagnade stommar kapa dom till det mått du behöver lägg inte krut på sånt du redan kan .FÖR BYGGA STOMMAR KAN DU VÄLL ELLER HUR
Bygg i stället snygga spegel dörrar så får du även anledning att köpa roliga fräs stål (läs dyra) och så lär du dig nåt ?
MDF som bänkskiva är ok (läs dyrt) om du måste köpa köp spån MDF måste du ytbehandla på nåt sett, du vet.
Varför krångla till det phl men du kanske har obegränsad med fritid
Mvh Pär H
18 melaminspån är bättre än 19mdf
KÖP begagnade stommar kapa dom till det mått du behöver lägg inte krut på sånt du redan kan .FÖR BYGGA STOMMAR KAN DU VÄLL ELLER HUR
Bygg i stället snygga spegel dörrar så får du även anledning att köpa roliga fräs stål (läs dyra) och så lär du dig nåt ?
MDF som bänkskiva är ok (läs dyrt) om du måste köpa köp spån MDF måste du ytbehandla på nåt sett, du vet.
Varför krångla till det phl men du kanske har obegränsad med fritid
Mvh Pär H
Det behöver inte nödvändigtvis bli dyrare att bygga själv, den där skivan på byggmax var ju billig (tack för tippset funderar själv på att bygga skåpsstommar till verkstaden). En 60x195 stomme på IKEA kostar 515:- och två skivor på byggmax kostar ju 298:- och räcker till ett nästan lika stort skåp. Så du sparar ju nästan 200:- (kostnad för bakstycke och skruv tillkommer ju).... Inga jätte pengar, men det kan ju som du säger vara en nyttig övning.phl skrev:Visst kan man köpa färdiga skåp, har en Återbyggsstation i krokarna. Det känns dock inte lika kul, hade tänkt lära mig något på köpet. Faktum är att det lär bli dyrare att bygga själv. Jag vill dock inte betala HUR mycket som helst.
Skulle ett skåp med måtten BxDxH 600x400x2050mm byggt i 19mm MDF bli lika stabilt som ett byggt i 18mm melaminspån?
Det var inte på något sätt att Haa kan du inte bygga
Jag tänkte som så att även om du inte fysiskt har byggt en skåpstomme så är det inte så särskilt svårt
Ikeas skåpstomme 195*60*35 den grunda är bättre än 60 djup blir bara svårt att
överblicka i skåpen kostar bara 385 kr
Mvh Pär H
Jag tänkte som så att även om du inte fysiskt har byggt en skåpstomme så är det inte så särskilt svårt
Ikeas skåpstomme 195*60*35 den grunda är bättre än 60 djup blir bara svårt att
överblicka i skåpen kostar bara 385 kr
Mvh Pär H
Om det inte är specialmått jag behöver så skulle jag nog köra med färdiga stommar istället, 200:- var en rätt ynklig prisskillnad för att iafa jag skulle lägga ner all den tid det tar att göra en stomme, behandla den osv.
Jag skulle då lägga krutet på dörrar, beslag, m.m...
Jag skulle då lägga krutet på dörrar, beslag, m.m...
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Ska man verkligen behöva erkänna det, jag trodde det var något alla föll till föga för emellanåt, typ göra källardörr...
Känns det rätt att bygga den själv gör det! Tar det lite mer tid spelar det kanske ingen roll om du haft roligt (och lärt dig något på vägen). Det är ju du som ska stå i verkstan sen!
Känns det rätt att bygga den själv gör det! Tar det lite mer tid spelar det kanske ingen roll om du haft roligt (och lärt dig något på vägen). Det är ju du som ska stå i verkstan sen!
MDF har fördelarna att det är slätt, helt dött och dammet när man sågar det är nyttigare (nåja. mindre kemiskt i alla fall) än det man producerar när man sågar en spånskiva.
Annars är mdf inget höjdarmaterial faktiskt.
Och jag GILLAR verkligen mdf
Till dina skåp skulle jag nog välja melaminbelagd spånskiva, känns som det mest prisvärda alternativet.
Om du ska bygga en arbetsbänk också så hade jag nog kikat lite på golvspån för att få det riktigt stadigt, sedan med en tunn mdfskiva ovanpå som toppskikt, kanske så tunn som 6mm på så vis får man en helt slät yta som är både skonsam mot eggverktyg och som är både billig och lätt att byta ut vid behov.
Annars är mdf inget höjdarmaterial faktiskt.
Och jag GILLAR verkligen mdf
Till dina skåp skulle jag nog välja melaminbelagd spånskiva, känns som det mest prisvärda alternativet.
Om du ska bygga en arbetsbänk också så hade jag nog kikat lite på golvspån för att få det riktigt stadigt, sedan med en tunn mdfskiva ovanpå som toppskikt, kanske så tunn som 6mm på så vis får man en helt slät yta som är både skonsam mot eggverktyg och som är både billig och lätt att byta ut vid behov.
Fast bänken ska ju husera en pelarborr och en kap/geringssåg så där lär inte ligga några verktyg =)
Har iaf fått en dräglig offert på skivmaterial från en grossist, ska bara dra igång mitt bolag så jag kan handla från dem oxo...
Har iaf fått en dräglig offert på skivmaterial från en grossist, ska bara dra igång mitt bolag så jag kan handla från dem oxo...
Ah, så var det ja.
Blev så inne i mitt novellskrivande att jag glömde kolla vad det var du verkligen var ute efter... http://www.byggahus.se/images/icons/icon11.gif
Blev så inne i mitt novellskrivande att jag glömde kolla vad det var du verkligen var ute efter... http://www.byggahus.se/images/icons/icon11.gif